Toyotas nye GR H2 Racing Concept er ‘kun’ en prototype. Men den forbrænder brint og er tiltænkt en fremtid i verdens hårdeste racerløb – nemlig det på Le Mans.
En ny brintbil fra Toyota har set dagens lys. Bilproducenten afslører en prototype på Le Mans. Bilen kører på flydende brint og kan ændre fremtiden for motorsport. Den kan potentielt skabe en helt ny løbsserie.
Toyota fejrer sit 40-års jubilæum ved det franske langdistanceløb. Det sker med afsløringen af den nye prototype. Bilen har en motor, som forbrænder brint.
Den nye racerbil hedder GR H2 Racing Concept. Designet er baseret på den kendte GR010 hybrid-racer. GR010 repræsenterer også Toyota i årets Le Mans.
Modsat hybridbilen bruger GR H2 udelukkende flydende brint som drivmiddel. Det er en markant teknologisk forskel.
Den futuristiske bil blev vist frem i forbindelse med weekendens 24-timers løb. Det skete på den berømte bane i Frankrig.
Fremtidens teknologi i motorsport
Toyota ser bilen som et vigtigt skridt for brintteknologi. Målet er at fremme udviklingen inden for motorsporten.
– Bilen vil fremme udviklingen af brintteknologi inden for motorsport. Den er et glimt ind i fremtiden, udtaler Toyota.
Det japanske mærke har allerede erfaring med brintbiler. De deltager i flere forskellige racerserier verden over.
Et godt eksempel findes i den japanske Super Taikyu-serie. Her kører en specialbygget Toyota Corolla, som udelukkende anvender brint.
Erfaringerne fra de forskellige løbsserier er afgørende. De bidrager til udviklingen af den nye Le Mans-prototype.
En ny klasse på Le Mans
Potentialet for en særskilt brintklasse på Le Mans er stort. Teknologien åbner for nye måder at konkurrere på. Det kan tiltrække nye producenter til sporten.
Udviklingen af brint som drivmiddel er i fuld gang. Motorsporten fungerer som et laboratorium for teknologier, der senere kan finde vej til almindelige personbiler.
Toyotas satsning er et klart signal om, at brint er en del af deres fremtidsplaner. Det gælder både på og uden for racerbanen.
Japanernes udvikling giver håb for, at den V12-motor, som Aston Martin stiller op med, også har en fremtid. I det hele taget mener flere i bilindustrien, at det er alt for tidligt at dømme forbrændingsmotoren ude.
Senest har Alpine sagt, at det overhovedet ikke er forbrændingsmotoren, der er fjenden. Og fra Kia lyder det, at love og regler har dræbt alle sjove biler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]