Forside Blog Side 3

Bilmærke er gået i nødtilstand efter milliontab

0

Bilmærket Nio har tabt så mange hundrede millioner kroner, at kinamærket ifølge norske medier går i nødtilstand for at redde forretningen.

Herhjemme lever det kinesiske bilmærke Nio en meget anonym tilværelse.

Først blev den danske landechef fyret, før Nio trak sig ud af Danmark og kom igen med en privat importør i ryggen. Men i Norge står det endnu værre til.

Mærket har, som Boosted tidligere har kunnet fortælle, tabt hundredvis af millioner af kroner længere nord på. Og nu skriver BilNytt.no, at mærket er gået i nødtilstand.

– Nio sælger knap nok biler i Europa nu, på trods af at have ekspanderet til flere markeder og lanceret det mere overkommelige sub brandet Firefly.

– I Tyskland blev der kun registreret ni biler i årets første fire måneder, mens salget i Norge – virksomhedens vigtigste marked i Europa – også har været yderst skuffende. 125 biler indtil videre i år, siger Atle Falch Tuverud, chefredaktør hos BilNytt.no.

Herhjemme står det endnu værre til. Trods flere markante prishug – bl.a. på helt fabriksnye biler og en række demobiler, som allerede er i landet, er Nio næsten ikke til stede på salgslisterne.

Mellem 1. januar og 31. maj 2026 er det blevet til 17 biler på de danske veje. Det er ikke nok til at, bilimportørernes interesseorgan Mobility Denmark kan udregne mærkets markedsandel herhjemme.

På et møde i Holland kunne Nio desuden fortælle, at aman ikke vil lancere flere nye biler i hele Europa før tidligst i 2027. Derudover stopper man udrulningen af de såkaldte batteriskifte-stationer.

Den danske importør har i en mail til Boosted bekræftet, at der ikke kommer flere batteriskiftestationer til Danmark. Nio har desuden pillet den eneste, der var i landet, ned. Stationen var sat op i Slagelse og åbnede ellers i februar 2023.

Siri Dobloug, der er PR- og kommunikationschef for Nio i Norge, fortæller, at mærket nu fokuserer på at sælge ud af lagerbiler. Ligesom man skifter sit fokus til billgmærket Firefly.

Den samme udmelding er ikke kommet fra den danske importør, selvom begge mærker er til stede her.

5 ting du skal være opmærksom på når du køber tilbehør til bilen online

I en tid for ikke så længe siden skulle man altid forbi en fysisk forhandler eller værksted for at købe tilbehør til bilen. I dag er selv dette salg rykket online, hvor du på online bilbaser og via online privatsalg kan købe dig alt fra en ny generator til nye vinduesviskere på ganske få sekunder.

Men selvom handlen med biltilbehør online ofte foregår uden problemer, så kan der være visse faldgruber i processen, som du bør være opmærksom på. Denne artikel kigger på de vigtigste ting, du bør være opmærksom på, når du biltilbehør og reservedele online.

Sørg for at hjemmesiden du handler på er ægte

Det handler fremfor alt om at være sikker, når man færdes online. Det gælder, uanset om man shopper biltilbehør, tøj eller noget helt tredje. Der findes desværre mange falske hjemmesider på nettet, og de eksisterer også i bilbranchen. Derfor bør man dobbelttjekke en ekstra gang, om der er tale om en ægte forhandler af biltilbehør. Du kan blandt andet tjekke, om der er udførlige data om ejeren af webshoppen, og om der eksisterer et CVR-nummer eller udenlandsk momsnummer.

Du kan med fordel også gøre brug af en VPN-forbindelse, når du køber reservedele til bilen. En VPN kan både kryptere indholdet på din enhed, når du surfer på nettet, men den kan også maskere din IP-adresse og derved øge dit privatliv på nettet. Du kan få en VPN-forbindelse forklaret i nærmere detaljer og se, hvad tjenesten ellers kan yde af cybersikkerhed, når du shopper online.

