En ny rapport fra de europรฆiske bilmรฆrkers fรฆllesorgan AECA slรฅr fast, at Europas elnet stรฅr i vejen for elbilens udbredelse. Kapaciteten er truet, lyder det.
En ny rapport fra de europรฆiske bilmรฆrkers fรฆllesorgan AECA og Transport & Mobility Leuven slรฅr fast, at Europas elnet ikke er gearet til de mange elbiler.
Den manglende kapacitet i elnettet udgรธr en betydelig bremseklods for udbredelsen af elbiler. Det truer den grรธnne omstilling pรฅ tvรฆrs af kontinentet.
Rapporten, der er udarbejdet af Transport & Mobility Leuven for brancheorganisationen Acea, leverer en sรธnderlemmende kritik af elnettet.
Den peger pรฅ flere alvorlige mangler i Europa. Elnettets generelle kapacitet fรฅr faktisk direkte rรธdt kort.
Der er en udbredt mangel pรฅ tilstrรฆkkelig solenergi, der kan integreres i systemerne. Smarte elnet, der kan regulere forbruget, glimrer ofte ved deres fravรฆr.
Mange lande opererer stadig med faste elpriser. Det gรธr det mindre attraktivt at oplade elbiler om natten, hvor efterspรธrgslen typisk er lavere. Systemet er simpelthen ikke bygget til den nuvรฆrende udvikling.
– Selvom de europรฆiske elnet generelt har vรฆret pรฅlidelige og tilstrรฆkkelige indtil nu, er de i stigende grad ved at blive en flaskehals, skriver Transport & Mobility Leuven i rapporten.
De tilfรธjer: -…isรฆr med fremkomsten af nye teknologier og รฆndringer i forbrugeradfรฆrd.
Hurtigladere rammes af utilstrรฆkkelig infrastruktur
Voksende belastning af elnettet gรธr det vanskeligere at imรธdekomme nye tilslutningsanmodninger. Og den eksisterende infrastruktur mangler ofte den intelligens, der er nรธdvendig.
Den kan ikke hรฅndtere kompleksiteten, der er i et digitaliseret energiforbrug.
Desuden er fleksibilitet pรฅ efterspรธrgselssiden og udstyrsstyring stadig underudviklet. Det sker pรฅ trods af potentialet for effektiv styring af elektriske lรธsninger.
Samtidig lader elbilerne stadigt hurtigere. Firmaer som ABB udvikler superhurtige ladere. De kan levere op til 1,2 megawatt. Det samme kan flere kinesiske ladeudbydere allerede levere.
Det er nok strรธm til at oplade en tung lastbil under chauffรธrens lovpligtige pause. Men sรฅ melder spรธrgsmรฅlet melder sig.
For hvad Hvad nytter hurtige opladere, hvis elnettet ikke kan levere den nรธdvendige strรธm? Bilmรฆrkerne er den forbindelse er ivrige efter at fremme teknologi som V2G, hvor bilen kan returnere strรธm til nettet, men det er bare ikke muligt endnu.
Regionale forskelle og รธkonomiske ddfordringer
Ifรธlge rapporten understรธtter kun tolv procent af nutidens elbiler i Europa V2G. Pilotprojekter er i gang, men teknologien har ikke slรฅet igennem.
Rapporten advarer ogsรฅ om en ujรฆvn udvikling mellem forskellige lande. Holland, Tyskland og Frankrig er kommet langt. Andre lande har stadig fรฆrre offentlige opladere end tankstationer.
Samlet set er opladning af elbiler bedre end fรธr. Men forskellene mellem regionerne er store, og det bremser udviklingen. I 18 af EU’s 27 medlemslande er det stadig nemmere at finde en benzinstander end en laderstation.
Nybilsalget viser ogsรฅ et splittet Europa. Nogle markeder har en hรธj andel af elbiler. Andre forbliver pรฅ niveauer, hvor fรฆrre end hver tiende nye bil er elektrificeret.
Selvom der begynder at dukke flere billigere elbiler op, bรฅde nye og brugte, er prisen stadig for svรฆr at sluge for mange bilister. Det gรฆlder isรฆr for dem, der er afhรฆngige af offentlig opladning og mangler egne ladefaciliteter.
Samtidig kรฆmper europรฆiske bilfabrikker med hรธje elpriser. Priserne er hele 151 procent hรธjere end i USA. Derudover er bilfabrikkernes i vores del af verden afhรฆngige af importerede batterier, ofte fra Kina, hvor produktionen er 20 til 30 procent billigere.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]