Annonce:

Nye biler er blevet alt for tunge, advarer tyskere

Nye biler har – pรฅ tvรฆrs af brรฆndstof og drivlinje – รฉn tendens til fรฆlles. De bliver nemlig stadigt stรธrre og tungere.

Lotus’ grundlรฆgger Colin Chapman ville vende sig i graven, hvis han kunne se, hvad mรฆrket er blevet til i dag. Nemlig store, tunge elbiler.

Men Lotus, der ellers levede efter devisen ‘Simplify, then add lightness’, er ikke de eneste, der har taget pรฅ de sidste mange รฅr. Det har bilerne fra hele bilindustrien.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Faktisk mener flere i den tyske del af industrien nu, at vรฆgten er blevet et problem. Vรฆgten skyldes i hรธj grad batteripakker i bรฅde hybrider og rene elbiler. Batterierne er nemlig voldsomt tunge.

ย Det nuvรฆrende udvalg af elbiler i Tyskland har omkring 20 procent mere vรฆgt, siger Eric Haase, administrerende direktรธr for Jato Dynamics i Tyskland, tilย Mercedes-Fans.

Lร†S OGSร…: Sverige fรฅr heftig kritik for at sรฆlge diesel til 11 kr.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Det mรฆrke med den hรธjeste gennemsnitsvรฆgt i Tyskland er ikke engang tysk men derimod kinesisk. Volvos modeller vejer i snit 2.139 kilo pรฅ det tyske marked.

Herefter kommer Tesla med 2.015 kilo, fรธr det bliver tysk med Mercedes og 2.011 pรฅ en tredjeplads. Porsches biler vejer i snit 1.988 kilo, og sรฅdan kunne vi blive ved.

En opgรธrelse fra ligeledes tyske ZDF viser, at det faktisk er det billige, rumรฆnske mรฆrke Dacia, der har det slankeste modelprogram i Tyskland. Og alligevel kravler vรฆgten ogsรฅ her over 1.260 kilo. Helt prรฆcist vejer en tysk indregistreret Dacia i snit 1.268 kilo.

Vรฆrre bliver det, nรฅr man sammenligner over tid. I 2013 vejede den gennemsnitlige bil i Tyskland 1.475 kilo. Ti รฅr efter var gennemsnitsvรฆgten 1.696 kilo.

Det er dog ikke kun batteripakkerne, der gรธr bilerne tungere. Der er ogsรฅ blevet mere af bilerne i det hele taget. Bilerne vokser i gennemsnit รฉn centimeter i bredden hvert andet รฅr.

Artiklen fortsรฆtter efter videoannoncen:

 Biler er blevet bredere i รฅrtier, og den tendens vil fortsรฆtte, indtil vi sรฆtter en skรฆrpet grรฆnse. I รธjeblikket tillader loven nye biler at vรฆre lige sรฅ brede som lastbiler, siger James Nix, der er Vehicles Policy Manager hos T&E.

Noget der isรฆr er et problem herhjemme. De danske parkeringspladser vokser nemlig slet ikke i takt med bilerne. Tvรฆrtimod vil flere og flere byer nedlรฆgge de p-pladser, der i forvejen er alt for smรฅ, for at holde bilerne vรฆk. Lรฆs mere om det her.

Tendensen til tungere biler er dog ikke noget sรฆrligt tysk fรฆnomen. Den er ogsรฅ i den grad til stede i Danmark. Den mest populรฆre bil i august mรฅned var den elektriske Skoda Enyaq – en bil der vejer op mod 2.308 kilo.

Annonce:

Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besรธg vores annoncรธrer:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Sรฅ skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