Offroad-ikon klar som plug-in-hybrid: Men den koster!

Jeep Wrangler 4xe

Den nye plug-in-hybrid Jeep Wrangler 4xe er netop blevet præsenteret internationalt. Den mest avancerede, sikre og veludstyrede udgave nogensinde af det regulære offroad-ikon går ikke på kompromis med sin arv. Tværtimod udnytter den teknologien til at styrke sin position. Prisen i Danmark starter ved 1.100.000 kr.

Nu kommer der strøm på et af verdens største offroad-ikoner – Jeep Wrangler. Siden modellen rullede af samlebåndet for første gang i 1986, har den været elsket for sin tydelige Jeep-arv og for sine stærke offroad-præstationer, der har givet den en unik position på markedet. Den er løbende blevet udviklet, og nu tager den endnu et stort skridt og kommer som plug-in-hybrid i form af Jeep Wrangler 4xe.

Den fortsætter dermed Jeeps indsats for at elektrificere mærkets modeller, uden at den går på kompromis med sine klassiske kendetegn. I stedet udnytter den teknologien til at opnå endnu bedre offroad-præstationer og til at understrege, hvorfor den er terrænets hersker. Og den terrænduelige offroader tilbyder også helt eldrevet og vaskeægte 4-hjulstræk.


Jeep Wrangler har alle dage haft et markant design og udtryk, og det er der ikke ændret ved med den nye Wrangler 4xe. Logoerne på bilen har et elektrisk-blåt omrids, og stikket til opladning er placeret i bilens venstre side foran, så der er nem adgang til det, når man parkerer ved ladepunkter. Det er også placeret højt for at sikre, at det ikke påvirker modellens evner til at passere vand.

Jeep Wrangler 4xe

To elmotorer og en forbrændingsmotor

Udstyret i kabinen er med til at gøre Jeep Wrangler 4xe til den mest højteknologiske Wrangler nogensinde. Den har 7’’ TFT-farvedisplay i instrumenteringen foran rattet, 8,4’’ touchskærm med infotainmentsystemet Uconnect, der også byder på Apple Carplay, Android Auto og navigation. Oven på instrumentbordet er er en LED-batteriindikator, som giver hurtigt overblik over ladestatus, og til venstre for rattet kan man vælge de tre Hybrid Modes.

Drivlinjen er særlig, da den kombinerer to elmotorer med et 400V-batteri med en effektiv, 4-cylindret benzinmotor med turbo og en 8-trins TorqueFlite-automatgearkasse. Systemydelsen er på 380 hk og hele 637 NM. Den ene elmotor er en BSG-motor, der er monteret på benzinmotoren, og som fungerer sammen med den, og som desuden kan fungere som generator, hvis der er behov for det. Den anden elmotor byder på 145 hk og er indbygget i gearkassen, hvor den sikrer fremdrift og genvinder energi ved opbremsninger.

Kørsel på el og hurtig 0-100

Drivlinjen har to koblinger. Den første sidder mellem forbrændingsmotoren og elmotoren. Den kan afkoble forbrændingsmotoren og gør det muligt at køre på ren el med en rækkevidde på op til 45 km WLTP. Når den kobler til kombineres kræfterne fra elmotoren med kræfterne fra forbrændingsmotoren. Den anden kobling sidder bag elmotoren. Den er forbundet med gearkassen og sikrer køreegenskaberne og effektiviteten.

Konstruktionen drager nytte af fordelene ved elektrificeringen, og samtidig gør den det muligt for Jeep Wrangler 4xe at fastholde de unikke offroad-præstationer, der er så ikoniske for modellen. Motorernes kombinerede kræfter flyder ud i de avancerede, mekaniske 4×4-systemer, og derfor er der ingen ændringer i brugen eller oplevelsen for føreren, men præstationerne er forbedret. 0-100 km/t. tager blot 6,4 sekunder, hvilket især er imponerende, når man tager højde for bilens størrelse og vægt. Samtidig er CO2-udledningen reduceret med næsten 70 procent WLTP sammenlignet med forbrændingsmotorerne.

