BMW har ansat den 45-årige Max Missoni, der kommer fra Polestar, som ny designchef. Han skal sikre fremtiden efter 2035. Allerede nu lover han et design med respekt for fortiden.
BMW har ansat en nydesignchef, østrigske Max Missoni.
Med ansættelsen ønsker BMW, at fortæller det nu er slut med mærkets meget omdiskuterede og provokerende design..
Det er i hvert fald, hvad den nye designchef nu fortæller i et interview til Autocar.
Max Missoni kommer fra en stilling som designchef hos Polestar. Før det var han hos Volkswagen.
Han er nu en del af et nyt hold af designchefer, der er blevet samlet af BMW’s overordnede designchef, Adrian van Hooydonk.
Den nye ansættelse er et klart signal om en ny design-æra for det tyske mærke.
Ansvarlig for 3-serien og opefter samt Alpina
Max Missonis ansvarsområde bliver enormt vigtigt for BMW’s fremtid.
Han får det overordnede designansvar for alle BMW’s kernemodeller fra 3-serien og opefter.
Det er de biler, der udgør rygraden i mærkets salg og image.
Derudover får han også ansvaret for designet hos Alpina, der fra 2026 ophører med at eksistere som selvstændigt mærke.
BMW købte Alpina-navnet tilbage i 2022.
Det er altså i høj grad Missonis kreationer, som firmaets fremtidige omdømme vil blive bygget på.
Løfte: Vil innovere med respekt for arven
I interviewet med Autocar lægger Max Missoni ikke skjul på sin store respekt for BMW’s fortid, som han ligefrem mener er ‘smuk’.
Missonis designfilosofi er på mange måder da også en klar afvigelse fra de seneste års meget kontroversielle og provokerende design fra BMW.
– Selv før jeg kom til, respekterede jeg dybt den måde, BMW til tider har været i stand til at genopfinde sig selv på, uden nogensinde at miste essensen af egne værdier, siger han.
– Det kræver mod at lave noget om, mens man forbliver tro mod sin arv; ikke mange kan gøre det.
Den udmelding er det hidtil klareste signal om, at BMW nu bevæger sig væk fra de meget udskældte design med den gigantiske nyregrill.
Ansættelsen af Max Missoni er det seneste træk i en større strategisk omlægning af BMW’s design.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har en anden af mærkets senior-designere, Oliver Heilmer, ligeledes bekræftet, at BMW nu dropper de store nyrer. Han lover, at de næste 40 modeller vil få et mere “roligt” og “subtilt” udtryk.

