Annonce

Norsk ekspert: “Volvo kan være konkurs om 5 år”

Den norske bilekspert Benny Christensen spår en dyster fremtid. Det delvist kinesisk-ejede Volvo kan være fortid om fem år sammen med giganter som Ford og Volkswagen, siger han.

En chokerende forudsigelse har ramt bilernes verden.

Det delvist kinesisk-ejede Volvo, der var det måske mest berømte svenske mærke, kan være fortid inden for fem år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bag advarslen står den respekterede norske bilekspert Benny Christensen, som også ser mørke skyer trække sig ind over giganter som Ford og Volkswagen.

Christensen er teknisk ekspert hos den store norske bilistorganisation NAF, der svarer til FDM i Danmark.

Ifølge ham er bilindustrien under så enormt et pres, at det ikke kan undgå at knuse et eller flere bilmærker undervejs.

Nye bilmærker fra Kina presser sig på med stor hastighed. Konkurrencen er blevet markant hårdere for de selv de etablerede mærker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Mange vil forsvinde, før Toyota bliver nødt til at lukke dørene, udtaler Benny Christensen til mediet Motor.

Flere store bilmærker i farezonen

At netop Volvo nævnes som et mærke i farezonen, er opsigtsvækkende. Mærket bliver ofte anset for at være stabilt og sikkert.

Men ifølge den norske ekspert er en lang historie og et kendt navn ikke længere en garanti for overlevelse i den moderne bilindustri.

Mere efter videoen

Han peger også på andre sårbare mærker. Listen inkluderer navne som Citroën, Opel, Mitsubishi, Nissan og Subaru.

Samtidig forudser han, at flere af de nye kinesiske bilmærker, der er kommet til Norden, snart vil trække sig tilbage på grund af skuffende salgstal.

Den uforudsigelige spiller på markedet er Tesla.

– Tesla er fuldstændig uforudsigelig. Om ti år kan de være et af verdens største mærker – eller være gået konkurs, siger Christensen.

Folk er ligeglade med biler, mener nordmændene

Benny Christensen er ikke den eneste ekspert med en dyster prognose. Den erfarne norske biljournalist Jon Winding-Sørensen deler bekymringen.

Han mener, at hele bilindustrien er i en fundamental krise. Problemet rækker ud over enkelte bilmærker.

Mere efter annoncen

– Biler er ikke længere på mode. Folk er ligeglade med bilmærker, de er interesserede i transportløsninger, forklarer Jon Winding-Sørensen til Motor.

Hans pointe er, at forbrugernes fokus har flyttet sig. Tidligere tiders loyalitet over for et bestemt mærke er forsvindende.

Fremtidens kunder efterspørger nem og effektiv transport fra A til B. Selve bilen og mærket bag den er blevet mindre vigtigt.

Mere efter annoncen

Det stiller helt nye krav til de gamle bilmærke, som nu skal genopfinde deres rolle i en presset industri. Altså hvis de skal retfærdiggøre deres eksistens.

En række mindre mærker – også mindre end Volvo – er allerede bukket under. Mest kendt er konkursen hos Fisker Inc., der var Henrik Fiskers andet forsøg på at etablere et bilmærke.

Boosted har tidligere kunnet fortælle, om hvilket kaos de sidste Fisker-ansatte efterlod sig, da de flygtede fra mærkets ‘sidste’ hovedkvarter. Også det danske hovedsæde i Taastrup er for længst forladt. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også