Øresundsbroen er verdens dyreste broforbindelse at krydse. Og selvom bilisterne er rasende, er der ingen udsigt til mindre priser. Gælden i broen er nemlig enorm.
Der er utilfredshed at spore på begge sider af Øresund. Årsagen skal findes i prisen på turen over Øresundsbroen. Den er nemlig verdens højeste.
Mange beboere nægter at betale de 750 svenske kroner – svarende til 510 danske kroner – det nu koster at køre over Øresundsbroen.
Broen, der fyldte 25 år for nylig, er blevet den dyreste betalingsbro i hele verden.
Sammenligninger viser, at de næstdyreste broer kun koster halvdelen. Alligevel er prisen på Øresundsbroen steget markant siden åbningen i år 2000. Dengang kostede det “kun” 255 svenske kroner eller 172 danske kroner for en tur over broen.
For mange på begge sider af broen er den høje bropris blevet en barriere.
Flere siger, at de gerne ville tage til København oftere, men at økonomien simpelthen ikke hænger sammen.
– Jeg vil gerne til København oftere. Men det bliver for dyrt, siger studerende Anne Daugstad Wik til Sydsvenskan.
Broens pris er dobbelt så høj som mange andre broer
En gennemgang fra netop Sydsvenskan viser, at ingen anden bro i verden matcher Øresundsbroens pris for en enkeltbillet.
I rapporten sammenlignes priser på broer globalt, og Øresundsbroen topper listen.
Ifølge tallene er der tale om en stigning på 84 procent i svenske kroner siden broens åbning. Danskere er sluppet billigere.
For dem er stigningen omkring 42 procent. Prisen for en togbillet fra Malmø til København er til sammenligning cirka 150 svenske kroner.
De høje priser skyldes blandt andet, at brugerne alene betaler for broens drift og tilbagebetaling. Broen er ikke finansieret med skattekroner, oplyser direktør for Øresundsbro Konsortiet, Linus Eriksson.
– Vi har ikke brugt en eneste skattekrone på at betale for broen. Og vi har stadig en gæld, siger han.
Færgetrafik og statsaftale holder priserne høje
En anden årsag til den høje pris er den gamle aftale mellem Danmark og Sverige fra 1991. Den sikrer, at priserne på Øresundsbroen skal afspejle færgeprisen mellem Helsingborg og Helsingør.
Det betyder, at Øresundsbroen ikke selv kan sætte prisen markant ned uden konsekvenser.
– Hvis vi halverede prisen, ville det ikke vare mange timer, før vi modtager en stævning fra Öresundsbanen. De vil påstå, vi dræber konkurrencen, siger Linus Eriksson.
Derfor ser det ikke ud til, at en markant prisnedsættelse er på vej, selv om mange borgere efterspørger det.
Pendleraftaler dækker størstedelen af biltrafikken
Øresundsbro Konsortiet understreger, at omkring 80 procent af bilisterne benytter rabatordninger. Den mest udbredte er Öresund Go, som kræver et årsabonnement på 537 danske kroner.
Herefter koster en tur over broen væsentligt mindre end listeprisen på 750 svenske kroner.
Men for dem, der kun bruger broen lejlighedsvis, er der ingen økonomisk gevinst ved at tegne et abonnement.
Det rammer især personer, som ikke pendler, men gerne vil besøge venner, tage på weekendophold eller opleve hovedstaden.
Øresundsbroens gæld holder prisen oppe
Ifølge konsortiet er en stor del af prisen stadig bundet op på tilbagebetaling af gæld. Det er endnu uklart, hvornår broens finansiering vil være helt tilbagebetalt.
Der er ingen konkrete planer om at sænke broafgiften. Hverken fra dansk eller svensk side.
Og for mange i Malmø føles det som en kunstig barriere mellem to byer, der burde være tættere forbundet.
– Det er virkelig mærkeligt og forfærdeligt, at det er blevet sådan, siger Malmø-borgeren Maiej Stankiewicz.
Øresundsbroen er ikke den eneste forbindelse mellem to stykker land, der er langt fra at være gældfri. Storebæltsbroen står stadig på et bjerg af gæld, selvom forbindelsen nu har været åbnet siden 1997.
Samme sted er det netop kommet frem, at den fartkontrol, som måler gennemsnitsfart, i øvrigt slet ikke virker. Og aldrig har gjort det. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]