Vær sikker på at du køber det rette produkt

Det kan lyde som en selvfølge, men dette råd gælder faktisk både for nye bilister såvel som folk, der har kørt bil længe. En ting er at være en habil bilist, noget andet er at have styr på mekanikken i køretøjet. Du behøver som sådan ikke have voldsomt meget viden om bilen, men du skal dog alligevel have tilstrækkelig med viden om produktet, før du køber det.

Forskellen mellem to produkter kan være så forsvindende lille, at du meget nemt kan komme til at tage fejl af produkterne, når du shopper biltilbehør online. Der kan være forskel på pæren, som skal bruges i stationcarmodellen af en BMW 525 og en Sedan. Derfor bør du altid sikre dig, at du køber den helt rette reservedel. Dobbelttjek eventuelt produktnummeret, som er det vigtigste pejlemærke.

Mange ville sige, at man altid kan tilbagelevere produktet. Det er også sandt, men hvis det er et sjældent produkt, som er bestilt hjem fra udlandet, så kan hele processen med køb, fragt og returfragt tage adskillige dage, hvis ikke uger. Der kan også hænde at være særlige regler om returpolitik, som besværliggør tilbageforsendelse. Så hvis du ikke vil sløve processen med reparation af bilen, så gør du dig selv en tjeneste ved at købe det rette produkt i første omgang.

Betal aldrig forud for tilbehør du køber privat

Hvis du ikke handler fra en officiel webshop, men i stedet køber fra en privat sælger på nettet, så er der flere ting, du bør tjekke op på. Sikr dig for det første, at der er tale om en ægte person. Dobbelttjek eventuelt telefonnummeret, som tilhører sælgeren for at se, om det stemmer overens. Sørg også for så vidt muligt for at få den oprindelige kvittering med fra sælgeren, så du kan se, at varen ikke er stjålet. Sidst men ikke mindst bør du aldrig betale forud, medmindre du er 100 procent sikker på sælgerens troværdighed. Det er i samme ombæring vigtigt, at man ikke oplyser sine personlige data eller bankoplysninger til sælgeren.

Sørg for at sammenligne priserne på markedet

Tjek altid prisen på nettet, så du er sikker på, at du ikke betaler alt for meget for den pågældende vare. Der findes i dag en lang række online bilbaser og tilbehørsportaler, hvor du lynhurtigt kan få et overblik over priserne. Det værste, der kan ske, er, at du kommer til at bruge et par ekstra minutter på købet. I bedste fald kan du spare penge ved at dobbelttjekke prisen.

Husk at det ofte stadig kan betale sig at købe fra en fysisk butik

Selvom det både er nemt, komfortabelt og hurtigt at købe reservedele til bilen online, så husk, at der stadig er masser af fysiske butikker med biltilbehør samt værksteder og servicestationer, som sælger masser af reservedele. Nogle gange er prisen den samme, og ofte ligger forhandleren lige om hjørnet, så du rent faktisk kan få tilbehøret hurtigere ved at købe det fysisk end ved at købe det online, hvor du skal vente på forsendelsen, som jo til tider kan være forsinket.

Grundlæggeren af berømt BMW-tuner er død på sin fødselsdag

0

Motorsportsverdenen har mistet en sand legende, efter at Herbert Schnitzer gik bort på sin fødselsdag i en alder af 85 år.

Grundlæggeren af AC Schnitzer er død.

Den legendariske motorsportspioner Herbert Schnitzer sov ifølge flere tyske medier stille ind i en alder af 85 år omgivet af sin nærmeste familie.

Fabriksholdet hos BMW M Motorsport begræder Herbert Schnitzer bortgang i en opslag på Facebook.

Schnitzer opbyggede sammen med sine brødre ifølge det tyske bilmærke et sandt dynasti, som i årtier dominerede alverdens racerbaner med de tyske racerbiler.

Gennem mere end et halvt århundrede fejrede Team Schnitzer utallige triumfer i de største internationale mesterskaber og skabte uforglemmelige minder for fans af mærket.

Tyskerens navn vil for altid være uløseligt forbundet med de absolut hurtigste modeller fra München.

– The BMW M Motorsport family mourns the passing of Herbert Schnitzer. He and his brothers built a dynasty in motorsport.

