Varmen fra udstødningsrøret af spild af energi. Nu har forskere dog fundet en måde at bruge den energi på. Nemlig som elektricitet til batteriet.
Når det kommer til udnyttelsen af energien i benzin eller diesel, er forbrændingsmotoren på mange måder en håbløs opfindelse. Op til 60 procent af energien forsvinder ud af udstødningen som ren varme.
Men nu har et hold amerikanske forskere udviklet en metode, der kan omdanne noget af varmen fra udstødningsrøret til elektricitet, som kan bruges til at oplade et batteri.
Det fremgår af en videnskabelig artikel bragt på ACS Publications.
Det er velkendt, at forbrændingsmotoren ikke er særlig effektiv. En stor del af energien i brændstoffet bliver omdannet til spildvarme i stedet for fremdrift.
Det er ikke alt, der går til spilde. Noget af varmen bruges til at opvarme kabinen, men det meste forsvinder altså ud gennem udstødningsrøret.
Amerikanske forskere har udviklet en teknik, der kan udnytte denne spildvarme fra udstødningen. De har placeret en cylinderformet kølefinne rundt om udstødningsrøret. Kølefinnen opsamler varmen og omdanner den til elektricitet.
Processen sker ved hjælp af en termoelektrisk generator. Generatoren udnytter temperaturforskellen mellem de varme udstødningsgasser og den koldere luft omkring udstødningsrøret til at producere elektricitet.
I forsøg har forskerne formået at generere 40 watt. I computersimuleringer nåede de helt op på 56 watt med en almindelig bilmotor og hele 146 watt med en helikoptermotor.
Selvom det er lykkedes forskerne at omdanne spildvarmen fra udstødningen til elektricitet, er der stadig udfordringer. Den mængde strøm, der genereres, er ikke tilstrækkelig til at oplade et højspændingsbatteri i en elbil.
I en almindelig bil med forbrændingsmotor kan systemet dog hjælpe med at aflaste generatoren og dermed mindske bilens brændstofforbrug. Det kan også veksles til færre skadelige stoffer fra netop udstødningsrøret.
Forskerne afviser dog ikke, at systemet kan forbedres. Altså blive mere effektivt. Faktisk arbejder de fortsat på at forbedre teknologien, så den kan spille en større rolle i fremtidens biler.
Selv mindre forbedringer i brændstofeffektiviteten kan have en betydelig indvirkning på det samlede brændstofforbrug og dermed også på udledningen af skadelige stoffer fra udstødningen.
Denne nye metode til at udnytte spildvarme fra udstødningen er et skridt i den rigtige retning. Det er dog vigtigt at huske, at der stadig er et stykke vej, før teknologien er tilstrækkelig effektiv til at kunne bruges i elbiler.
Indtil da kan det være en relevant løsning til at mindske brændstofforbruget og udstødningen i biler med forbrændingsmotor.
Den slags er kineserne, trods et større fokus på elbiler, faktisk ret langt med. I april 2024 kunne et hold kinesiske forskere fremvise en dieselmotor, der udnytter 53,09 procent af energien.
Det måtte selv tyske TUV erkende, at ingen anden forbrændingsmotor til personbiler har formået det før. Læs mere om motoren her.
Læs flere artikler efter annoncerne: