Nu må miljøaktivister sætte spørgsmålstegn ved ellers EU-godkendte emissionskrav til biler.
Miljøgrupper skal have lov til udfordre transportministerier og andre lovgivende organer, som tillader bilproducenter at udstyre biler med e’missions-regulerende’ software. Hvis denne software kan være ulovlig. Det siger generaladvokat ved Den Europæiske Unions Domstol i Luxembourg (CJEU) Athanasios Rantos ifølge Reuters.
Men udtalelsen fra generaladvokaten er ikke-bindende. Det sker først, hvis der bliver en forordning ud af udtalelsen. Men EU-domstolen plejer alligevel at følge den slags udtalelser. Faktisk sker det i fire ud af fem tilfælde, skriver Reuters.
Den tyske miljøforening Deutsche Umwelthilfe tog sin klage til en tysk domstol, efter at landets transportministerie tillod bilproducenten Volkswagen at installere software, der fungerede som en midlertidig løsning
Miljøaktivisterne mener, at softwaren er en ulovlig nederlagsanordning.Men i første omgang afviste den tyske domstol altså at tage sagen om. Fordi, som domstolen sagde, har man ikke beføjelser til at tage retslige skridt på området. Derfor bad man også EU-Domstolen om vejledning. Og det er altså den, man nu har fået.
CJEU-domstolsrådgiver Rantos valgte at støtte miljøaktivisterne med den begrundelse, at deres søgsmål har ‘almen interesse’.
– Godkendte miljøorganisationer skal være i stand til at anlægge retssager for at anfægte et typegodkendt køretøj, hvis det er udstyret med software, som kan være forbudt, lyder det.
Et sådant stykke software kan kun være tilladt under strengt regulerede betingelser, udtaler Rantos.
Da Volkswagen i 2015 indrømmede at have snydt amerikanske dieselmotortests, kastede det bilproducenten ud i et større stormvejr. ‘Dieselgate’ har indtil videre kostet den tyske gigant-koncern mere end 32 milliarder euro i erstatninger og juridiske forlig. Den nye EU-sag har dog intet med dieselgate at gøre.