Annonce:

Nordmænd: Bilmærkerne lyver om elbilerne

Flere nye elbiler kan ikke opnå den ladeeffekt, bilmærkerne lover. Forbrugerne skal være opmærksomme for ikke at blive snydt, siger nordmænd.

Den store norske elbiltest, El Prix, begynder snart forfra.

Testen undersøger 27 nye elbilers rækkevidde og opladningshastighed. Allerede nu advarer NAF (Norges Automobil-Forbund) dog bilisterne.

Syv af bilerne i El Prix-testen vil nemlig have svært ved at nå den maksimale ladeeffekt. Det er den effekt, producenterne lover.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Onsdag den 4. juni går testen i gang. NAF, der er det norske svar på FDM, står bag den test.

Resultaterne er vigtige for mange kommende elbilkøbere. De giver et billede af bilernes reelle præstationer.

Nils Sødal er senior kommunikationsrådgiver hos NAF. Han understreger problemets alvor.

– Det skal bilkøbere vide, når de køber bilen, siger Nils Sødal i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

NAF har undersøgt årsagerne til de lavere ladeeffekter. Standard ladestandere i Norge leverer typisk strøm med maksimalt 500 ampere. Mange elbiler har et indbygget ladesystem baseret på 400 volt.

Kombinationen af volt (spænding) og ampere (strøm) bestemmer ladeeffekten i kilowatt. Det er her, uoverensstemmelsen opstår for nogle bilmodeller. Bilen kan simpelthen ikke modtage den fulde effekt.

Teknisk udfordring når elbiler skal lade

– Det hjælper ikke, at bilmærkerne oplyser, at bilen kan lade med for eksempel 250 kilowatt, hvis kombinationen af spænding og strøm ikke er høj nok, fortsætter Sødal.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Han mener, at bilsælgere har et ansvar. De skal informere kunderne bedre.

Kunderne skal vide, hvis en bil ikke kan opnå den markedsførte ladeeffekt. Det er en vigtig del af købsbeslutningen. Uden den information er bilisterne hjælpeløse.

Løsningen bag kræver flere trin. Enten skal ladestanderne levere højere strømstyrke. Eller også skal bilkoncernerne installere systemer med højere spænding i bilerne.

Mere efter annoncen:

Sødal retter derfor en opfordring til både ladeoperatører og bilmærkerne. Begge parter spiller en rolle i at løse udfordringen.

Det handler om at møde forbrugernes forventninger.

Mere efter disse links:

Når flere nye biler ikke kan udnytte ladestrømmen fuldt ud, må ladeoperatørerne reagere. “Det er vigtigt, at ladeoperatørerne kan levere den opladning, bilerne er specificeret med, så de skal følge udviklingen her,” siger Sødal.

Ansvar og forbrugerinformation om ladehastighed

I dag er det kun de nyeste Tesla-opladere, lastbilopladere og enkelte andre, der kan levere over 500 ampere. Det begrænser mulighederne for mange elbilejere. De opnår ikke den hurtigste opladning.

Bilproducenterne skal også opgradere deres teknologi. Med højere spænding i bilens system kunne flere modeller udnytte ladestyrken bedre. De ville kunne opnå den lovede effekt på flere standere.

Mere efter annoncen:

“Det er kompliceret for bilkøbere,” forklarer Nils Sødal.

Han peger på et delt ansvar. Både bilproducenter og ladeoperatører skal sikre, at forbrugerne får den ladehastighed, de er lovet.

– De kan ikke skyde ansvaret for at forstå dette over på forbrugerne, konkluderer Nils Sødal.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også