Det kan lyde underligt. Men Stellantis-koncernen har søgt patentet på endnu en ‘udstødnings-teknologi’ til rene elbiler. Det handler dog ikke om lyd.
Patent på udstødning til elbiler er nu en realitet. Stellantis-koncernen søgt patent på en udstødning til elbiler.
Patent handler dog ikke lyd. Men er i stedet søgt for at højne sikkerheden. Det er ikke som de kunstige motorlyde, man finder i visse elbiler.
Stellantis’ patent beskriver et helt andet system. Det handler om at lede brandfarlige gasser væk fra batteripakken.
Når batteriet i en elbil svigter, kan der opstå en termisk flugt som resulterer i en brand der er næsten umulig at slukke.
Det kan skyldes en kortslutning, skade eller forkert opladning. Batteriet kan frigive brandfarlige gasser som brint, metan, acetylen og propan.
Disse gasser kan antændes. Stellantis’ patent beskriver et system, der kanaliserer de brandfarlige væk fra batteripakken. På den måde skal elbilen selv forhindrer, at den brænder op.
Systemet nøjes ikke med at lede gasserne ud og væk. Det inkluderer flere “behandlingszoner”. Disse zoner renser gasserne kemisk, før de frigives.
Det fungerer lidt som en katalysator i en traditionel bil. Moderne elbiler har allerede sensorer og væskekøling til at styre batteritemperaturen. Stellantis’ system tilføjer et ekstra lag af brandsikkerhed.
Brande i elbiler er sjældne. Alligevel har de fået en del opmærksomhed. Særligt i Sydkorea har der været flere hændelser, efter at én elbil ødelagde mange flere i et parkeringshus sidste år. Læs mere om det her.
Det har øget bekymringen for lithium-ion-batteriers sikkerhed. Andre virksomheder arbejder også på løsninger, der holder brandrisikoen på et minium.
Tyske Bosch har foreslået at bruge små, kontrollerede eksplosioner. Disse eksplosioner skal fysisk adskille selve batteripakken tilfælde af trafikuheld. Det minder om de pyrotekniske sikringer, der findes i nogle biler.
En udstødning til en elbil kan lyde underligt. Men hvis det fungerer, som Stellantis regner med, kan bilgiganten være kommet langt i sikkerhedens navn.
I hvert fald er det meget mere nyttigt endnu computer-genereret V8-lyd.
Det er et skridt i retningen af sikrere elbiler. Men kun tiden kan visen os, om patentet bliver en standard i branchen.
Læs flere artikler efter annoncerne: