Elbilerne sidder på næsten 90 procent af de norske nybilsalg. Men ifølge en ny undersøgelse vil 4 ud af 10 bilister ikke eje bilerne.
I Norge er elbil-entusiasmen ikke så stor som man måske skulle tro. 4 ud af 10 nordmænd ønsker nemlig ikke at eje en elbil, viser en ny undersøgelse. Dette står i kontrast til Norges ambitiøse mål om at alle nye biler, der sælges i landet, skal være elbiler senest i år.
Undersøgelsen, foretaget af InFact, afslører at en betydelig del af den norske befolkning stadig foretrækker benzin- og dieselbiler.
Jonathan Parr, analysechef hos bilforhandleren Rebil, peger på flere årsager til denne modvilje. Blandt andet nævner han elbiler begrænsede rækkevidde, især når de trækker tunge læs, samt manglende ladeinfrastruktur i dele af Norge.
– Elbilmålet er en utopi. Store dele af befolkningen foretrækker simpelthen benzin- og dieselbiler, siger Parr til Nettavisen.
Parrs udtalelse understreger den udfordring Norge står overfor i sin stræben efter en fuldstændig elektrificering af bilparken.
Selvom elbiler har vundet frem i Norge, er der altså stadig en betydelig del af befolkningen, der ikke er overbevist om elbilernes fordele.
På trods af denne skepsis, er der stadig bred opbakning til de statslige tilskud til elbiler.
Disse tilskud, der blandt andet inkluderer fritagelse for moms, er med til at gøre elbiler mere attraktive for forbrugerne.
Støtten til elbiler er dog ikke ensartet fordelt i befolkningen. Undersøgelsen viser, at opbakningen er størst blandt de personer med en højere indkomst.
Selvom elbiler udgjorde 89 procent af nybilsalget i Norge sidste år, dominerer benzin- og dieselbiler stadig brugtmarkedet.
Denne dominans på brugtmarkedet er en af de faktorer, der bidrager til den fortsatte popularitet af benzin- og dieselbiler.
Jonathan Parr tvivler på, at overgangen til elbiler vil ske frivilligt i Norge. Han forudser, at et eventuelt forbud mod salg af benzin- og dieselbiler vil være nødvendig for at nå målet om en fuldstændig elektrificering.
– Indtil videre er nordmændene verdensmestre, og vi er nået langt i retning af at nå målet om 100 procent elbiler i nybilsalget.
– Men den dag, der ikke længere sælges benzin- eller dieselbiler i landet, vil det formentlig være, fordi myndighederne har forbudt det.