Annonce:

Nordmænd ikke i tvivl: Tesla taber afgørende test

Selvom deres berømte og berygtede test af elbilers rækkevidde i sommerligt vejr ikke er afholdt endnu, tvivler nordmændene ikke på, at Tesla taber.

Den norske medlemsforening NAF, der svarer til det danske FDM, forbereder deres El Prix. En test af rækkevidden i sommerligt vejr.

Og skal man tro NAF, tyder meget Meget på, at Tesla Model S mister sin hidtidige rækkevidde-rekord.

Især én bil, Lucid Air, står til at kunne køre markant længere.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Lucid Air, der i 2027 med flere års forsinkelse kommer til Danmark, har på papiret en rækkevidde på hele 960 kilometer på en enkelt opladning.

– Bilen kan køre så langt, at vi for første gang må have to chauffører, udtaler Nils Sødal fra NAF i en pressemeddelelse.

Nordmænd ikke i tvivl: Tesla taber afgørende test
Credit: Lucid

– Fordi det tager så lang tid at køre bilen tom for strøm, siger Sødal der selv skal køre det andet stint i Lucid Air.

Den nuværende rekord, der skal slås, blev sat i 2023. Dengang kørte en Tesla Model S 672 kilometer i NAF’s test. Testen bør altså være barnemad for amerikanerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Udover Lucid Air er der flere andre biler i årets test, som potentielt kan overgå den gamle Tesla Model S-rekord.

Blandt de 27 deltagende biler finder man modeller som Tesla Model 3, Polestar 3, BMW iX, Audi A6 og den nye Ford Capri.

Udvikling i elbilers rækkevidde og selve testmetoden

Udviklingen inden for elbilers rækkevidde går stærkt. Bilerne kan køre længere og længere på en opladning.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Det er en positiv tendens for forbrugerne. Altså teoretisk set. For de tallene, bilmærkerne oplyser, er efter den europæiske WLTP-standard. Og den har meget lidt med virkelighedens verden at gøre.

– Siden vi begyndte med de store elbiltests i 2020, er rækkevidden på bilerne øget med 200 kilometer i gennemsnit, lyder det dog fra Nils Sødal

I sommerens El Prix test har 20 ud af de 27 testbiler en officiel rækkevidde på 500 kilometer eller mere. Det står i kontrast til testen i sommeren 2020.

Mere efter annoncen:

Dengang var det kun tre biler, der havde en lignende specificeret rækkevidde. Det understreger den teknologiske fremgang.

NAFs elbiltest giver forbrugerne værdifuld indsigt, men skal også tages med en række forbehold. Årets sommertest er den sjette i rækken. Organisationen har også gennemført seks vintertests.

Forbrugernes guide til elbilers “reelle” formåen

Mere efter disse links:

Næsten alle nye elbiler på det norske marked gennemgår NAF og Motors tests. De testes under både sommer- og vinterforhold.

Det sker for at give et så retvisende billede af bilernes rækkevidde som muligt. Den sidste vintertest blev dog gennemført i temperatur lige omkring frysepunktet.

Det er derfor ikke særlig retvisende for reelt hårde minusgrader, eller hvordan elbilerne faktisk klare sig, når det er koldt.

Mere efter annoncen:

Alligevel mener NAF, at man med testarbejdet giver forbrugerne nogle ‘godt svar’ i forhold til hvordan bilerne klare sig, og hvad bilmærkerne siger.

En test fra en forening, der lever af sine medlemmers penge, og derfor går op i de specifikke medlemmers interesser, skal man dog altid passe på med at tage for gode vare.

NAF-testen bør dog ikke tages for andet og mere end en rettesnor. Ligesom det i øvrigt er tilfældet med bilmærkernes egen oplysninger.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også