Statens Vegvesen vil vende reglerne om i byerne, da for høj hastighed er skyld i 725 kvæstede om året. Det betyder farvel til 50 km/t og goddag til 30 km/t.
Norske myndigheder vil nu indføre en radikal ændring i byerne. I hvert fald for bilisterne der skal vænne sig til at køre 30 km/t og ikke 50 km/t.
Forslaget kommer fra Statens Vegvesen, som vil sænke hastighedsgrænsen fra 50 km/t til 30 km/t i de fleste tætbefolkede områder.
Årsagen er ifølge myndigheden ikke til at tage fejl af. Høj hastighed er skyld i alt for mange dødsfald og ulykker i trafikken, lyder det.
– Vi ændrer nu vores tankegang og fastsættelse af hastighedsgrænser, siger Guro Ranes, sektionschef for trafiksikkerhed i Statens Vegvesen, til P4 Nyheder.
– 30 kilometer i timen er udgangspunktet i tætbefolkede områder, og ikke 50 som i dag.
725 ulykker er nok til at droppe 50 km/t
Statens Vegvesen bruger selv statistik til at underbygge, hvorfor det er en god idé at tvinge landets bilister til at køre langsommere.
Sidste år blev 725 personer kvæstet i ulykker, der skete i 50-zoner.
Det tal viser ifølge myndighederne, at de nuværende hastighedsgrænser er for høje mange steder.
Myndighederne mener, at en sænkning af hastighedsgrænsen markant kan reducere antallet af alvorlige ulykker.
I dag er den generelle hastighedsgrænse i byer og landsbyer 50 km/t. Der er kun 30 km/t-zoner i specifikke boligområder eller kryds med mange cyklister og fodgængere.
Derfor skal 30 km/t være det nye 50 km/t
Forslaget er en total vending af det nuværende system.
Fremover vil 30 km/t være udgangspunktet. Hvis kommuner eller amter ønsker en højere grænse, skal de argumentere stærkt for det.
– Men vi begynder ved 30 km/t, og så skal kommuner og amtskommuner argumentere for, hvorfor de måske ønsker 50 km/t, siger Guro Ranes.
Den nye tilgang er en direkte konsekvens af “Vision Zero”-målet om nul trafikdræbte.
Det er et mål, der ifølge myndighederne kræver, at man er villig til at gribe ind over for den fart, der er den direkte årsag til mange ulykker.
Den nye tankegang vil uden tvivl skabe stor debat i Norge, da den vil betyde en markant ændring af mange bilisters daglige kørsel.
Danmark kan følge Norges eksempel
Den norske beslutning er ikke enestående. Den afspejler en bredere europæisk trend mod lavere hastighedsgrænser i byområder.
Lignende debatter findes i Danmark. Her har flere byer også diskuteret at sænke grænsen i visse områder.
Debatten handler om at prioritere sikkerheden for bløde trafikanter.
Den norske beslutning om at vende bevisbyrden om – så man skal argumentere for højere hastighed – er det mest radikale forslag indtil videre.
Herhjemme argumenteres der på den anden side også kraftigt for, at bilisterne skal tvinges til at køre langsommere.
Eksempelvis vil bystyret i Odense tvinge alle til at køre 90 km/t på den del af Fynske Motorvej, der går uden om byen.
Desuden har flere byer i hele landet ønsket at sætte hastighederne ned. Mange steder fra 60 km/t til 40 km/t. Eller endnu langsommere.
Men som Boosted også har kunnet fortælle, satte regeringen med transportminister Thomas Danielsen (V) tidligere i år foden ned over for kommunerne.
Et lovforslag skal nemlig gøre det meget tydeligt, at det er regeringen på Christiansborg og ikke kommunerne selv, der bestemmer hastighederne på vejene.
Lovforslaget skabte dog så meget røre ude i kommunerne, at selvsamme Thomas Danielsen valgte at udskyde behandlingen af det.

