Annonce:

Nye tal: Her er 54.000 bilfolk er blevet fyret

Sidste รฅr forsvandt 54.000 job i den europรฆiske bilindustri. Og det er alene pรฅ grund af fyringer i de stรธrste virksomheder.

Krisetider i bilindustrien har fรธrt til omfattende fyringsrunder. De stรธrste virksomheder i den europรฆiske del af branchen sagde sidste รฅr sige farvel til hele 54.000 ansatte.

Faldende produktion og รธkonomiske udfordringer har tvunget virksomhederne til at skรฆre ned. Det fremgรฅr af en ny rapport.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Clepa, brancheorganisationen for bilindustrien, har offentliggjort en rapport, der viser omfanget af krisen.

I rapporten dokumenterer Clepa de mange fyringer, der har fundet sted i lรธbet af det seneste รฅr. Alene Bosch har annonceret, at arbejdsstyrken og dermed antallet af ansatte pรฅ lรธnningslisten skal skรฆres ned med 5.500 medarbejdere.

Underleverandรธren Webasto kรฆmper med en gรฆld pรฅ 1 milliard euro, og hos gearkasse-giganten ZF skal man over de nรฆste 5 til 6 รฅr finde mere end 40 milliarder kroner i besparelser.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Siden fรธr corona-pandemien er bilproduktionen i EU faldet med 20 procent. 86.000 job er forsvundet hos underleverandรธrer i samme periode.

– Hvis efterspรธrgslen ikke stiger, og Europa genvinder sin konkurrenceevne, vil bรธlgen af โ€‹โ€‹afskedigelser fortsรฆtte i flere รฅr endnu, lyder det advarende Clepa i en pressemeddelelse.

Audi er blandt de bilmรฆrker, der har skรฅret hรฅrdest ned. Til februar lukket mรฆrket sin fabrik i Belgien. Det betyder, at mere end 3.000 ansatte snart stรฅr uden job.

Situationen i bilindustrien er alvorlig, og de mange fyringer vidner om en branche i krise. Det er dog ikke alle steder i branchen, at det stรฅr skidt til. Eller lige frem kรธrer i bakgear.

Senest har Boosted kunnet fortรฆlle, at Toyota leder efter mindst 100 nye folk om mรฅneden til en fabrik i Frankrig. Og at der er akut behov for 500 nye ansรฆttelser nu og her.

Artiklen fortsรฆtter efter videoannoncen:

Ogsรฅ hos kinesiske BYD er der fart pรฅ. Faktisk sรฅ meget, at mรฆrket i en periode pรฅ bare tre mรฅneder i lรธbet af 2024 ansatte 200.000 nye folk.

Og tilbage i februar samme รฅr kunne Aston Martin meddele, at man mangler 400 nye folk til en lige sรฅ ny fabrik i byen St Athan i Wales. For det britiske mรฆrkes vedkommende er det isรฆr modellerne DBX og Vantage der driver vรฆksten.

Herhjemme er der ligeledes behov for mekanikere og ansatte i bilindustrien. Men mange af dem er blevet stรธvsuget af andre brancher. Det er isรฆr de yngste pรฅ jobmarkedet, der ikke gider bilindustrien. Det viste en undersรธgelse tilbage i maj.

Annonce:
Tak fordi du lรฆste med. Besรธg vores annoncรธrer herunder:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Sรฅ skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