Selvom der er en fremgang at spore til både el- og hybridbiler, har bilsalget i EU travlt med at finde bakgear. Det kan udløse flere fyringer.
Det samlede salg af nye biler i EU oplevede et fald i første kvartal af 2025. Tallene viser en nedgang på 1,9 procent sammenlignet med samme periode i 2024.
Udviklingen afspejler et fortsat udfordrende og uforudsigeligt globalt økonomisk klima for bilproducenterne.
Trods den samlede nedgang var der store forskydninger mellem drivlinjetyperne. Elbiler og hybridbiler vandt markedsandele, mens både benzin- og dieselbilerne gik tilbage.
Det viser en opgørelse fra de europæiske bilmærkers interesseorgan ACEA.
Elbilernes markedsandel i EU lå på 15,2 procent i første kvartal 2025, mens hybridbiler udgjorde 35,5 procent. Benzin- og dieselbiler stod tilsammen for 38,3 procent af salget.
Salget af rene elbiler steg med 23,9 procent i kvartalet. Det svarer til 412.997 nyregistrerede enheder. Elbilernes markedsandel nåede dermed 15,2 procent af det samlede EU-marked i de første tre måneder af 2025.
Det er en stigning fra 12 procent i første kvartal 2024. Det skal dog ses i lyset af en stadig svag elbil på de europæiske veje.
Faktisk viser en anden opgørelse fra samme ACEA, at elbilernes andel af det europæiske bilmarked ikke kan kravle over 1,8 procent. Læs mere om det her.
Tre ud af de fire største markeder i EU oplevede omvendt fremgang for elbiler i de første måneder af 2024. De tre markeder står for 63 procent af alle elbilregistreringer.
Tyskland havde en vækst på 38,9 procent, Belgien voksede med 29,9 procent, og Holland steg med 7,9 procent.
Frankrig trak ned med et fald på 6,6 procent. Forklaringer skal bl.a. findes i den statsstøtte til elbiler, den franske regering har trukket tilbage.
Hybridbiler, som ikke kan lades op, fortsatte deres fremmach. Salget steg med 20,7 procent i første kvartal 2025. Det svarer til 964.108 indregisteringer. Hybridbilerne er fortsat den mest populære drivlinjetype blandt bilisterne i EU.
Væksten for hybridbiler var drevet af betydelig fremgang på de fire største markeder. Frankrig steg med 47,5 procent, Spanien med 36,6 procent, Italien med 15,3 procent og Tyskland med 10,5 procent. Hybridbilerne satte sig dermed på 35,5 procent af EU’s markedsandel.
Fokus på elektrificerede biler
Plug-in hybridbiler, som på grund af ændrede målemetoder bliver så godt som umulige at sælge i Danmark, stod for mere beskeden vækst. Salget steg med 1,1 procent i første kvartal 2025 til i alt 207.048 enheder.
Væksten skyldtes primært stigninger i Tyskland (+41,8 procent) og Spanien (+30,7 procent).
Det betød, at plug-in hybridbiler nu udgør 7,6 procent af de samlede bilregistreringer i EU. Det er en lille stigning fra 7,4 procent i samme periode sidste år.
Ser man isoleret på marts måned 2025, var der også vækst for de elektrificerede biler sammenlignet med marts 2024. Salget af elbiler steg 17,1 procent, hybridbiler steg 23,9 procent, og plug-in hybridbiler voksede 12,4 procent.
Samtidig faldt det samlede bilsalg i EU en smule i marts 2025. Nedgangen var på 0,2 procent sammenlignet med marts året før.
Den samlede markedsandel for biler med benzin- og dieselmotor faldt markant. De to drivlinjetyper stod for 38,3 af salget i det første af 2025. Det tal var 48,3 procent for bare et år siden.
Nedgang for benzin- og dieselbiler
Salget af benzinbiler oplevede en betydelig nedgang på 20,6 procent i første kvartal. Alle store markeder viste faldende salgstal.
Frankrig oplevede det største fald med 34,1 procent. Tyskland faldt med 26,6 procent, Italien med 15,8 procent og Spanien med 9,5 procent.
Der blev registreret 779.817 nye benzinbiler i perioden. Benzinbilernes markedsandel faldt til 28,7 procent fra 35,5 procent året før.
Dieselmarkedet faldt endnu mere med en nedgang på 27,1 procent. Dieselbilernes markedsandel landede på 9,5 procent i første kvartal 2025. Der var tocifrede procentvise fald på de fleste EU-markeder.
Tallene for marts 2025 viste også et fald for benzin- og dieselbiler sammenlignet med marts 2024. Benzinsalget faldt 20,7 procent, og dieselsalget faldt 25,5 procent.
Udviklingen i EU’s bilsalg er i disse dage svært at sige noget om, fordi det kan vende så ekstremt hurtigt. Samtidig frygter flere bilmærker for, at de både må og skal fyre ansatte i hobetal.
Forklaringen skal findes i de ekstremt store investeringer der er smidt efter elbilerne. Investeringer som ikke kan bæres af efterspørgslen. Heller ikke selvom den stiger. De største stigninger skal nemlig forklares med, at det er fra i forvejen meget beskedne tal.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]