Annonce

Ny BMW-designer lover: “Det er slut med at provokere”

BMW har ansat den 45-årige Max Missoni, der kommer fra Polestar, som ny designchef. Han skal sikre fremtiden efter 2035. Allerede nu lover han et design med respekt for fortiden.

BMW har ansat en nydesignchef, østrigske Max Missoni.

Med ansættelsen ønsker BMW, at fortæller det nu er slut med mærkets meget omdiskuterede og provokerende design..

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er i hvert fald, hvad den nye designchef nu fortæller i et interview til Autocar.

Max Missoni kommer fra en stilling som designchef hos Polestar. Før det var han hos Volkswagen.

Han er nu en del af et nyt hold af designchefer, der er blevet samlet af BMW’s overordnede designchef, Adrian van Hooydonk.

Den nye ansættelse er et klart signal om en ny design-æra for det tyske mærke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ansvarlig for 3-serien og opefter samt Alpina

Max Missonis ansvarsområde bliver enormt vigtigt for BMW’s fremtid.

Han får det overordnede designansvar for alle BMW’s kernemodeller fra 3-serien og opefter.

Det er de biler, der udgør rygraden i mærkets salg og image.

Mere efter videoen

Derudover får han også ansvaret for designet hos Alpina, der fra 2026 ophører med at eksistere som selvstændigt mærke.

BMW købte Alpina-navnet tilbage i 2022.

Det er altså i høj grad Missonis kreationer, som firmaets fremtidige omdømme vil blive bygget på.

Løfte: Vil innovere med respekt for arven

I interviewet med Autocar lægger Max Missoni ikke skjul på sin store respekt for BMW’s fortid, som han ligefrem mener er ‘smuk’.

Missonis designfilosofi er på mange måder da også en klar afvigelse fra de seneste års meget kontroversielle og provokerende design fra BMW.

– Selv før jeg kom til, respekterede jeg dybt den måde, BMW til tider har været i stand til at genopfinde sig selv på, uden nogensinde at miste essensen af egne værdier, siger han.

Mere efter annoncen

– Det kræver mod at lave noget om, mens man forbliver tro mod sin arv; ikke mange kan gøre det.

Den udmelding er det hidtil klareste signal om, at BMW nu bevæger sig væk fra de meget udskældte design med den gigantiske nyregrill.

Ansættelsen af Max Missoni er det seneste træk i en større strategisk omlægning af BMW’s design.

Mere efter annoncen

Som Boosted for nylig kunne fortælle, har en anden af mærkets senior-designere, Oliver Heilmer, ligeledes bekræftet, at BMW nu dropper de store nyrer. Han lover, at de næste 40 modeller vil få et mere “roligt” og “subtilt” udtryk.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også