Norges regering overvejer at droppe den lukrative momsfritagelse på elbiler. Regeringsparti mener, at målet er nået, og vil revurdere ordningen i 2026.
Norges regering overvejer nu at droppe den historiske momsfritagelse på elbiler.
Det kan gøre elbiler op til 25 allerede fra 2026. Altså på alle måder en markant ændring af den politik, der har gjort Norge til verdens førende elbil-nation.
Det er det norske regeringsparti, Arbeiderpartiet, der nu åbner for en revurdering af de dyre elbil-tilskud.
Den norske tilsynsmyndighed EFTA’s (ESA) har kun godkendt den nuværende momsfritagelse for elbiler frem til 2026.
Den nuværende ordning fritager elbiler ellers for moms op til en købspris, hvis den slags holder sig under 500.000 norske kroner. Det svarer 325.000 danske kroner.
Nu signalerer Arbeiderpartiets finansordfører, Tuva Moflag, dog at det kan være helt med ordningen.
Politik: 97 procent af nybilsalget er elektrisk
Begrundelsen for den mulige kovending er simpel: Elbil-politikken har været en overvældende succes. Men også en ekstremt dyr ordning for den norske statskasse.
I august måned var hele 97 procent af de nyregistrerede personbiler i Norge rene elbiler.
– Elbilpolitikken har været en succes, når næsten alle, der køber en ny bil, vælger en elektrisk bil. Så er Stortingets mål mere eller mindre nået, siger Tuva Moflag til Dagens Næringsliv.
Hun påpeger, at staten har brugt milliarder af kroner på at stimulere elbil-salget.
Nu, hvor målet er nået, er det naturligt at genoverveje ordningen.
Politisk debat om vejen frem
Arbejderpartiet er ikke alene med de overvejelser. Flere andre norske partier er enige i, at særbehandlingen af elbiler skal stoppe.
Miljøpartiet De Grønne (MDG) ser ligeledes helst, at Norge dropper alle momsfritagelser, når det kommer til elbiler.
Det konservative parti, Høyre, kalder det en “vigtig debat at have”.
Kun Fremskrittspartiet taler for generelt lavere afgifter på alle biler. Altså uanset hvad de kører på; diesel, benzin eller strøm.
Det er finansminister og tidligere statsminister Jens Stoltenberg, der formelt vil fremlægge de norske regeringsplaner forud for finanslovsforhandlinger senere på året.
Det er her, en eventuel skrotning af momsfritagelsen på elbilerne også kommer på bordet.
Hele diskussionen om, hvordan man udfaser dyre elbil-tilskud, er ikke kun et norsk fænomen.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er der i Danmark stor politisk usikkerhed om de fremtidige bilafgifter.
Det har fået hele den danske bilbranche til at rette en hård kritik mod regeringen. Især fordi regeringen tidligere på året lovede at lande en aftale, der ville fritage alle elbiler for registreringsafgift.
Det, som Skatteminister Rasmus Stoklund (S) lovede, skete dog aldrig. Tværtimod tyder det nu på, at regeringspartierne på Christiansborg nu slet ikke kan blive enige om at lægge den mere end 100 år gamle registreringsafgift på hylden.


