Den nye 911 GT3 RS er en racerbil med nummerplader

Den forrige GT3 RS var også en racerbil i forklædning - den nye er bare endnu vildere. Og ja, du må køre med den på helt almindelig vej

Det var den forrige sådan set også – den her er bare endnu vildere..

Hvordan de gør det, skal vi ikke kunne svare på. Men de har gjort det igen i Zuffenhausen. Altså skabt en endnu mere absurd, endnu vildere GT3 RS. Og så er det ikke engang Porsches vildeste GT-produkt.

Den ære har GT2’eren. Men der går nok lige et facelift, før vi ser noget til den igen. Nå, men altså den nye GT3 RS. Har du set den? Den er intet mindre end vanvittig. Og det siger vi ikke bare, fordi hækvingen er på størrelse med et langbord i et øltelt til oktoberfest..

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Nej, den bil er vanvittig. Punktum. Ikke mindst fordi ingeniørerne i Zuffenhausen har trukket endnu flere hestekræfter ud af den 4-liters boksermotor. Nu yder den 525 hestekræfter. Den gamle GT3 RS havde ‘kun’ 500 hestekræfter.

Læg dertil 470 Nm og dobbeltkoblingsgear – så har du en 0 til 100 km/t på bare 3,2 sek. Seks/syv manuelle gear er ikke på programmet.

Den har meget downforce – sygt meget
Bilen mister i øvrigt ikke pusten, før speedometeret banker på ud for 296 km/t. Mere end rigeligt til de fleste. Det er nu også mest downforce, og farten i svingene det her handler om. Og det er der nok af.

Faktisk er der så meget, at den nye RS’er ved 200 km/t producere rekordhøje 409 kilo downforce. Det er to gange så meget som den nuværende bil og tre gange mere end den ‘almindelige’ GT3.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Og så er der hækvingen. Vi ved det – men vi er lige nødt til at runde monsteret igen. For den er elektronisk justerbar. Det vil sige, at toppen kan justeres via en drejeknap på rattet. Hvor topsejt er det lige?

ALT kan justeres
De øvrige tre drejeknapper på rattet justerer alt fra undervognens hårdhed over køreindstillinger til og differentialet. Vi gentager lige os selv: den bil har nummerplader på!

Med en køreklar vægt på 1.450 kilo er den nye GT3 RS 20 kilo tungere end sin forgænger. Men… der er 8 kilo at hente, hvis du tilvælger hjulene af kulfiber. Dører og sæder er allerede af det fjerlette materiale.

Er der yderligere luft i budgettet, leverer Porsche gerne bilen med kulfibertag. Apropos luft i budgettet. Bilen koster 230.000. Altså euro. Og så er det uden afgift. Det er 1,7 millioner kr.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk