I Norges hovedstad Oslo vil politikerne meget gerne have lov til at forbyde alle fossilbiler fra bymidten allerede i 2027.
Fossilbiler kan blive forbudt i Oslos indre by fra 2027. Det er i hvert fald det, som politikerne i Norges hovedstad รธnsker.
Byrรฅdet i Oslo arbejder pรฅ at indfรธre nul-emissionszoner for erhvervstransport i byen. Det betyder, at der kun vil vรฆre adgang for kรธretรธjer der kรธrer pรฅ strรธm.
Byrรฅdet har anmodet den norske regering om at fรฅ de nรธdvendige befรธjelser til at indfรธre forbuddet hurtigst muligt.
Det skriver nyhedsbureauet NBT.
Oslo har i lรฆngere tid arbejdet pรฅ at fรฅ et forbud mod fossildrevne kรธretรธjer, men har manglet opbakning fra regeringen. Nu ser det ud til, at regeringen er mere รฅben for at give byerne flere muligheder for at reducere emissioner og forbedre luftkvaliteten.
– Det vigtigste for os nu er at fรฅ nul-emissionszonen pรฅ plads for gods og erhvervstransport. Det er dem, der bidrager til de store udledninger, og det er der, udskiftningen af โโvognparken gรฅr for langsomt, siger miljรธ- og transportrรฅdmand Marit Kristine Vea (V).
Hun understreger, at der er behov for en klar dato for, hvornรฅr forbuddet skal trรฆde i kraft.
– Vi skal have en dato. Godstransport er den stรธrste kilde til emissioner, og vi skal fremskynde overgangen fra diesel- og benzinbiler til elbiler, siger Vea.
Allerede i 2023 blev der lavet en undersรธgelse af en fossilfri zone i Oslo under det rรธdgrรธnne byrรฅd. Dengang foreslog Bymiljรธstyrelsen, at man skulle forbyde kรธretรธjer med fossilt brรฆndstof inden for Ring 2. Det skulle starte med varebiler og lastbiler i 2025 og derefter gรฆlde personbiler senest i 2027.
Nu er der et forslag fra Vea om, at en forbudszone i den indre by kan vรฆre en realitet i 2027 eller 2028. Hun understreger dog, at erhvervslivet skal have tid til at forberede sig pรฅ et sรฅdant forbud.
Ifรธlge Vea er et forbud mod fossildrevne personbiler ikke lรฆngere sรฅ aktuelt. Hun mener, at det er vigtigere at fokusere pรฅ erhvervstransporten, da den stรฅr for en stor del af de samlede emissioner i byen.
– Fossildrevne varebiler kan blive forbudt i Oslos indre by allerede i 2027 eller 2028, siger transportrรฅdmanden.
Det er endnu uvist, hvordan et eventuelt forbud vil blive hรฅndhรฆvet, og hvilke konsekvenser det vil fรฅ for de virksomheder og privatpersoner, der bliver berรธrt af det.
Det er ogsรฅ uklart, om et forbud i Oslo vil fรฅ betydning for andre byer i Norge eller i udlandet. Herhjemme har regeringen omvendt varslet et lovforslag, der gรธr kommunernes jagt pรฅ bilisterne mere besvรฆrligt. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: