I forbindelse med Paris Motor Show har det Taiwan-baserede batterifirma Prologium vist et sรฅkaldt faststofbatteri, der lover mirakler om ladetid.
Ladetid kan vรฆre en bekymring mindre i fremtidens elbiler. I hvert fald hvis det Taiwan-baserede batterifirma Prologium holder ord.
Pรฅ Paris Motor Show viste firmaet et sรฅkaldt faststofbatteri, som siges at kunne lade til 300 kilometers kรธrsel pรฅ fem minutter. Kan man vente i alt 8 minutter og 30 sekunder, skal batteriet vรฆre opladet til 80 procent.
Testene, som Prologium baserer sine lรธfter pรฅ, er udfรธrt af det normalt sรฅ anerkendte tyske laboratorium TรV Rheinland.
Hemmeligheden bag – eller i batteriet, om man vil – er brugen af silicium i stedet for lithium. Det skulle bl.a. gรธre selve batteripakken 300 kilo lettere. Desuden siger Prologium-folkene, at de har opnรฅet en energitรฆthed pรฅ godt 335 kilowatt-timer pr. kilo.
Selv de bedste lithiumbatterier i dag nรฅr i bedste fald ikke over 240 watt-timer pr. kilogram. Batteriet er da heller ikke blot en idรฉ opstรฅet ud af den blรฅ luft, men i stedet resultatet af et tรฆt samarbejde med den tyske bilproducent Mercedes.
LรS OGSร : Over hver tredje tysker skifter fra elbil til benzinbil
Mercedes, som dog har skrottet og skรฅret ned pรฅ flere af sine elbilplaner. Angiveligt skal den รธverste topchef Ola Kรคllenius have beordret nedlรฆggelsen af flere elbilplatforme.
I stedet har han ikke lagt skjul pรฅ, at Mercedes lige nu hellere vil bruge pengene pรฅ ‘meget effektive hybridmotorer’. Nogenlunde det samme sker hos Volkswagen, hvor mere end 500 milliarder kroner flyttes direkte fra udviklingen af elbiler over i udviklingen af benzin- og dieselbiler.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk