Annonce:

Nye tal: Elbiler kan ikke matche dieselbilers levetid

En nyt studie har analyseret sig frem til, at elbiler nu kan matche benzinbiler, mens der stadig er langt op til dieselbilernes kilometerantal fordelt pรฅ levetid.

En ny undersรธgelse viser, at elbiler endnu ikke kan matche dieselbilers levetid, selvom bilerne med ledning har indhentet benzinbilerne.

Forskere fra University of Birmingham og London School of Economics (LSE) har analyseret data fra 30 millioner biler for at undersรธge levetiden for elbiler i forhold til benzin- og dieselbiler.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Undersรธgelsen, der er baseret pรฅ anonymiserede data fra britiske bilsyn, viser, at elbiler har gjort store fremskridt, men stadig halter bagefter dieselbilerne, nรฅr det kommer til levetid.

– Selvom elbiler reprรฆsenterer en nyere teknologi, der traditionelt er mindre pรฅlidelig, har de udviklet sig hurtigt.

– De nyeste elbiler forventes at overgรฅ levetiden for gennemsnitlige benzinbiler inden for samme kategori, siger folkene bag undersรธgelsen.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Undersรธgelsen viser, at en moderne elbil har en gennemsnitlig levetid pรฅ 18,4 รฅr og kan kรธre 200.000 kilometer. Benzinbiler har en levetid pรฅ 18,7 รฅr og kรธrer 187.000 kilometer i gennemsnit. Dieselbiler har en kortere levetid pรฅ 16,3 รฅr, men kรธrer ofte op til 410.000 kilometer.

Elbiler forbedres dog hurtigere end benzin- og dieselbiler, nรฅr det kommer til pรฅlidelighed. For hvert produktionsรฅr falder sandsynligheden for fejl i elbiler med 12,6 procent. Det skal sammenholdes med 6,7 procent for benzinbilerne og kun 1,9 procent for dieselbiler.

– Vores resultater giver vigtig indsigt i levetiden og miljรธpรฅvirkningen af elbiler. Elbiler er ikke lรฆngere bare en nichemulighed.

Men et bรฆredygtigt alternativ til traditionelle biler – et vigtigt skridt mod en fremtid med nul CO2-udledning, siger Dr. Viet Nguyen-Tien fra LSE.

Professor Robert Elliott fra Birmingham University tilfรธjer, at han mener, at elbilerne har flere miljรธmรฆssige fordele i takt med et andet energimix.

Artiklen fortsรฆtter efter videoannoncen:

– Elbiler fรฅr betydelige miljรธmรฆssige fordele. Isรฆr i takt med at Europa skifter til en mere vedvarende energimix.

– Pรฅ trods af hรธjere emissioner fra produktionen kan en langtidsholdbar elbil hurtigt opveje sit CO2-aftryk og bidrage til kampen mod klimaforandringer – hvilket gรธr dem til et mere bรฆredygtigt, langsigtet valg.”

Forskerne understreger dog, at der stadig er behov for mere forskning i elbilers levetid. Vi er stadig i de tidlige stadier af elbilens nuvรฆrende udvikling, og det er uvist, hvordan moderne elbiler vil klare sig om 20 eller 30 รฅr.

Annonce:

Derudover er omkostningerne ved udskiftning af batterier stadig betydeligt hรธjere end for lignende komponenter i benzin- og dieselbiler. Endelig erkender forskerne, at nogle af dataene fra bilsynene kan vรฆre mangelfulde pรฅ grund af mรฅden, de registreres pรฅ.

Selvom elbiler har gjort store fremskridt, er der altsรฅ stadig udfordringer, der skal overvindes, fรธr de kan matche dieselbilers levetid.

Tak fordi du lรฆste med. Besรธg vores annoncรธrer herunder:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Sรฅ skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