Kinesiske CATL bygger egentlig batterier til elbiler. Men nu har man kastet sig over et chassis som skal forhindre elbiler i at bryde ud i flammer.
Den kinesiske batteriproducent CATL har udviklet et nyt chassis til elbiler, der kan modstรฅ sammenstรธd med hastigheder pรฅ op til 120 km/t uden risiko for brand.
Teknologien er udviklet med fokus pรฅ รธget sikkerhed i forbindelse med ulykker, og den benytter materialer, der ogsรฅ anvendes i ubรฅde og fly.
Selvom brande i elbiler hรธrer til sjรฆldenhederne, fรฅr de meget opmรฆrksom. Sรฆrligt fordi de er meget svรฆre at slukke.
Alligevel arbejder CATL, der hรฆvder at vรฆre verdens stรธrste producent af batterier, pรฅ at minimere risikoen yderligere. Deres nye chassis, kaldet Bedrock, er designet til at hรฅndtere energi fra sammenstรธd og beskytte batteripakken i situationer med hรธj belastning.
Det skrive Carscoops.
I flere crashtests er chassiset blevet udsat for ekstreme forhold. Det har blandt andet klaret et frontalt sammenstรธd med en pรฆl ved 120 km/t uden efterfรธlgende at bryde ud i flammer.
Bedrock-konstruktion er baseret pรฅ en struktur, hvor batteriet er sikret mod skade. Materialer som sรฆrligt stรฆrkt stรฅl og aluminium, der normalt anvendes i ubรฅde og fly, bidrager ifรธlge kineserne til en enestรฅende robusthed.
Et central element i designet er systemet til hurtig afbrydelse af batteriet. I tilfรฆlde af en kollision kan batteriet slukkes pรฅ 0,01 sekunder og aflades pรฅ 0,02 sekunder.
Det minimerer risikoen for brand ved alvorlige uheld. Disse egenskaber er ifรธlge producenten en forbedring i forhold til tidligere teknologier.
Bedrock-chassiset er designet til at absorbere op til 85 procent af stรธdenergien i forbindelse med ulykker. Til sammenligning absorberer traditionelle chassiser omkring 60 procent. Denne รธgede kapacitet kan vรฆre med til at reducere skader pรฅ bilens passagerer og komponenter ved ulykker.
Udover sikkerheden har chassiset ogsรฅ potentiale til at forenkle produktionen af elbiler. CATL vurderer, at anvendelsen af Bedrock kan forkorte produktionstiden betydeligt. De vil dog ikke komme med et bud pรฅ, hvor meget tid der kan spars.
Designet af Bedrock er fleksibelt og kan anvendes til flere forskellige biltyper. Den fรธrste producent, der har valgt at benytte chassiset i sine biler, er Avatr, et selskab ejet af CATL.
Det er dog endnu ikke offentliggjort, hvornรฅr disse biler vil vรฆre klar ude hos forhandlerne. Bilerne ser vi da heller ikke noget til i Danmark, da Avatr kun sรฆlger biler i Kina.
Men holder kinesernes pรฅstande, kan teknologier som Bedrock-chassiset kan vรฆre med til at hรฆve standarden for, sikkerhed i elbiler.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]