Annonce:

Ny teknologi skal forhindre elbilers batterier i at brænde

En ny teknologi siges at kunne forhindre batterier i elbiler i at bryde i brand. LG Chem, der står bag teknologien, lægger et ekstra lag uden om batteripakken.

Annonce:

Statistisk set brænder elbiler mindre end benzin- og dieselbiler. Men når først flammerne får fat i batteripakkerne, kan de være nærmest umulige at få lagt ned igen.

Det vil sydkoreanske LG Chem, der bl.a. leverer batteripakker til Tesla og Ford, nu forhindre. Sammen med et forskerhold fra Pohang University har virksomheden udviklet et meget tyndt ekstra lag af beskyttelse i selve batteripakken.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Det skulle dog være nok til at forhindre den termiske energi i at løbe løbsk. Det er som oftest det, der får elbiler til at futte af. Faktisk er det en slags kædereaktion, der sker, når batterierne bliver for varme.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

I langt de fleste elbiler er der indlagt både soft- og hardware, der skal forhindre udviklingen af den form for energi. Men i nogle tilfælde er det altså ikke nok. Forskerne fra universitetet mener dog, at deres opdagelse helt kan forhindre den slags – nærmest som en sikring.

LÆS OGSÅ: Ny Renault kører 1.000 kilometer på en tankfuld brint

Forskerne har testet teknologien på såkaldte NCM-batterier. Og her forhindrede ‘sikringen’ 70 procent af batterierne i at antænde. Mens der i de 30 procent, hvor flammerne fik fat, hurtigt var kontrol med situationen. Inden for få sekunder, hævder forskerholdet.

Også de såkaldte LCO-batterier blev testet, og ingen af disse batterier begyndte ifølge LG Chem at brænde. Alligevel er anordningen ikke noget, man skal forvente at blive reddet af i en elbil i morgen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Der skal først langt flere test til. Disse bliver dog efter planen til noget i løbet af 2025. Og hvis det går godt, kan en masseproduktion komme på tale.

Lige nu har flere lande dog taget en række sikkerhedsmæssige forbehold over for elbiler. Grækenland har eksempelvis forbudt alle elbiler med mere end 40 procents strøm på batteriet ombord på alle landets færger.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også