– For decades, Team Schnitzer celebrated countless victories all over the world with BMW race cars and created unforgettable memories.

– The legacies of BMW M Motorsport and Schnitzer are inextricably linked. Our thoughts are with his family and friends. Godspeed, Herbert,” skriver BMW Motorsport i et mindeord.

Herbert Schnitzer er ikke den eneste, der nu er væk. Det er hans livsværk også.

Lovgivning knækker historisk BMW-tuner

Boosted kunne således tidligere på året fortælle den triste nyhed om, at koncernen bag den ikoniske BMW-tuner AC Schnitzer reelt lukker firmaet.

Ledelsen forklarede i koncernen bag forklarede i den forbindelse, at den stramme internationale lovgivning simpelthen spænder ben for den frie mekaniske tuning.

De moderne biler bliver i stigende grad softwarestyrede og elektrificerede, hvilket gør det utroligt svært for de uafhængige tuningsfirmaer at følge med. Den ugunstige udvikling har i de seneste år slidt hårdt på de klassiske specialværksteder i branchen.

Derudover meddelte BMW-fabrikken allerede i 2020, at man officielt afbrød det tætte og ellers succesfulde samarbejde med netop AC Schnitzer.

Dermed er endnu en historisk BMW-tuner helt bogstaveligt talt blevet til fortid i bilernes verden..

Udviklingen afspejler en generel og meget markant tendens på det europæiske marked, hvor de selvstændige tunere bukker under en efter en.

Bilmærkerne vælger i stedet at trække de sportslige aktiviteter helt ind i deres egne rækker.

Tidligere på året opslugte det bayerske mærke eksempelvis det selvstændige bilmærke Alpina. Overtagelsen blev dog allerede offentligt kendt for flere år siden.

De uafhængige tunere bliver færre og færre

Udover tabet af Alpina og lukningen af AC Schnitzer lukkede en tredje stor og legendarisk BMW-tuner, Hartge, sine døre permanent tilbage i 2019.

Det efterlader meget få spillere tilbage på det marked, som Herbert Schnitzer var med til at definere.

De mange lukninger vidner om, at en gylden æra for de vilde og mekaniske ombygninger på mange måder er ved at være forbi. Fans og bilejere må i dag nøjes med fabrikkens egne standardiserede opgraderinger fra det almindelige modelkatalog.

Toyota rammer lavpunkt i Danmark – trods succes med nye elbiler

Toyota er presset på det danske brugtbilmarked, hvor Volvo nu har overhalet. Samtidig topper Toyota salget af helt nye biler. Hvordan hænger det sammen?

Toyota står i en usædvanlig situation i Danmark. På markedet for fabriksnye biler stormer mærket frem. Men på brugtbilmarkedet er billedet det modsatte.

En ny analyse fra AutoUncle viser, at Toyota i første kvartal 2026 ramte sit laveste niveau på det danske brugtbilmarked i mindst fem år.

Ifølge AutoUncles tal solgte danske forhandlere under 1.000 brugte Toyotaer i årets første kvartal. For fem år siden lå tallet på knap 1.800 biler i samme periode. Dermed er salget faldet med mere end 40 procent.

Volvo overhaler for første gang

Faldet betyder også, at Volvo for første gang har overhalet Toyota på brugtbilmarkedet. Det er bemærkelsesværdigt, fordi Toyota i årtier har haft et stærkt ry blandt danske brugtbilkøbere.

Mærket forbindes ofte med driftssikkerhed, lavere værkstedsregninger og biler, der kan holde i mange år. Men brugtmarkedet har ændret sig hurtigt.

Elbiler fylder mere i handlerne, og her har Toyota været senere ude end flere af konkurrenterne. Mens mærker som Tesla, Volkswagen, Skoda, Volvo og BMW har fået store mængder elbiler ud på vejene, har Toyota i længere tid satset tungt på hybridbiler.

Elbiler vender markedet på hovedet

AutoUncles analyse peger på, at Toyotas sene elbilskifte er en vigtig forklaring. Brugtvognshandlen består i stigende grad af elbiler, som kommer retur fra leasingaftaler eller sælges videre efter få år.

