Nu bliver du blitzet, hvis du kører over for rødt

I en ny forsøgsordning i Aarhus skal kameraer blitze bilister, der kører overfor rødt.

Annonce

Kører du overfor rødt lys, bliver du meget snart automatisk blitzet. I hvert fald hvis det sker i nogle bestemte kryds i Aarhus, oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Ordningen kaldes meget mundret ‘rødkørselskameraer’, og med den vil man forsøgsvis sætte kameraer op i nogle af de mest udsatte kryds i den jyske hovedstad.

Formålet er at samle erfaringer om netop kameraer, der kan snuppe bilister, som smutter over for rødt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Måske du slipper med en bøde
Når forsøget sættes igang, vil bilister, der kører over for rødt i de udvalgte kryds, helt automatisk blive blitzet og derefter modtage en bøde.

Men det er ikke det eneste formål med forsøget. Det skal nemlig også afgøres, om kameraerne er gode nok til at tage et genkendeligt billede af chaufføren.

Det er nemlig nødvendigt i sager, hvis forseelsen også skal koste et klip i kørekortet, som det ellers normalt koster at køre over for rødt. Det oplyser Transportministeriet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Vi skal ikke acceptere, at der er bilister, der tilsidesætter andres liv og sikkerhed ved at opføre sig dybt uansvarligt i deres biler. Trafiksikkerhed er et af mine fokuspunkter, men vi har endnu ikke mange erfaringer med rødkørselskameraer, og derfor ser jeg frem til resultaterne fra arbejdsgruppens første forsøg fra Aarhus, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Over for Boosted Magazine oplyser pressechef i Transportministeret Martin Hein, at det nu er op til arbejdsgruppen bag forsøget, hvornår kameraerne skal sættes op.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er journalist på Boosted.dk og har været en del af redaktionen i snart 12 år. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2020 og arbejder med nyheder, baggrund og analyser om biler og bilbranchen.

Bjørn bor på Fyn nær Odense og er kendt på redaktionen for sin store viden om bilernes historie. Han er vokset op med en forkærlighed for BMW, men drømmer også om en Audi A8 D3 i lang udgave med W12-motor. I hverdagen kører han – naturligvis – BMW.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for TurboDK Shop

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet