Visse danske bilister står til seriøse skattesmæk, og ifølge en ekspert er der ikke meget at gøre.
I oktober 2017 vedtog et politisk flertal på Christiansborg bestående af Venstre, Liberal Alliance, Konservative, Kristeligt Folkeparti, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet en lovændring. En lovændring der siden har slået ‘fidusen’ ud af firmabil-markedet.
LÆS OGSÅ: Nu skal disse danske bilister betale MEGET mere
Reglen betyder nemlig, at værdien af en firmabil skal genberegnes, når bilen er tre måneder gammel. Og i en verden dikteret af corona-kaos og Ukraine-krig, gør det særdeles ondt på firmabil-bilisterne, fordi prisen på biler de sidste par år har været kunstigt høje.
Af samme grund er skattegrundlaget for firmabiler det. Desværre er der ikke meget at gøre, siger en ekspert. For der er i udgangspunktet ikke meget at gøre for at få loven lavet om.
De paradoksale 106 procent
Og der er heller ikke mange klagemuligheder, når det kommer til værdien efter de tre måneder.
– Hvis man er overbevist om, at der må være sket decideret fejl, og leasingselskabet er enig, kan der altid ske manuel korrektion ved, at leasingselskabet henvender sig til Motorstyrelsen og beder om at få fejlen rettet. Det kræver dog også, at Motorstyrelsen er enig heri, siger Rune Grøndahl, partner i KPMG Acor Tax, til Bil Magasinet.
Rune Grøndahl kalder det paradoksalt, at firmabil-bilisterne skal beskattes af et beløb, som er højere end det, bilen er købt for. Fordi der skal tages udgangspunkt i en nyvognspris efter 3 måneder ganges den fastsatte handelsværdi typisk med den lovfastsatte 106 procent.
– Det kan virke paradoksalt, at borgere skal beskattes af højere priser end det, de kan gå ud og købe en ny bil for, siger Rune Grøndahl.