Ny test viser store udsving i elbilers energieffektivitet โ Tesla og MG klarer sig bedst, mens kinesiske SUVโer halter bagefter
En ny test fra den norske bilorganisation NAF viser store forskelle i, hvor langt elbiler egentlig kรธrer pรฅ en kilowatttime strรธm.
Tesla Model 3 Long Range topper listen med 9,35 km/kWh, mens flere kinesiske modeller ligger under 5,5 km/kWh.
Energieffektivitet โ altsรฅ hvor langt en elbil kan kรธre pรฅ รฉn kilowatttime โ er et overset, men vigtigt parameter.
Det vurderer FDMโs Ilyas Dogru pรฅ LinkedIn, og han opfordrer bรฅde politikere og forbrugere til at tรฆnke mindre pรฅ batteristรธrrelse og mere pรฅ energiforbrug.
Tesla og MG trรฆkker fra โ kinesiske SUVโer halter bagefter
Ifรธlge NAFโs mรฅling klarer Tesla Model Y Long Range sig nรฆstbedst med 7,94 km/kWh, tรฆt fulgt af MG S55, Ford Capri og Lucid Air.
Til gengรฆld placerer kinesiske SUV-modeller som BYD Tang, BYD Sealion 7 og Hongqi EHS7 sig i bunden af ranglisten โ flere med under 5,0 km/kWh.
Det betyder, at de bruger vรฆsentligt mere strรธm pr. kilometer og dermed koster mere i opladning.
Ifรธlge Dogru er energieffektivitet den nรฆste store debat om elbiler:
โDet er afgรธrende โ bรฅde for din pengepung og for klimaet,โ skriver han pรฅ LinkedIn og peger pรฅ tre grunde til at tรฆnke i energiforbrug:
- Lavere ladeomkostninger
- Mindre behov for store batterier
- Fremtidssikring ift. afgifter og stรธtteordninger
โDet er ikke utรฆnkeligt, at kommende afgifter og stรธtteordninger vil begunstige de mest energieffektive modeller,โ siger Ilyas Dogru og henviser til FDMโs forslag til en ny afgiftsstruktur.
FDM: Effektive elbiler kan spare tusindvis af kroner
FDM vurderer, at elbiler med lavt energiforbrug ikke bare er billigere at oplade โ de kan ogsรฅ produceres med mindre batterier, hvilket sรฆnker bรฅde bilens pris og ressourceforbrug.
Derfor foreslรฅr FDM, at politikere og producenter lรฆgger stรธrre vรฆgt pรฅ energieffektivitet. Det bรธr ifรธlge organisationen vรฆgte lige sรฅ meget som rรฆkkevidde og pris.
NAFโs mรฅling er foretaget under realistiske forhold og giver et bedre billede af det reelle forbrug end de officielle WLTP-tal.
Nogle modeller klarer sig bedre i praksis end pรฅ papiret, mens andre overrasker negativt.
Testen fra NAF er en del af deres รฅrlige Sommer El Prix, og resultaterne flugter med ADACโs egne mรฅlinger, der ogsรฅ har dokumenteret store udsving i energiforbrug mellem elbiler.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]