Elbilejere kan nu få fire års ekstra tryghed på bilens dyreste komponent – uden at betale abonnement eller oprettelsesgebyr
En ny batteriordning fra værkstedskæden Ketner giver elbilejere op til 12 års dækning på bilens højvoltsbatteri. Det sker som reaktion på stigende bekymringer om prisen på batterireparationer, når fabriksgarantien udløber.
Ketner tilbyder nu fire års ekstra dækning oveni fabriksgarantien, der typisk ligger på syv eller otte år. Dækningen omfatter fejl på blandt andet cellemoduler, stik og køleelementer og gælder biler fra mærker som Tesla, VW, Audi, BMW, Mercedes og Hyundai.
Initiativet kommer i kølvandet på den stigende debat om batteripriser og reparationer. Det kan let koste mellem 50.000 og 100.000 kr. at udbedre fejl på et højvoltsbatteri. Skal hele batteriet udskiftes, bliver det endnu dyrere.
Ifølge Ketner koster et nyt batteri til en Tesla Model Y Long Range omkring 139.000 kr., mens prisen på et batteri til en Mercedes EQB 350 4Matic ligger omkring 183.000 kr.
Elbilbatterier giver store regninger og bekymringer
Ifølge Torben Hansen, der er direktør hos Ketner, er batterifejl en voksende udfordring.
“Vi modtager rigtig mange biler med fejl på højvoltsbatteriet, og vi får ofte henvendelser fra bilejere, der er bekymrede for, hvad der sker, når garantien udløber. Mange ved slet ikke, hvor dyrt det kan blive,” fortæller Torben Hansen.
Ordningen er lavet som en loyalitetsaftale, hvilket betyder, at kunderne ikke skal betale ekstra for at deltage. I stedet forpligter de sig til at bruge Ketner som fast værksted. Aftalen er i første omgang åben for 1.000 kunder.
Bilerne skal være under fem år gamle ved tilmelding. For ældre biler tilbyder Ketner en trappemodel med fast rabat på batterireparationer. Den maksimale dækning gælder i op til 12 år eller 220.000 km – alt efter, hvad der kommer først.
Tesla, Mercedes og Peugeot er blandt de dækkede mærker
Blandt de bilmærker, der er dækket af ordningen, nævnes blandt andre Tesla, VW, Audi, BMW, Mercedes, Hyundai og Peugeot. Ejere af andre mærker opfordres til at kontakte Ketner for en individuel vurdering.
Torben Hansen fremhæver, at der er et stigende behov for oplysning om omkostningerne ved elbiler.
“De fleste tror, at batteriet holder for evigt. Men vi ser mange tilfælde, hvor reparationer bliver nødvendige – også før bilen er 10 år gammel. Vores mål er at skabe tryghed for kunderne, før skaden sker,” siger han.
Ketner har specialiseret sig i batterireparationer og underviser blandt andet forsikringstaksatorer i højvoltsbatterier. Værkstedet har også samarbejdet med Teknologisk Institut om oplysning om elbiler.
Elbilejere, der vil undgå at stå med en regning på flere hundredtusinde kroner, kan nu få en ekstra sikkerhedsnet – uden at betale abonnement eller engangsgebyr. Men de første pladser går kun til de første 1.000 kunder.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]