Nissan og Honda har angiveligt lagt en storstilet plan om at fusionere i graven. Det skriver det asiatiske erhvervsmedie Nikkei.
Nissan og Honda kan ikke blive enige om fremtiden. Og derfor er alle planer om at fusionere lagt i graven.
Det skriver Nikkei Asia.
Ovenpå nyheden styrtdykkede Nissans aktieværdi med hele 5 procent – før handlen med den blev suspenderet af børsmyndighederne.
Omvendt fortsatte handlen med Honda-aktier. Og ovenpå nyheden om bruddet med Nissan endte aktien i et plus på 8 procent.
Nikkei skriver, at Honda ville gøre Nissan til en underafdeling, og at det var en ordning, Nissans ledelse absolut ikke kunne acceptere.
Honda, Japans næststørste bilproducent, og Nissan, landets tredjestørste, sagde så sent som i december sidste år, at de ville fusionere og skabe verdens tredjestørste bilkoncern målt på salg.
Det skulle give japanerne en kæmpe fordel i forhold til konkurrencen fra Kina, hvor BYD lige nu trækker størstedelen af læsset.
Ifølge kilder med kendskab til forhandlingerne mellem Nissan og Honda er forhandlingerne om en sammenlægning kun blevet værre lige siden nyheden i slutningen af december.
Ingen af de kilder, som Nikkei har talt med har dog ønsket at stå frem med navn. Angiveligt for de slet ikke har tilladelse til at udtale sig til medierne.
I hvert fald ikke om forhandlingerne mellem de to bilmærker.
Det skal dog være Nissans frygt for ‘bare’ at blive et af Hondas datterselskaber, der har skrinlagt alle planerne.
– Nyheden om, at Nissan ikke vil være et Honda-datterselskab fremhæver, at kontrol har været et betændt problem, siger Christopher Richter, der er senioranalytiker i investeringsfirmaet CLSA, til Reuters.
Dermed ser det ud, som om at Nissan igen står på egen hånd i en skilsmisse fra Renault-alliancen. Noget japanerne ellers blev reddet af, da man stod i en lignende økonomisk krise.
I slutningen af 2024 sagde Nissans administerende direktør i øvrigt, at mærket vil løbe tør for penge om bare et år.
Hvis altså der ikke blev fundet en løsning på koncernens økonomiske problemer.