XPENG G6 og G9 sætter ny rekord med 525 kW superopladning og avanceret 5C-batteri uden kobolt – og sender både Tesla og Porsche bagud i opladningskapløbet.
XPENG G6 og G9 er nu officielt de hurtigst opladende elbiler i Europa. Med det nye 5C-batteri og op til 525 kW opladning sætter XPENG en ny standard, som hverken Tesla eller Porsche matcher.
XPENG har længe været kendt for hurtig opladning. Men med de nye opdateringer til modellerne G6 og G9 rykker det kinesiske mærke endnu en gang ved grænserne.
De nye 5C-batterier betyder, at bilerne nu kan oplades fra 10 til 80 procent på bare 12 minutter, hvis man finder en ladestander, der kan følge med.
G9 topper med en maksimal ladeeffekt på hele 525 kW, mens G6 når op på 451 kW.
Selv hvis man kobler bilen til en almindelig 150 kW-lader, holder XPENG en imponerende høj ladeeffekt det meste af vejen op mod 70 procent.
Det nye 5C LFP-batteri er fri for både kobolt og nikkel og lover mere holdbarhed, bedre temperaturstyring og hurtigere opladning uden overophedning.
Intelligent kørsel og opdateret design i XPENG G6 og G9
XPENG har samtidig opgraderet bilernes førerstøttesystemer. I stedet for kun at satse på kameraer bruger G6 og G9 også radar og ultralyd.
Det gør systemet mere stabilt og pålideligt under alle kørselsforhold.
Bilens computer er også opgraderet. Der sidder nu en kraftig chip og et nyt softwarearkitektur, som sammen med kapacitivt rat og pulssensorer skal give bedre sikkerhed og komfort i trafikken.
Visuelt har G6 fået en ordentlig overhaling. Fronten er redesignet med en ny gennemgående lysstribe, logoet er rykket op på motorhjelmen, og bilen fås nu i farven Stellar Purple, som skifter udtryk alt efter lysindfald.
Indvendigt er 60 procent af kabinen ny. Der er kommet massage i forsæderne og opvarmede bagsæder. Materialerne er også opgraderet med Nappa-læder og bedre stemningsbelysning.
XPENG G9 Black Edition og 10-punkts massage
XPENG G9 får også en opgradering. Dog er ændringerne mere diskrete. Den nye Black Edition-udgave er lakeret i sort og har sorte logoer, sorte fælge og røde bremsekalibre.
Panoramaglastaget er nu udstyret med et nyt trelags varmeisolerende beskyttelseslag, og komfortsæderne er blevet opgraderet med 10-punkts massagefunktion.
XPENG viser med de nye modeller, at de ikke bare vil være med i kapløbet om elbilkundernes gunst. De vil være forrest. Og med 525 kW opladning ser det ud til, at de er godt på vej.