Annonce:

Nye tal: Elbilers værdi styrtdykker efter 2 år

Bilmærkerne har så svært ved at sælge elbiler, at de sender dem afsted med voldsomt store rabatter. Det presser brugtpriserne markant ned. Elbilejere kan tabe tusindvis af kroner på få år.

Markedet for nye elbiler er præget af store rabatter. Det medfører et betydeligt pres på priserne for brugte elbiler.

For ejere af elbiler kan det betyde et overraskende stort værditab på deres køretøjer.

Eksperter advarer nu om, at elbilejere kan stå over for markante økonomiske tab inden for de første to år efter bilkøbet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den gennemsnitlige elbil-ejere kun at have 49 procent af bilens værdi tilbage efter 2 års ejerskab. Det er et dramatisk fald sammenlignet med 83 procent i 2022.

Det skriver The Sun.

Til sammenligning holder diesel- og benzinbiler typisk 70 procent af deres værdi. Det er 21 procentpoint mere end elbilerne.

Kollapset på brugtmarkedet for elbiler skyldes sandsynligvis tendensen med massive rabatter på nye biler ude hos forhandlerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bilmærkerne anvender de rabatter for at leve op til bl.a. de engelske krav, om at en vist procent del af deres salg udelukkende skal bestå af elbiler.

Reglen findes også inden for EU. Her hedder det sig dog omvendt, at bilmærkernes gennemsnitlige CO2-udslip ikke må overstige 93 gram pr. kilometer.

– Den nuværende salg af næsten nye elbiler på brugtmarkedet er stadig meget lavere, end man kan forvente at køretøjer i den alder (2-3 år gamle, red.), siger Philip Nothard fra analysefirmaet Cox Automotive Europe

Nye Elbiler konkurrerer direkte med de brugte

Artiklen fortsætter efter videoen:

De store rabatter på nye køretøjer betyder, at forbrugere kan købe en helt ny model til samme pris som en næsten ny model.

Det giver forbrugerne en meget lille grund eller slet ingen til at overveje de brugte modeller.

Det er et reelt slag mod et marked, der har brug for alle de incitamenter, det kan få.

Mere efter annoncen:

Markedet for elbiler påvirkes også af en kraftig stigning i konkurrencen. Billigere modeller reducerer gennemsnitsprisen.

Ifølge Autotrader faldt prisen fra næsten 348.000 danske kroner ned til under 217.500 danske kroner mellem 2022 og 2025.

Mere efter disse links:

Philip Nothard forklarer, at prisen på elbiler toppede i 2022. Det skyldtes pandemien, som lagde pres på de globale forsyningskæder.

Han tilføjer dog, at “midaldrende” elbiler, dem mellem tre og fem år gamle, har holdt deres værdi betydeligt bedre i de seneste år. De er kun faldet 15 procent i gensalgsværdi.

Rabatter på nye elbiler har skåret cirka 34,8 milliarder danske kroner af prisskiltene sidste år.

Mere efter annoncen:

Det svarer til et gennemsnit på omkring 95.700 danske kroner pr. køretøj, ifølge Society of Motor Manufacturers and Traders.

Det er firmabilerne der taber allermest

Selvom de faldende priser er godt for forbrugerne, har det også vakt bekymring i dele af bilindustrien.

Det er især flådeoperatører, såsom biludlejningsfirmaer, der er såbare over for at biler ikke er noget værd længere.

Alene i England står udlejningsfirmaerne for to-tredjedele af hele nybilssalget. De køber normalt deres køretøjer nye med få års mellemrum.

Derfra stoler de på, at gensalgsværdien på brugtmarkedet kan dække nogle af de omkostninger, der ikke kom ind på udlejninger.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Med et faldende marked må virksomhederne acceptere store tab i fortjenesten, når de opdaterer deres flåder.

I 2023 gik elbil-leasingselskabet Onto konkurs. Det skete, efter at selskabet var tvunget til at nedskrive værdien af sin flåde på 7.000 biler med cirka 182,7 millioner danske kroner det år.

British Vehicle Rental & Leasing Association (BVRLA) advarede sidste år om, at mange lignende virksomheder oplevede store tab ved gensalg af elbiler.

Mere efter annoncen:

De kaldte afskrivningerne for “uholdbare”. Men det er ikke kun englænderne der slår sig på elbilerne. Det samme gør de store, internationale udlejningsselskaber.

Alene hos ét firma noterede man sig inden nytår 2025 et tab på 7 milliarder kroner på 30.000 elbiler. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også