De mest almindelige fejl pรฅ biler i Sverige er ikke sรฅ forskellige fra dem i Danmark. De viser en ny opgรธrelse fra Bilprovingen.
I januar 2024 udsendte synskรฆden Applus en liste over de fejl, som danskernes biler oftest dumper pรฅ. Og de er ikke sรฅ forskellige fra fejlene i Sverige.
Det afslรธrer en ny opgรธrelse fra synskรฆden Bilprovingen.
Pรฅ den anden side af รresund er der i hver femte tilfรฆlde dog sรฅ alvorlige fejl pรฅ bilerne, at det udlรธser et omsyn.
– Resultatet af Bilprovningens kontrolstatistik for 2024 indikerer fortsat alvorlige mangler i den svenske personbilsflรฅde, skriver Bilprovningen i en pressemeddelelse.
Hele 22,5 procent havde fejl, der krรฆvede et omsyn. Det betyder, at bilen ikke mรฅ kรธrer mere end hรธjst nรธdvendigt, fรธr et synet er bestรฅet. Godkendt med andre ord.
Men hvad er det sรฅ, der fรฅr svenskernes biler til at falde igennem? Ifรธlge Bilprovingen er den oftest helt gal med bremserne. 12,1 procent af de synede biler havde sรฅ dรฅrlige bremser, at de teknisk set ikke mรฅtte kรธre videre.
Ujรฆvn bremsevirkning, defekter pรฅ skiverne og en for svag hรฅndbremse er bare noget af det, synsmรฆndene oftest notere sig.
– Pรฅ trods af at bilerne udvikler sig i et hastigt tempo og generelt er af sรฅ hรธj kvalitet, viser kontrolsynet, at der er potentiale for at forbedre trafiksikkerheden og mindske miljรธbelastningen yderligere, siger Per-Anders Blommefors, der er ansvarlig for bl.a. eftersyn hos Bilprovningen.
Herhjemme er bremseproblemer ogsรฅ noget, der sender bilisterne og deres biler en tur pรฅ vรฆrksted for at kunne bestรฅ et omsyn. Men faktisk viser tal fra Applus, at det er lygtefรธringen der volder de fleste biler i Danmark problemer.
โ Vores data viser klart, at ejere af otte รฅr gamle biler stรฅr over for tre gange sรฅ mange fejl som dem med fire รฅr gamle biler.
LรS OGSร
: Verdensstjerne pรฅ vej vรฆk? Fรฅr 9 milliarder for Formel 1-skifte
โ Nรฅr vi nรฅr til 12 รฅr, er fejlraten nรฆsten otte gange hรธjere sammenlignet med fireรฅrige kรธretรธjer, siger teknisk chef John Gantzhorn.
Tal fra Tyskland kigger dog nรฆrmere pรฅ selve bilerne. TUV konkluderer eksempelvis, at Tesla Model 3 (fรธr faceliftet, red.) er den vรฆrste, nรฅr det kommer til at bestรฅ den periodiske kontrol i fรธrste hug.