Her mangler Toyota stadig volumen sammenlignet med flere rivaler. Modeller som Yaris, Corolla, C-HR og RAV4 står fortsat stærkt som brugte biler, men efterspørgslen flytter sig.

Flere danske købere vil have ren elbil, også når bilen er brugt. Når udbuddet af brugte Toyota-elbiler er mindre, bliver mærket presset i statistikken.

Nybilmarkedet fortæller en anden historie

På markedet for nye biler ser Toyota langt stærkere ud. Tal fra Bilstatistik.dk viser, at Toyota blev Danmarks mest populære bilmærke i maj med 1.997 nyregistrerede personbiler.

Det gav en markedsandel på 10,5 procent. Toyota ligger også øverst for hele året med 8.855 nyregistrerede biler og en markedsandel på 11,1 procent.

En stor del af forklaringen er netop elbilerne. Toyota havde tre elektriske modeller i top-11 i maj.

C-HR+ blev mærkets bedst sælgende model med 806 nyregistreringer og en samlet fjerdeplads. Urban Cruiser fulgte som nummer 10 med 382 biler, mens bZ4X blev nummer 11 med 379 biler.

bZ4X kan hjælpe brugtmarkedet senere

Set over hele året ligger bZ4X som nummer to blandt alle bilmodeller i Danmark med 4.054 nyregistreringer. C-HR+ er nummer syv med 1.770 biler, mens Urban Cruiser ligger nummer ni med 1.566 biler.

Toyota Danmark peger selv på, at mærket i første halvår har lanceret fire nye elbiler med rækkevidde på op til over 600 kilometer. Det kan på længere sigt ændre brugtmarkedet igen.

Når de nye Toyota-elbiler begynder at komme retur som brugte biler, kan mærket få et langt stærkere elektrisk udbud hos forhandlerne. Lige nu viser tallene dog en tydelig kløft.

Henter 895 mio. kr. til nye ladere: Padborg er næste stop

Firmaet Milence vil sætte fart på Europas ladenetværk til elektriske lastbiler med ny finansiering fra internationale investorer.

El-lastbiler kan få et markant skub frem i Europa. Milence har sikret en finansieringsaftale på 120 millioner euro, svarende til cirka 895 millioner kroner.

Pengene skal bruges til at udbygge ladenetværket til elektriske lastbiler på tværs af Europa. Og snart kommer turen til Padborg.

Milence er ejet af tre af Europas største lastbilaktører: Daimler Truck, TRATON GROUP og Volvo Group. Selskabet blev skabt for at løse et af de største problemer for elektrisk tung transport: Mangel på hurtige og pålidelige ladere langs de store transportruter.

90 ladecentre på vej

Milence driver i dag 34 ladecentre i otte europæiske lande. Yderligere 16 ladecentre er under udvikling, og målet er at have 90 centre i drift inden udgangen af 2028.

Pengene fra aftalen skal bruges på nye ladecentre, udvidelse af eksisterende lokationer og udrulning af Megawatt Charging Systems. MCS-teknologien er vigtig, fordi den kan levere langt højere ladeeffekt end almindelige lynladere.

For lastbiler betyder det kortere ladestop og bedre mulighed for elektrisk langdistancekørsel. Milence arbejder også på Europas første MCS-korridor, hvor elektriske lastbiler skal kunne køre længere ruter med adgang til højkapacitetsladning.

Ejerne har allerede skudt milliarder ind

Den nye finansiering kommer oven i en tidligere egenkapitalinvestering på 500 millioner euro fra ejerne. Det svarer til cirka 3,7 milliarder kroner.

Bag den nye aftale står blandt andre fonde forvaltet af Edmond de Rothschild Asset Management, Íslandsbanki, Invest-NL og Invest International.

Transaktionen er også støttet af EU gennem InvestEU-fonden. For Milence er aftalen samtidig første skridt ind på de internationale kapitalmarkeder. Det kan få betydning for fremtidig finansiering, hvis udbygningen skal fortsætte i samme tempo.

