Annonce

Nissan angriber Tesla: Vi er 11 kameraer klogere

Nissans udviklingschef, Tetsuya Iijima, mener, at mรฆrkets nye selvkรธrende teknologi er “lidt klogere” end Teslas. Systemet bruger 11 kameraer, 5 radarer og avanceret LiDAR.

Den japanske bilgigant Nissan mener nu, at de er lidt klogere end Tesla.

I et direkte angreb pรฅ Elon Musks bilmรฆrke hรฆvder Nissan, at deres nรฆste generation af selvkรธrende teknologi er mere avanceret end Teslas “Full Self-Driving”-system.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Det sker i forbindelse med prรฆsentationen af Nissans nye ProPILOT-system.

Systemet blev for nylig demonstreret i Tokyo, Japan.

Her udtalte Tetsuya Iijima, der er รธverste chef for Nissans fรธrerassistent-teknologier, sig til branchemediet Auto News.

– Det minder om Teslas Full Self-Driving, men vores er mรฅske endda lidt klogere, sagde han.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Bruger LiDAR โ€“ i modsรฆtning til Tesla

Den store teknologiske forskel ligger i bilens “รธjne”.

Hvor Tesla udelukkende stoler pรฅ kameraer til at aflรฆse trafikken, bruger Nissans nye system en kombination af 11 kameraer, fem radarer og en avanceret LiDAR-sensor.

En LiDAR er en form for laser-scanner. Den er monteret pรฅ taget og kan ifรธlge Nissan opdage objekter pรฅ meget lรฆngere afstand end et kamera.

Mere efter videoen

Det รธger sikkerheden markant, isรฆr ved hรธje hastigheder og ved kรธrsel om natten.

Ifรธlge Tetsuya Iijima er systemet bygget til at hรฅndtere de smalle, overfyldte og fodgรฆnger-tunge gader i Japans hovedstad bedre end Teslas.

Bygget til at forudse farer

Ud over den avancerede hardware bruger det nye ProPILOT-system ogsรฅ kunstig intelligens (AI) fra firmaet Wayve.

AI-softwaren skal ifรธlge Nissan give bilen evnen til at “forstรฅ sine omgivelser og forudse, hvad der vil ske”.

Det skal gรธre bilen i stand til at kรธre sikkert i harmoni med trafikken “som en dygtig, menneskelig chauffรธr”.

Nissan forklarer, at systemets computerkraft gรธr det i stand til at reagere รธjeblikkeligt pรฅ pludselige รฆndringer.

Mere efter annoncen

Den kunstige intelligens kan forstรฅ hele trafikscenarier i stedet for blot at reagere pรฅ enkelte objekter.

Det er en stor รฆndring i forhold til de nuvรฆrende ProPILOT-systemer, der primรฆrt er designet til motorvejskรธrsel.

Den nye teknologi vil blive lanceret i Japan i lรธbet af regnskabsรฅret 2027, som slutter den 31. marts 2028.

Mere efter annoncen

Boosted har spurgt Nissan i Danmark, om det nye Propilot-system bliver en del af det danske modelprogram.

Importรธren oplyser, at det pรฅ grund af EU-lovgivning ikke er en mulighed. I hvert fald ikke lige nu.

– Som det ser ud i dag, er det ikke lovligt i Europa at anvende disse systemer endnu, lyder det fra Nissan Danmarks presseansvarlige, Ann Strรธby.

Udviklingen af selvkรธrende teknologi er et kaplรธb med store risici.

Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er den kinesiske gigant Xiaomi netop blevet tvunget til at tilbagekalde 100.000 biler efter en fatal dรธdsulykke, hvor netop bilens fรธrerassistentsystem svigtede.

Mere efter annoncerne
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god idรฉ til en artikel? Sรฅ skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populรฆre

Nyheder til dig

Annonce

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