Dacias nye Hybrid-G 150 4×4-system kommer i Duster og Bigster. Det kombinerer benzin, gas og hybrid-el, hvilket giver en rækkevidde på op til 1.500 kilometer.
En ny Dacia vil snart kunne køre op til 1.500 kilometer på en enkelt optankning.
Det er muligt, fordi bilen kan køre på 2 forskellige slags brændstof. Det nye og avancerede drivlinje kombinerer benzin, autogas (LPG) og mild-hybrid teknologi.
Systemet, der har fået navnet Hybrid-G 150 4×4, vil vær en del udstyret i modellerne Duster og den kommende Bigster.
Dacia kalder selv kombinationen af hybrid-motor, gas og firehjulstræk for en “verdenspremiere”. Det er en teknologi, som moderselskabet Renault endnu ikke selv har i sine biler.
Benzinmotor foran, elmotor bagpå
Hjertet i det nye system er en 1,2-liters benzinmotor med 140 hestekræfter. Den trækker forhjulene via en sekstrins automatgearkasse.
Baghjulene bliver drevet af en separat elmotor på 31 hestekræfter. Elmotoren har sin egen to-trins gearkasse og kan assistere med fremdrift ved hastigheder op til 140 km/t.
Den samlede systemydelse er på 154 hestekræfter og op til 317 Nm i drejningsmoment.
Når elmotoren ikke er i brug, frakobles den automatisk for at forbedre effektiviteten.
Bilen har desuden en række køreprogrammer til forskellige underlag som sne og mudder.
Op til 1.500 kilometers rækkevidde
En af de største fordele ved det nye system er den enorme rækkevidde.
Bilen er udstyret med to tanke på hver 50 liter – en til benzin og en til autogas. Tilsammen giver det en mulig rækkevidde på op til 1.500 kilometer.
Systemet er også økonomisk i drift. Dacia hævder, at det er op til 30 procent billigere i driftsomkostninger end deres tidligere mild-hybrid med firehjulstræk.
Forbruget er opgivet til 5,6 liter benzin eller 7,2 liter gas pr. 100 kilometer.
Takket være et 48-volts batteri kan bilen ifølge Dacia køre op til 60 procent af tiden i bytrafik på ren strøm.
Den nye motor er ikke den eneste innovative drivlinje, der for nylig er kommet fra Renault-koncernen.
Som Boosted tidligere har fortalt, har koncernen nye motorselskab, Horse Technologies, netop præsenteret en såkaldt “tri-fuel”-motor, der både kører på benzin, gas og strøm.