Ladere kan blive vigtigere end lastbilen

Elektriske lastbiler bliver stadig mere realistiske for vognmænd og logistikvirksomheder. Men økonomien i selve køretøjerne er kun én del af regnestykket. Hvis chauffører ikke kan lade hurtigt og sikkert undervejs, falder ideen om elektrisk langtransport hurtigt fra hinanden.

Milence peger selv på, at behovet for ladeinfrastruktur nu vokser i takt med efterspørgslen på grønnere logistik. Der findes ifølge selskabet næsten 1.800 ladestandere i Europa, som er egnede til lastbiler langs vigtige ruter.

Men udbygningen er stadig ujævn fra land til land. Derfor efterlyser Milence både flere investeringer og hurtigere godkendelsesprocesser.

Padborg kan blive vigtig brik

Milence arbejder også på en dansk lokation i Padborg, men de sidste detaljer er fortsat ved at falde på plads. Placeringen er interessant, fordi Padborg er et af Danmarks vigtigste logistiske knudepunkter.

Her kobles Skandinavien direkte sammen med resten af Europa, og tusindvis af lastbiler passerer området på vej mod eller fra kontinentet. Derfor kan en ladepark til elektriske lastbiler i Padborg få stor betydning for vognmænd, der kører på tværs af grænserne.

Milence forventer snart at kunne løfte sløret for den konkrete åbningsdag.

Skal gøre tung transport mindre afhængig af diesel

Milence-chef Anja van Niersen kalder finansieringen et vigtigt skridt i udbygningen af det europæiske ladenetværk. Hun peger samtidig på, at elektrisk vejtransport ikke kun handler om klima.

Elektriske lastbiler kan også gøre Europa mindre afhængig af importerede fossile brændstoffer. Ifølge Milence er teknologien klar, mens markedet begynder at tage form.

Nu handler kampen om at få infrastrukturen på plads, før manglen på ladere bliver en bremse for elektrificeringen. For vognmænd kan udviklingen blive afgørende. En elektrisk lastbil er først for alvor brugbar, når der er strøm nok på ruten.

Kinamærke overtager 50 procent af Nissans europæiske bilfabrik

0

Den kinesiske bilgigant Chery rykker ind på Nissans fabrik i Sunderland for at bygge bilmærker som Omoda og Jaecoo direkte i Europa.

Kinesisk Chery overtager 50 procent af Nissans fabrik i Sunderland.

Det skriver begge parter i en hensigtserklæring.

Den kinesiske gigant, der er ejet og kontrolleret af den kinesiske stat, rykker dermed dirkete ind i produktionshaller der lige nu står tomme.

Den overraskende udmelding kommer bare én uger efter, at den japanske bilproducent blev tvunget til at lukke halvdelen ned for halvdelen af sin produktion på engelsk bilindustris største arbejdsplads.

Noget der foreløbig har kostet 900 Nissan-ansatte deres job. Men selvom Nissan skal spare svimlende milliardbeløb på global, har den danske importør over for Boosted afvist, at sparekniven rammer herhjemme.

Tilbage i England er det en koncern, der står bag flere mærker, som allerede er i Danmark, der rykker ind på fabriksområdet i Sunderland.

I England sidder Chery med mærker som Omoda, Jaecoo og Lepas allerede på 7 procent af nybilsalget.

Kineserne vil uden om EU’s straftold

Massimiliano Messina, som er øverste chef for Nissan AMIEO, kalder overtagelsen for et vigtigt skridt fremad for den samlede forretning.

Aftalen er dog ikke bindende endnu, og de præcise tekniske detaljer vil blive offentliggjort på et senere tidspunkt. Planen er, at den kinesiske bilproduktion i Sunderland skal starte op i løbet af 2027.

For Chery giver den europæiske base en række helt åbenlyse fordele i den daglige drift. Det bliver i teorien billigere at bygge bilerne, når de og delene til dem ikke skal fragtes fra Kina.

Desuden gør fabrikken i England det lettere at omgå de tårnhøje EU-toldsatser på kinesiskproducerede elbiler.

I det hele taget forsøger kineserne aggressivt at flytte samlebåndene tættere på kunderne i Europa for at komme uden om EU’s egne regler.

