Annonce:

Nu er instrumentbrættet i en Mercedes 56″ stort

Nej, det er ikke en fladskærm. Men instrumentbordet i kommende Mercedes-modeller. 1,4 meter fyldt med flere skærme!

Den vilde MBUX Hyperscreen vil allerede være at finde i Mercedes-modeller fra næste år. Den første bil fra Stuttgart med det blærede instrument bliver således EQS.

På den måde bliver instrumenteringen i det elektrificerede svar på S-Klassen helt fri for knapper. Det kan man så mene om, hvad man vil, men blæret kommer det uden tvivl til at se ud.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Og selv om Hyperscreen ligner én stor skærm, så er det faktisk ikke det, du kigger på. Det er derimod flere mindre skærme, som til gengæld er dækket af ét stykke glas.

1.4 meter langt
Systemet kommer ifølge mobilsiden.dk til at bestå af mindst tre OLED-skærme. Den i midten viser tilstanden på bilens vitale dele. I en elbil er det bl.a. batteriprocenten. De resterende skærme bruges formentligt til navigation og generel underholdning.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Nu kan det hele lyde en anelse tumpet uden knapper. For som det er i dag med tilsvarende systemer, skal du sidde og trykke dig frem i de enkelte menuer. Det er både dumt og farligt.

Din Mercedes husker dig
Men Mercedes lover at have løst det problem. De ‘mest nødvendige funktioner’ vil fra start være nemt tilgængelige for føreren, lover de. Det kaldes ‘zero layer’. Har man brug for flere funktioner, kan det tilpasses.

Med tiden er det meningen, at personlige indstillinger kan overføres fra bil til bil. Det eneste, Mercedes har brug for, er dit fingreaftryk, pinkode eller ansigtsgenkendelse. Så kan du flytte dine favorit radiostationer, sædeindstillinger og interiørbelysning fra én Mercedes til en anden. Og selvsagt meget mere.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!

Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!


Læs mere herunder:

Systemet ville også kunne huske, hvordan du ‘kører bil’ på hvilke dage. Plejer du eksempelvis at sætte massagefunktionen til på vinterdage, vil systemet foreslå, om ikke det skal ske, når du aktivere det i en ny bil.

Det kan lyde en anelse ‘overvågnings-agtigt’ i nogens ører. Men lad os nu se hvordan det fungerer på virkelighedens veje.

Kræver meget
Systemer, der kan meget, kræver meget. Sådan er det også med Hyperscreen. Faktisk skal der hele 24 gigabit RAM til. De fleste PC’er til hjemmebrug klarer sig fint med 8 gigabit.

Fedtfingre og støv på skærmoverfladen bør dog ikke være et problem. Skærmen består nemlig af to belægninger, der både gør refleksioner mindre og snavs let at fjerne.

Annonce:


Det buede glas er i øvrigt lavet af ridsefast aluminiumsilikat. Og nej – det er ikke en opfordring til at trække en skruetrækker henover, bare fordi du lige skal se, om det holder.

Sjovt nok kan ventilationssystemet stadig indstilles manuelt med en drejeknap

 

 


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler