Nye tal fra Sverige viser et fald i brande i elbiler og hybridbiler, og selvom der er kommet flere af den slags biler pรฅ vejene.
Brande i elbiler og hybridbiler fรฅr ofte stor medieopmรฆrksomhed.
Nye tal fra Myndigheden for Samhรคllsskydd och Beredskap (MSB) i Sverige peger dog pรฅ, at sandsynligheden for en brand er blevet mindre.
Antallet af brande i “elektrificerede personbiler” – altsรฅ nรฅr man tรฆller hybridbilerne med – er faldet i forhold til det stigende antal af dem pรฅ vejene.
De svenske myndigheder seneste opgรธrelse dรฆkker brande i personbiler med el- eller hybriddrift.
I 2023 registrerede MSB 38 brande i elbiler og hybridbiler. ร ret fรธr, i 2022, var tallet 40 brande. Det er et fald, selvom antallet af el- og hybridbiler i trafikken steg markant. Stigningen var pรฅ hele 14 procent i samme periode.
Rapporten fra MSB beskriver de forskellige brandรฅrsager. Nogle elbiler brรธd i brand under kรธrsel af ukendte รฅrsager. Andre brande opstod, mens bilerne var parkerede. Det skete bรฅde med og uden tilsluttet oplader.
En central detalje i MSB’s undersรธgelse er, at svenskerne mener, at ingen af brandene direkte kan relateres til batteripakkerne i bilerne.
I flere tilfรฆlde vurderer MSB omvendt, at batteriet sandsynligvis slet ingen rolle spillede for brandens udvikling.
Udfordringer med statistik over brande i elbiler
Tallene i rapporten stammer fra รฉn database. Den indsamler hรฆndelsesrapporter fra kommunale beredskabstjenester i Sverige. Det giver et billede af situationen men siger ikke nรธdvendigvis alt om brande i elbiler.
MSB pรฅpeger da ogsรฅ, at der kan vรฆre usikkerheder forbundet med statistikken. Brande i elektriske biler rapporteres ikke altid systematisk.
Det kan betyde, at der er mรธrketal som myndighederne ikke har fรฅet samlet op.
Desuden er det vรฆrd at nรฆvne, at de opgjorte tal ikke inkluderer brande, der er klassificeret som pรฅsatte. Fokus er pรฅ brande opstรฅet ved uheld eller tekniske fejl i bilerne.
En interessant pointe fra MSB’s rapport er, at mange brande, der i fรธrste omgang tilskrives elbiler, faktisk stammer fra andre elektriske transportmidler. Det drejer sig ofte om elektriske lรธbehjul og elcykler.
Den observation understreger behovet for korrekt hรฅndtering af alle batteridrevne enheder. Ulf Bergholm er administrator ved enheden for lรฆring af ulykker hos MSB, og han mener ikke, at de nye tal fritager nogen for noget som helst. Isรฆr ikke almindelig sund fornuft.
– Det er meget vigtigt at oplade batterier sikkert og have en fungerende rรธgalarm derhjemme.
Batterier skal stadig oplades sikkert
Bergholm fortsรฆtter med en konkret anbefaling til folk, der har noget med batterier at gรธre i det daglige. Og sรฅ er det faktisk ligegyldigt, om det er til et el-lรธbehjul eller en bil.
– Det er bedst ikke at oplade et cykelbatteri eller en el-scooter indendรธrs, fordi der normalt skal vรฆre en flugtvej.
Sikker opladning er afgรธrende for at minimere brandrisikoen, uanset om det gรฆlder biler, cykler eller lรธbehjul.
En fungerende rรธgalarm er en simpel, men effektiv, foranstaltning i alle hjem. Den kan give tidlig varsling, hvis uheldet er ude.
Myndighedernes rรฅd om ikke at oplade nรฆr flugtveje er sรฆrligt relevant. En brand i en entrรฉ eller gang kan blokere den primรฆre vej ud af en bolig. Det kan fรฅ fatale konsekvenser.
Men selvom elbiler er svรฆre at futte af, er det ikke ensbetydende med, at de er ufarlige. Langt fra faktisk. For nylig kostede det bl.a. to brandmรฆnd livet. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]