Chery har også overtaget en tidligere Nissan-fabrik nær Barcelona i Spanien. En af de i alt syv fabrikker, som japanerne ellers ville lukke på verdensplan for at spare penge.

Flere andre, kinesiske mærker følger næsten nøjagtig samme mønster i øjeblikket. Bilkoncernen SAIC, som ejer det tidligere engelske MG, vil bruge halvanden milliard kroner på en helt ny fabrik i Spanien

Samtidig har Dongfeng, hvis biler flækker i svejsningerne under crashtest, underskrevet en aftale om produktion på en Stellantis-fabrik i Frankrig.

Mens BYD bygger i både Ungarn og Tyrkiet.

Fiat afslører ny familiebil: Grizzly kommer både som benzinbil og elbil

0

Fiat Grizzly og Grizzly Fastback skal styrke mærket i familiebilsklassen. Begge modeller introduceres senere i 2026.

Fiat har vist de første officielle billeder af to nye familiebiler, Grizzly og Grizzly Fastback. Begge modeller skal styrke Fiats tilstedeværelse i C-segmentet, hvor konkurrencen blandt familiebiler er hård.

Modellerne bygges på samme globale platform, men får hver sin profil. Grizzly bliver den mest praktiske af de to, mens Grizzly Fastback får et mere dynamisk og strømlinet udtryk.

Fiat oplyser desuden, at begge modeller kommer med flere drivlinjer. Det betyder, at kunderne kan vælge mellem benzinmotorer og fuldelektriske versioner.

Dermed forsøger Fiat at ramme bredt i en tid, hvor nogle markeder skifter hurtigt til el, mens andre stadig holder fast i benzinbiler.

Fiat-chef Olivier Francois siger, at Grande Panda markerede mærkets tilbagevenden til prisvenlige familiebiler. Med Grizzly og Grizzly Fastback vil Fiat fuldende modelprogrammet med biler til forskellige behov og livsstile.

Fiat Grizzly er under 4,5 meter lang

De to nye modeller bliver under 4,5 meter lange. Alligevel lægger Fiat vægt på rummelig kabine og stor bagageplads.

Grizzly skal især fokusere på fleksibilitet i hverdagen, hvor børnefamilier, pendling og praktisk brug fylder mest. Hvor Grizzly Fastback skal ramme kunder, der vil have mere design og komfort på længere ture.

Begge biler får Fiats nye LED-lyssignatur, nye interiørløsninger og teknologi, der ifølge mærket skal gøre hverdagen mere enkel.

Danmark må vente lidt endnu på ny Fiat

Produktionen bliver fordelt på flere fabrikker globalt. Fiat peger på Europa, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika som vigtige markeder for de nye modeller.

Grizzly-familien lanceres i Europa i anden halvdel af 2026. Om bilerne kommer til Danmark, er dog endnu ikke fastlagt, fortæller den danske importør, Wismo.

Hvis de gør, kan Fiat få en mere rummelig familiebil ind i programmet sammen med Grande Panda. Det kan blive vigtigt for et mærke, der i Danmark længe har manglet bredde i modelprogrammet.

Dansk Folkeparti: Regeringen har sagt nej til billig benzin

0

Der bliver ikke noget af billigere benzin og diesel i Danmark. I hvert fald ikke i denne omgang. Ifølge Dansk Folkeparti har regeringen sagt nej tak.

Dansk Folkeparti gik til valg på billigere benzin og diesel i Danmark.

Men nu må partiet se i øjnene, at den nye S-SF-R-M-regering ikke har tænkt sig at pille ved Danmarks i øvrigt tårnhøje afgifter på brændstof.

Det skriver Dansk Folkeparti selv i et opslag på Facebook.

På små to uger lykkedes det en række af partiets topfolk at skaffe 50.000 underskrifter til et forslag om lavere benzinafgifter og moms på brændstof.

Men det har den nye regering altså skudt ned, lyder det.

Forslaget ville ellers have sænket afgifter på benzin til EU’s minimumsniveau, som er 2,68 kroner pr. liter og på diesel 1,80 kroner pr. liter. Momsen på benzin og diesel skulle ifølge forslaget også sænkes til EU’s minimum fra 25 procent til 15 procent.

