Nye tal: Nu er det lige så dyrt at køre elbil som i fossilbiler

Kø ved ladestander
Arkivfoto: Ib Østenkær

Benzin, diesel eller elbil? Det er ligegyldigt. I hvert fald hvis man ser på økonomien i det, viser nye tal.

Hvis du kører elbil, så er det ikke for økonomiens skyld. I hvert fald ikke lige i øjeblikket. Det viser nye tal LeasePlan, der har 1,9 millioner biler i sin flåde i Europa, skriver Berlingske.

Annonce for Danmarks største bilmesse:

De månedlige udgifter er nemlig stort set de samme. Ovenikøbet er billedet næsten det samme i de 22 europæiske lande, hvor selskabet er til stede. Men skal vi sammenligne med noget, der ligger tæt på, kan vi tage det beløb, svenske bilister skal  betale for at holde elbilen kørende.

Det løber op i 1.036 euro, når selve købet, afskrivning, afgifter, serviceomkostninger og ladepris regnes med.

Herhjemme, siger undersøgelsen, løber elbilen op i 1.014 euro svarende til 7.542 kr. Plugin-hybridbilen koster 1.141 euro at holde kørende, mens benzinbilen sluger i 1.114 euro og dieselbilen 1.155 euro eller 8.600 kr. om måneden.

Reklameblok:



Reklamelink:
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!

Analysen er baseret på udgifterne til næsten 3.000 biler fordelt på 132 modeller hen over fire år, hvor bilisterne i snit har kørt 30.000 kilometer om året. Gennemsnitsforbruget er regnet ud fra, at elbil-ejerne 65 procent af tiden lader hjemme, 20 procent i arbejdstiden og 15 procent ved de dyrere, offentlige ladestandere.

Analysen viser også, at det er klart billigst at holde bil i Grækenland, mens det i alpelandet Schweiz er absolut dyrest.

Reklamelink:
Skal kæresten forkæles med lækkerier? Så klik her og se mere!

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk