Nyd synet af den Z8 Coupé BMW aldrig byggede

V8-motor, manuelt gear og et smukt karrosseri – man skulle næsten tro, at det var Henrik Fisker der havde designet denne bil, men det er det ikke.
Foto: Ted Seven Photography

V8-motor, manuelt gear og et smukt karrosseri – man skulle næsten tro, at det var danske Henrik Fisker, der havde designet denne bil. Men det er det ikke.

Bilen, der kun kom som roadster, findes faktisk som coupé. En af mine ubetingede drømme-BMW’er er en Z8. En gudesmuk roadster som er designet af en af vores landsmand, Henrik Fisker.

Det skriver Bil Magasinet.


Den blev udstyret med V8’eren fra en BMW E39 M5 og koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse. Det er en roadster som en BMW Z3.

LÆS OGSÅ: 35 bilister knaldet til ulovligt gaderæs

I mine øjne kunne man snildt have lavet samme finte, som man gjorde med Z3’eren -og altså udviklede en coupé-udgave af Z8’eren – men det valgte BMW ikke at gøre. Så det har Smit Vehicle Engineering valgt at gøre i stedet.

Bygge på Z4 Coupé
Ved første øjekast kunne man nemt tro, at det faktisk var en BMW Z8, som man havde bygget om. Men kigger man lidt grundigere, vil kendere hurtigt spotte, at dette ikke er tilfældet. Specielt taglinjen og bilens hofter afslører, at man i stedet har taget udgangspunkt i en BMW Z4 Coupé.

Motoren stammer fra en BMW M3 GTS
Uanset om du vælger en almindelig Z4 Coupé eller en M-version, kan den kun fås med seks cylindre på række. Men det er ikke tilfældet, hvis du vælger denne Oletha fra Smit Vehicle Engineering. De seks cylindre er skiftet ud med en fuldfed V8’er fra BMW.

På deres hjemmeside skriver de, at motoren er en S65B44, hvilket er ret vildt i sig selv. Fordi det er ikke bare motoren fra en almindelig M3 (E92), der yder 420 hk. Det er derimod en M3 GTS-motor, der yder 450 hk.

I Oletha er motoren blevet opgraderet yderligere med større gasspjæld, indsugning og specialfremstillet udstødning. Derfor skriver SVE også, at motoren yder mere end 450 hk.

Kulfiber holder vægten lav
Det er ikke kun motoren, der er pillet ved. Den er også blevet opgraderet med en fuld justerbar undervogn fra KW og bremserne kommer fra AP Racing. Bilens karrosse er fremstillet i et kulfiber-kompositmateriale, der holder vægten på 1.400 kg.

Prisen?
Smit Vehicle Engineering har ikke oplyst hvad ombygningen koster, men mon ikke, at det kan gøre billigere end prisen for en original BMW Z8. Priser for en BMW Z8 er for længst stukket af. De absolut billigste eksemplarer koster over én million kroner – uden afgift.

V8-motor, manuelt gear og et smukt karrosseri – man skulle næsten tro, at det var Henrik Fisker der havde designet denne bil, men det er det ikke.