Europærerne har svært ved at tage de kinesiske elbiler til sig. Så nu satser dikaturet på hybrider for at undgå EU’s toldmurer.
Nye toldregler i EU tvinger nu mærker som BYD til at ændre strategi fra de rene elbiler til plugin-hybriderne.
På den måde undgår kineserne også de høje toldsatser, der i visse tilfælde er på helt op til 35 procent af bilernes pris.
Skiftet er allerede godt i gang hos mærker som BYD. Det oplyser analysebureauet Rho Motion.
EU indførte de yderligere toldsatser på kinesiske elviler i oktober sidste år.
Baggrunden var, at EU mener, Kina ulovligt støtter produktionen af elbiler i hjemlandet. De nye toldsatser ligger på mellem 7,8 procent og 35,3 procent. Det skal lægges oveni den told, kineserne allerede betalte.
De nuværende toldregler vil være gældende i hele Europa-Parlamentets nuværende valgperiode. Det betyder, at de løber frem til 2029.
Inden de nye toldbarrierer blev indført, eksporterede Kina primært rene elbiler til det europæiske marked.
Derfor så EU biler med fuldt elektriske drivlinjer som det centrale problem i handelsforholdet til det kommunistiske dikatur.
Ifølge Rho Motion har flere kinesiske bilmærker allerede reageret på de nye vilkår. De planlægger at tilbyde biler, der kun er delvist elektriske. De biler er nemlig ikke omfattet af den samme høje, nye told.
BYD og plug-in hybriderne – en anden retning
Det kan derfor se ud til, at toldbarrieren får en utilsigtet konsekvens. EU ønskede at begrænse importen af billige kinesiske biler. I stedet kan resultatet blive en stigning i importen af kinesiske plug-in hybridbiler.
Analysebureauet Rho Motion fremhæver specifikt BYD som et eksempel. Virksomheden er blevet pålagt en yderligere toldsats på 17 procent på sine elbiler. Det er ud over den grundlæggende toldsats på 10 procent for biler importeret til EU.
I Tyskland koster Byds bedst sælgende elbil i EU, Atto 3, i øjeblikket 37.990 euro. Det svarer til cirka 283.300 danske kroner.
Med en samlet told på 27 procent betaler Byd dermed 10.257 euro i told for hver Atto 3. Det er omkring 76.500 danske kroner.
Til sammenligning sælges Byds plug-in hybrid, Seal U, for 39.990 euro i Tyskland. Det er cirka 298.200 danske kroner. For den model betales der kun den grundlæggende told på 10 procent. Det svarer til 3.999 euro, eller cirka 29.800 danske kroner.
Ifølge Rho Motion betyder de forskellige toldsatser, at plug-in hybrider giver langt bedre mening for bilmærker som BYD.
Kinesiske bilers under den nye toldmur
For BYD, og potentielt andre kinesiske mærker, er salget af plug-in hybrider på vej til at overgå salget af rene elbiler i år.
Det er en direkte konsekvens af de nye toldregler.
Efterhånden som salget fortsætter med at udvikle sig i løbet af året, vil det blive tydeligere, i hvilket omfang de kinesiske bilkoncerner har ændret deres salgsstrategi.
Rho Motion vurderer, at fraværet af de høje, supplerende toldsatser på plug-in hybrider udgør en reel mulighed for, at kineserne kan sætte sig på mere af markedet.
Kineserne er bare ikke de eneste, der kan se idéen i lade plugin-hybriderne køre videre. De vestlige bilmærker holder på det nærmeste i kø for at meddele, at man alligevel ikke kan undvære forbrændingsmotoren.
Audi er blandt dem, der har meddelt, at man alligevel ikke kun sælger i 2030. Det samme har Mercedes måttet erkende.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]