Volkswagen vil gรธre benzinmotoren til en del af de elektriske ID.-biler. VW-chef Oliver Blume ser det som en vej til at lette skiftet til elbiler fรธr 2035.
Volkswagen undersรธger muligheden for at tilfรธje benzinmotorer til den ellers fuldelektriske ID.-familie.
Det sker i form af en sรฅkaldt rรฆkkeviddeforlรฆnger. VW-chefen mener, det kan sรฆnke barrieren for bilkรธbere, der
VW-koncernen investerer allerede i teknologien. Det sker i bรฅde USA og Kina. Nu ser det ud til, at lรธsningen ogsรฅ er pรฅ vej til europรฆiske kunder.
Koncernchef Oliver Blume vil nemlig have elbiler, der er suppleres af en rรฆkkeviddeforlรฆnger, skal undtages fra EU’s kommende forbud. Forbuddet mod nye biler med forbrรฆndingsmotorer trรฆder i kraft i 2035.
– Hvis du har en rรฆkkeviddeforlรฆnger, kรธrer du kun (red.) stadig i en elbil. Men den lange rรฆkkevidde kan sรฆnke barrieren for at skifte til en elbil”.
En rรฆkkeviddeforlรฆnger fungerer som en lille benzindrevet generator. Den producerer udelukkende strรธm til elmotoren, nรฅr batteriet er ved at lรธbe tรธr. Bilen kรธrer altsรฅ fortsat primรฆrt pรฅ strรธm.
VW ID.Era og fremtidens hybridteknologi
Pรฅ biludstillingen i Shanghai viste Volkswagen konceptbilen ID.Era. Den er en del af ID.-familien men har netop en benzinmotor ombord. Bilen er udviklet specifikt til det kinesiske marked i fรธrste omgang.
Ifรธlge den kinesiske kรธrselsnorm kan ID.Era kรธre cirka 300 kilometer udelukkende pรฅ strรธm. Herefter kan benzinmotoren forlรฆnge rรฆkkevidden med yderligere 700 kilometer. Det giver en samlet rรฆkkevidde pรฅ omkring 1.000 kilometer.
Udviklingen af rรฆkkeviddeforlรฆngere sker sidelรธbende med andre hybridlรธsninger hos VW. Tidligere pรฅ รฅret kom det frem, at mรฆrket ogsรฅ arbejder pรฅ et fuldhybridsystem. Det system minder om det, man kender fra Toyota.
Mรฅlet er at imรธdekomme forskellige markeder og kundebehov.
Introduktionen af rรฆkkeviddeforlรฆngere i Europa er endnu ikke fastlagt. Men udviklingen er ifรธlge tyske medier i fuld gang.
Rรฆkkeviddeforlรฆnger i ID.4 og ID.7?
Det er uklart, prรฆcis hvilke modeller der fรฅr teknologien. Men ifรธlge oplysninger til det tyske medie Automobilwoche er det en mulighed for eksisterende modeller. Biler som ID.4 og ID.7 nรฆvnes som potentielle kandidater.
Det vil betyde, at populรฆre elbiler pludselig kan fรฅ en markant lรฆngere samlet rรฆkkevidde. Det kan tiltale kunder med rรฆkkeviddeangst. Eller kunder der ofte kรธrer lange ture.
Volkswagen ser teknologien som en overgangslรธsning. Den kan gรธre skiftet til ren eldrift lettere for flere bilister. Det er et skridt mod den fuldelektriske fremtid koncernen stadig sigter mod.
Timingen for og om en europรฆisk lancering er med i planerne er uvist. Det afhรฆnger sandsynligvis af markedsudviklingen og den endelige udformning 2035-forbuddet.
Noget andet, der synes, endnu mere skrevet i sten, er EU’s forhold til synsregler. I Brussels vil man nemlig tvinge langt de fleste biler til syn endnu oftere. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]