Jeep Wrangler 4xe

Samme plads, tank og vanddybde

Batteriet er på 17 kWh. Det kan lades med op til 7,3 kW, og det er placeret under bagsæderne, hvor det er godt beskyttet mod elementerne. Placeringen betyder, at bagagerumspladsen er den samme (533 liter), at benzintanken har samme kapacitet (65 liter), og at pladsen på bagsædet er den samme som i den konventionelle Wrangler. Batteriet er indkapslet i aluminium og har eget varme- og kølesystem for at sikre optimale driftsbetingelser. Alle elektriske systemer og komponenter er forseglede og vandtætte. Derfor kan Jeep Wrangler 4xe klare vanddybder på 76 cm – som alle andre Trail Ratede Jeeps.

Wrangler 4xe har tre Hybrid Modes, der gør det muligt at vælge den rette indstilling til enhver lejlighed. ‘Hybrid’ kombinerer forbrændingsmotoren med elmotoren, med ‘Electric’ drives bilen alene af el, medmindre den har brug for maksimalt moment, og i ‘eSave’ drives bilen af forbrændingsmotoren, hvilket sparer batteriet til senere brug – f.eks. til bykørsel eller fuldt elektrisk offroad-kørsel. I ‘eSave’ kan føreren vælge enten ‘Battery Save’, der fastholder batteriniveauet, eller ‘Battery Charge’, hvor forbrændingsmotoren også oplader batteriet optil 80 procent. Jeep Wrangler 4xe genvinder også bremseenergien, så snart føreren træder på bremsepedalen, og er 4×4 i brug, genvinder alle fire hjul bremseenergi til batteriet.

Endnu mere begavet i terræn

Jeep Wrangler 4xe er udstyret med avancerede 4×4-systemer i alle varianter. Den kommer med 4×4-indstillingerne 2H, 4H AUTO, 4H Part Time og 4L, og også i 4L er alle Hybrid Modes tilgængelige. Det løfter Wrangler 4xe til nye højder. Det konstante moment fra elmotoren giver en præcis og kontrolleret oplevelse, når det går opad, og der er ikke behov for mange omdrejninger for at holde momentum, hvilket medfører mindre belastning på drivlinjen og giver lejlighed til bedre at nyde lyden af naturen.

Modellen har fortsat alle tekniske offroad-løsninger med de nyeste Dana-aksler, Tru-Lock electric front- og rear-axle lockers, Trac-Lok limited slip differential og elektronisk frakobling af stabilisator foran (Rubicon). Tilsammen gør det Wrangler 4xe i stand til at besejre enhver forhindring i terrænet. Derfor bærer den stadig det anerkendte Trail Rated-logo, der gives efter intensive tests, og som bevidner dens evner.

Jeep Wrangler 4xe

Mest veludstyrede Wrangler nogensinde

Den nye Wrangler 4xe er den sikreste Wrangler nogensinde. Som standard kommer den med fuld LED-lys, blindvinkelalarm (der også giver alarm, hvis der komme blister fra siderne, når man bakker ud af en parkeringsbås), bakkamera, ESC (Electronic Stability Control) med ERM (Electronic Roll Mitigation) og nøglefrit Enter ’N Go. Den har parkeringssensor for og bag, automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og automatisk langt lys. Desuden er Wrangler 4xe i Danmark udstyret med sæder med læder og læderoptik, varme i sæder og rat, ekstra mørke bagruder, 18’’ alufælge og Alpine-lydanlæg med 9 højtalere.

Danske priser og ankomst

I Danmark kommer Jeep Wrangler 4xe i udgaverne Sahara til 1.100.000 kr., den begrænsede jubilæumsmodel 80th Anniversary til 1.150.000 kr. og Rubicon også til 1.150.000 kr. Wrangler 4xe 80th Anniversary kommer udover alt det ovenstående udstyr desuden med hard case til reservehjul, kamera foran til offroad-kørsel, mørke detaljer, 80th Anniversary-look med bl.a. emblemer, premium loft og Berber-gulvmåtter. Rubicon er den ultimative offroad-konge og kommer foruden alt det nævnte udstyr med særlige 17’’ offroad-alufælge med offroad-dæk, Rock-Trac-system, Rubicon-dekor på motorhjelmen og sort hardtop. De første biler kommer til Danmark start juli.



Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk