Norge har de seneste รฅr pumpet milliarder af stรธttekroner i elbiler. Men nu viser det sig, at bilerne slipper billigere pรฅ vejene. Og sรฅ er politikerne sure.
I den norske by Bergen henter man ikke de indtรฆgter ind fra biltrafikken, som politikerne har budgetteret med. ร rsagen? Elbilerne.
Og det har gjort en rรฆkke politikere godt sure. Blandt dem fra Fremskridtspartiet. Ifรธlge Bergens Tidende vil byens indtรฆgter fra afgifter snart vรฆre faldet med det halve.
Det fรธrte til, at byudviklingsrรฅdmand, Fremskridtspartiets Christine Kahrs, allerede sidste vinter foreslog, at elbilerne skal betale langt mere i afgift.
– Jeg har meddelt, at vi vil tage en diskussion om vejafgiftsfinansiering ud fra vores fremtidige forpligtelser, siger Kahrs til avisen.
Bergen er da ogsรฅ bagud. Byen har lavet en aftale med staten, der betyder, at skatteyderne skal finansiere en kommende letbane. Bl.a. ved at det i snit skal koste 14,7 norske kroner i sรฅkaldte bompenge. Altsรฅ at kรธre pรฅ de enkelte strรฆkninger af Norges betalingsveje.
LรS OGSร : Ny form for svindel med bilsyn spreder sig i Danmark
Men tal fra Bergen kommune viser, at man er langt bagefter. I snit betaler bilisterne ‘bare’ 11,6 norske kroner i bompenge. Altsรฅ over tre kroner mindre end de ellers skal i snit.
Det lavere afgiftsgennemsnit i Bergen har da ogsรฅ fรฅet den kommunale opposition til at kristisere rรฅdmanden. Bl.a. krรฆver Miljรธpartiet, at pengene kommer ind.
For selvom der ikke er noget, pengene skal bruges pรฅ lige nu, skal bilisterne betale for fremtidige projekter allerede nu, mener Miljรธpartiets Thor Haakon Bakke.
Pรฅ landsplan er nordmรฆndene da ogsรฅ ved at have fรฅet nok af elbilerne. I hvert fald af det faktum at bilerne kรธrer nรฆrmest gratis rundt i trafikken.
For selvom finansministeren tidligere pรฅ รฅret mรฅtte prรฆcisere, at landets ikke vil forbyde alt andet end elbiler allerede fra 1. januar 2025, skal bilisterne alligevel betale mere. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

