Opel fyrer 1.000 ansatte


Afskedigelserne skal ske på fabrikker i Tyskland gennem pensioneringer og godtgørelser. 

Opel har fortalt 1.000 af sine ansatte i Tyskland, at der ikke længere er brug for dem. Det skriver mediet Handelsblatt.

De udpegede ansatte vil således være fortid hos bilproducenten inden nytår. Fyringerne skal via tidlige tilbagetrækningerne fra arbejdsmarkedet, pensioneringerne og fratrædelsesgodtgørelser.

For nu kalder Opel selv den planlagte fyringsrunde for frivillig. Årsagen er dog ikke så fremmede. Som så mange andre i bilindustrien er det tyske mærke ramt af eftervirkninger af coronapandemien, krigen i Ukraine og den massive mangel på vare og energi.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Opel Manta GSe ElektroMOD
Opel Manta GSe ElektroMOD

Fyringerne i Tyskland ændrer dog ikke på, at Opel senest i 2028 vil have produceret sin sidste bil med forbrændingsmotor. Skiftet til strøm betyder blandt andet, at man genopliver Manta-navnet. Der er dog ikke meget, der tyder på, at konceptbilen GSe bliver til noget.

I stedet har Opel tænkt sig at bruge navnet på en kommende SUV som altså kører på strøm.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk