Annonce:

Nyt batteri holder i 100 år uden genopladning

Et hold kinesiske forskere hævder nu at have udviklet et atombatteri, der holder i 100 år. På den tid skal batteriet heller ikke genoplades. Om det ender i biler, vides dog ikke.

Et hold kinesiske forskere hævder at have udviklet et atombatteri, der holder i hele 100 år. På den tid skal batteriet desuden ikke oplades.

Kineserne siger samtidig, at de har knækket koden til en endnu højere energitæthed, når man sammenligner med de nuværende og mest udbredte lithium-ion-batterier.

Det skriver Yahoo News.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Helt konkret siger et hold af forskere og ingeniører fra University of Gansu, Kina, at de har udviklet et atombatteri, der kan levere strøm i 100 år uden at skulle genoplades.

Batteriet har fået navnet Zhulong-1 og er en videreudvikling af et batteri, som forskere for bare et år siden sagde ville kunne holde i 50 år.

Der er bare lige den hage ved det nye batteri, at det bl.a. består af kulstof-14. Materialet er radioaktivt, og det har en halveringstid på svimlende 5.730 år.

Omvendt er det også radioaktiviteten, som kineserne holder sig til. Forskerne mener nemlig, at kulstof-14 er, hvad der gør batteriet enormt effektivt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Efter 5 år vil batteriet være nedbrudt med, hvad der svarer til 5 procent. Og efter 100 år er 10 procent forsvundet. Alligevel hævder kineserne, at det ikke går ud over selve kapaciteten i batteripakken.

I stedet handler det om, hvor meget strøm atombatteriet kan levere. Eller rettere sagt, ikke kan som tiden går. Batteriet skal også kunne fungere ved temperaturer fra -100 grader Celsius til +200 grader Celsius.

Desuden siger kineserne, at man har fundet et batteri, der er 10 gange mere energieffektivt end de mest almindelige lithium-ion-batterier.


Oversat til mere almindeligt dansk betyder det, at vægten af batteripakken vil kunne barberes ned til mellem 60 og 70 kilo. I dag vejer batteripakkerne i sig selv nemt op til 700 kilo.

Der er i øjeblikket ingen bilmærker, der banker på kinesernes døre for at få udleveret teknologien. I stedet skal teknologien bruges i mindre ting som bl.a. pacemakere til personer med svagt eller dårligt hjerte.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også