Annonce:

Nissan vil gerne bygge R35 GT-R i 17 år mere

Det er ikke Nissan men lovgivning, der gør, at GT-R forsvinder fra vejene. I hvert fald hvis man spørger mærket selv.

Annonce:

Nissan GT-R lever på lånt tid. Næste år er det helt slut for bilen, der begyndte at rulle ud på vejene i december 2007. Og Nissan tog gerne 17 år mere.

Det bekræfter mærkets globale produktchef Pierre Loing i et interview med Top Gear.

Men det japanske bilmærke må ikke. Stadigt strengere emissionskrav gør det umuligt, mener Pierre Loing.

– Bilen er stadig en del af modelprogrammet på nuværende tidspunkt. Den har været til salg i 17 år, og vi ville elske at lave den endnu 17 år, men lovgivningen giver os nogle problemer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

– Selvom vi ikke er store fans af nogen bil, der lever næsten uændret så længe, vil de fleste foretrække GT-R i bilens nuværende form frem for at se den dø helt. Der kommer nemlig ikke en afløser snart, siger Loing.

LÆS OGSÅ: Disse hverdagsbiler taber mest i værdi pr. kilometer

Hvornår der er udsigt til en afløser, er svært at svare på. Men det forlyder, at bilen er klar, når Nissan også har de såkaldte solid state-batterier i mere almindelige gadebiler.

Om den næste GT-R bliver en hundrede procent elektrisk bil, vil Pierre Loing ikke forholde sig til på nuværende tidspunkt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Men han vil gerne fortælle, at Nissans fans før har måttet vente længe på en ‘GT-R’-afløser. Også selvom han personligt gerne vil kunne udfylde ventetiden med en anden bil.

Vi viste GT-R-konceptet frem i 2001, ét år før Skyline GT-R-produ​ktionen stoppede i 2002. R35’eren kom først til i 2007.

– Afstanden mellem ‘Kenmeri’ Skyline GT-R, der udgik i 1975, og R32, hvor produktionen først begyndte i 1989, var endnu større, siger Nissan-chefen.

Hvornår en eventuel ny GT-R indfinder sig, løfter Loing alligevel lidt af sløret for overfor Top Gear. For det kan være, at japanerne i 2028 er så langt fremme med udviklingen, at man vil kunne sælge en lille “GT-R”-produktion. Desværre kun i Japan. I hvert fald til at begynde med.

Annonce:

GT-R har i øvrigt aldrig været en del af den danske Nissan-importørs program. Det nærmeste vi kommer er en række specialiserede GT-R-værksteder drevet af den svenske importør.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også