Ny vejstribe på motorveje skal øge sikkerheden

Foto af Markus Spiske fra Pexels

De nuværende vejstriber, der er sammenhængende linjer, kan være fortid om blot få år.

Egentlig skulle man være begyndt allerede i 2019, men det er først nu, at man går ‘all-in’, siger projektleder ved Vejdirektoratet Michael Larsen ifølge Ritzau.

Han hentyder til den ny form for vejstribe, der skal løbe langs de danske motorveje. Den skal nemlig gøre det nemmere at se vejens forløb i dårligt vejr.


– Den kan få en kæmpe betydning. Dels fordi trafikanterne føler sig mere trygge, når de bedre kan se striberne, og dels fordi trafikanterne dermed placerer sig mere hensigtsmæssigt på vejbanen, udtaler projektlederen.

Når trafikanterne ikke kan se vejstriberne, har de nemlig tendens til at lægge sig helt ud i det yderste af sporene, hvilket går ud over sikkerheden.

Bliver nemmere at se
– Når det regner, lægger der sig en slags vandfilm oven på vejstriben, der dækker for de små glasperler, der ligger i selve striben, og som har til formål at reflektere bilens lys til føreren, siger Michael Larsen.

De nye vejstriber er omvendt opbygget af en masse dråbeformede klatter, der anbringes forskudt af hinanden. På den måde kan regn bedre ledes bort. Hvilket gør striberne lettere at se.

– I første omgang skal motorvejsnettets vejstriber udskiftes, i takt med at man også lægger ny asfalt. Sideløbende skal det også ske på de såkaldte hoved- og landeveje rundt om i landet, fortæller Michael Larsen.

Den første strækning, man testede den nye vejstribe på, var i Gørlev på Sjælland.



Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk