Annonce:

Nye tal: Disse 22 elbiler har det største værditab

Biler taber i værdi. Det er der ingen vej uden om. Nogle – især elbilerne – taber dog pengene markant hurtigere end andre.

Nye tal afslører elbiler med de største værditab. Værditab er en betydelig faktor at overveje, når man anskaffer sig en bil.

Det er velkendt, at biler generelt falder i værdi, men hvor hurtigt og hvor meget dette sker, kan variere betragteligt.

Data fra bilportalen Finn.no, som den norske avis VG har fået aktindsigt i, kaster lys over værditabet på biler fra 2022 til 2024.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Sammenlagt viser tallene, at det laveste værditab blandt de undersøgte biler er 17 procent. I den anden ende af spektret finder man dog værditab på helt op til 32 procent.

Det er værd at bemærke, at de 22 biler med det største værditab alle er elbiler. Blandt de ti biler, der har klaret sig bedst og haft det mindste værditab, finder man primært hybridbiler, men også en enkelt dieselbil og to elbiler.

Hongqi E-HS9 er den bil, der har oplevet det største værditab med et fald på 32 procent. Herhjemme er salget af nye Hongqi-modeller da også gået sløjt. Mærket solgte bare 2 biler i løbet af hele januar måned.

Blandt de biler, der har haft et højt værditab, finder man også populære modeller som Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.3 og BMW iX xDrive 50.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tesla Model Y, som er den bedst sælgende model, ligger midt i feltet med et gennemsnitligt værditab på 29 procent. Interessant er det, at værditabet er én procent højere end Tesla Model 3.

I nogle tilfælde kan det store værditab på elbiler forklares med, at de blev solgt til fuld pris i 2022, hvor markedet var overophedet, og der var lange ventelister på mange biler. Det gav begrænsede muligheder for at forhandle prisen.

I løbet af 2023 ændrede markedet sig markant. Det førte til prisnedsættelser og kampagner på mange nye elbiler, hvilket selvfølgelig også kun sender prisen på brugte elbiler én vej – nemlig nedad.


En anden faktor, der spiller ind, er, at mange elbiler har ensartede specifikationer og udstyrsniveauer.

Det resulterer i et stort udbud af lignende brugte biler. Det presser prisen yderligere, fordi der altid er en anden forhandler eller privatperson som har en tilsvarende bil holdende.

De to elbiler, der har klaret sig bedst i undersøgelsen og haft det mindste værditab, er Kia EV6 og Toyota bZ4X med et gennemsnitligt værditab på 22 procent.

Opsummerende er der flere ting, der spiller ind, når det kommer til på værditabet på elbiler.

Det fritager dog ikke interesserede forbrugere i grundigt at undersøge marked først. Hvis altså ikke de bare vil smide penge ud af vinduet.

Annonce:

Det er også værd at overveje, at udviklingen på markedet for elbiler går hurtigt. Derfor vil nye modeller og teknologier utvivlsomt gør i forvejen store værditab større i fremtiden.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også