Efter et rekordsalg på 98 procent elbiler vil den norske regering nu gøre bestselleren Tesla Model Y markant dyrere ved at indføre moms på flere elbiler.
Selvom 98,3 procent af alle nye biler solgt i Norge i september var elbiler, vil den norske regering nu gøre den populære Tesla Model Y op til 106.000 danske kroner dyrere i indkøb.
Det skal ske ved at indføre en ny moms på de mest populære elbiler.
Det er en del af en større plan om at udfase de dyre elbil-tilskud.
September var en ellers en historisk god måned for elbilsalget i Norge. Kun 245 af alle nyregistrerede biler havde en forbrændingsmotor.
– Det er fantastiske tal, siger Christina Bu, generalsekretær for Norsk Elbilforening, til Elbil24.
Slut med fuld momsfritagelse
Men intet varer ved. Og nu får succensen politikerne til at overveje at fjerne den fordel, der har skabt elbilernes Paradis på jord: momsfritagelsen.
I dag er alle elbiler, der koster under 500.000 norske kroner, helt fritaget for moms.
Det gælder blandt andet bestselleren Tesla Model Y Long Range, der koster 499.990 norske kroner.
Men den nuværende godkendelse af momsfritagelsen fra EFTA udløber i 2026. Og nu signalerer regeringspartiet Arbeiderpartiet, at det er på tide at genoverveje ordningen.
– Det er naturligt, at momsfritagelsen for elbiler vil blive genovervejet, siger partiets finanspolitiske talsmand, Tuva Moflag, for nylig til Dagens Næringsliv.
Elbilforening foreslår ny grænse på 400.000 kroner
Selv den norske elbilforening, der ellers kæmper for elbilisternes fordele, anerkender nu, at momsfritagelsen ikke kan vare evigt.
De åbner nu selv op for, at flere elbiler kan blive pålagt moms.
– Indfasningen af moms skal ske gradvist, siger Christina Bu.
– Næste skridt er at indføre moms på elbiler over 400.000 norske kroner.”
Hvis den grænse bliver indført, vil en Tesla Model Y Long Range pludselig blive pålagt 25 procent moms af de sidste 100.000 kroner af sin pris.
Det vil gøre bilen 25.000 norske kroner, eller 16.000 danske kroner, dyrere.
Hvis hele momsfritagelsen fjernes, vil den samme Tesla Model Y stige med 125.000 norske kroner, svarende til over 81.000 danske kroner.
For en Performance-model vil stigningen være 165.000 norske kroner, eller 106.000 danske kroner.
Mens Norge altså planlægger en gradvis indfasning af afgifter, er situationen i Danmark præget af kaos.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er der total usikkerhed om de fremtidige danske elbil-afgifter, efter at den tidligere skatteminister brød sit løfte om en aftale inden sommerferien.
Dermed ser det ud til, at danskerne fra 1. januar skal betale meget mere for eksempelvis en Tesla Model Y. Eksempelvis står prisen på en Model Y i såkaldt Longe Range-trim til at stige med næsten 25.000 kroner.
Også selvom bilen hverken bliver bedre eller nyrere af den grund.

