Den norske stat har opkrævet en rekordstor sum såkaldte bompenge. Bilistorganisationen NAF udtrykker stor bekymring og frygter, at det kun er begyndelsen.
Den norske stat har opkrævet et rekordhøjt beløb i bompenge fra landets bilister.
Nye chok-tal viser, at der i 2024 blev betalt 15,5 milliarder norske kroner, svarende til over 10 milliarder danske kroner, ved betalingsanlæg i Norge.
Det er det højeste beløb nogensinde, og det vækker stor bekymring.
Det er den norske bilistorganisation NAF, der svarer til FDM i Danmark, som nu slår alarm.
Her henviser man til den officielle årsrapport for 2024 fra det norske betalingssystem, Autopass.
Tallene er dyster læsning for de norske bilister. De viser en fortsat og markant stigning i de afgifter, der bliver pålagt almindelig bilkørsel.
Betalingsringe står for størstedelen
Hovedparten af de mange milliarder, hele 63,4 procent, bliver opkrævet i de såkaldte betalingsringe omkring de store byer.
Og ifølge NAF vil de tal kun stige i fremtiden.
Flere byer er på vej med nye “byvækstaftaler”. De aftaler er afhængige af indtægter fra betalingsanlæg for at kunne finansiere nye transportprojekter.
Fra 1. januar 2026 stiger taksterne i Oslo igen. I Bergen arbejdes der på at øge afgifterne. Og byer som Kristiansand har netop underskrevet aftaler, der betyder nye betalingsanlæg.
Kaldes intet andet end en ond cirkel
Ifølge NAF er byerne fanget i en ond cirkel.
Formålet med bompengene er at reducere biltrafikken. Men jo færre biler, der kører gennem anlæggene, desto færre penge kommer der ind til at finansiere projekterne.
– Det betyder, at vejafgifterne konstant skal hæves, påpeger Caroline Handagard fra NAF.
Samtidig viser en rapport fra Transportøkonomisk Institut, at offentlig transport i mange byer tager dobbelt så lang tid som at køre i bil.
Det gør både tog og busser til et urealistisk alternativ for mange, lyder det fra NAF.
Organisationen opfordrer nu den norske stat til at investere flere penge direkte i den offentlige transport, så regningen ikke udelukkende lander hos bilisterne.
De høje norske bompenge er dog ikke det eneste eksempel på dyre vejafgifter i Skandinavien.
Som Boosted tidligere har kunnet fortælle, er Øresundsbroen, der forbinder Danmark og Sverige, er den dyreste bro i verden at køre over.