Det har de længe kørt med i Sverige. Men som Boosted i maj måned kunne fortælle, fik regeringen i Stockholm EU’s ja til midlertidigt at sænke afgifterne på brændstof endnu mere.

Nu forlyder det dog, at en ekspertgruppe i netop Sverige har foreslået politikerne igen at hæve afgiften. Ellers, lyder det fra folkene bag forslaget, vil Sverige kunne leve op til landets egne klimamål.

Sverige riskerer desuden at skulle betale en række bøde fra EU’s side for for høj CO2-udledning. Svenskerne er på den anden side langt fra at være de eneste i EU, som har sænket brændstofafgiften.

Det samme har Tyskland og Norge – som godt nok står uden for EU – gjort.

Et tredje EU-land satte i marts dog begrænsinger – egentlig rationeringer på benzin – formålet er, siger regeringen at ramme turister, der kun kommer til landet for at tanke.

Efter 60 år kommer Dodge Charger officielt til Europa

0

Som elbil har Dodge Charger så mange problemer, at den går i stykker ude hos forhandlerne. Men nu kommer bilen til Europa sammen med et V6-alternativ.

Som elbil er Dodge Charger ikke lykken for det amerikanske Stellantis-mærke.

Boosted har flere gange kunnet fortælle om, hvor mekanikere siger, at biler, der endnu ikke er leveret, går i stykker ude på værkstederne. Men nu kommer bilen altså til Europa.

Det fortæller Dodge i en pressemeddelelse.

Lanceringen sker i forbindelse med modelnavnets 60 års jubilæum. Dodge fortæller dog også, at man tager Sixpack-udgaven med en 3-liters V6-motor og op til 550 hestekræfter hertil.

Dodge nævner dog ikke noget om, i hvilken europæiske lande, mærket har tænkt sig at slippe Chargeren løs. Og i en skriftlig kommentar til Boosted oplyser den danske Stellantis-importør Wismo Group, at der ikke er planer om en dansk lancering.

– Vi forventer ikke at lancere Dodge Charger på det danske marked, skriver presseansvarlige Hanne Langsig Sørensen.

Fabio Catone, der er direktør for Dodge i Europa, vil heller ikke sige noget om, præcist hvornår de første eksemplarer af modellen lander i Europa.

– Introduktionen af Charger i Europa er et signifikant skridt for Dodge. Det bringer et umiskendeligt amerikansk navn til de europæiske bilister som leder efter karakter og autencitet (i køreoplevelsen, red.), siger direktøren.

Den amerikanske muskelbil er dog ikke den første af sin slags, der slår sig ned i eller er vendt tilbage til Europa. Efter fem års fravær besluttede General Motors sig i 2025 for at sende Corvette-modellen retur til Europa.

Og som Boosted kunne fortælle er det også med en dansk forhandler.

Tilbage hos Dodge er det faktisk ikke så nyt igen, at mærket vil sende Charger-modellerne til Europa. Faktisk lå den beslutning allerede på ledelsens bord i januar 2025.

Det er dog først nu, at Dodge gør noget ved det. Eller i hvert fald officielt står ved, at bilen er på vej.

Lanceringen af Dodge Charger kommer knap et år efter, at Boosted kunne fortælle, at EU er villig til at skrotte en bestemt told på netop amerikanske biler.

Enhedslisten vil kun give ‘fattige danskere’ billige elbiler

0

I lighed med ordninger fra Sverige og Tyskland vil Enhedslisten nu have EU’s socialfond til at betale for elbiler. Det skal dog kun gælde for ‘fattige danskere’.

Ifølge Enhedslisten skal EU betale for elbiler til fattige danskere.

Det fortæller partileder Pelle Dragsted (EL) til TV2.

Partiet, der i øvrigt går ind for at afskaffe den ejendomsret og som går ind for en socialistisk revolution, peger på, at EU i lighed ordninger i Tyskland og Sverige må betale for udbredelsen af elbiler.

Helt konkret peger partilederen på, at EU’s sociale fond skal betale for elbiler i Danmark. Pelle Dragsted peger på, at der er to mulighed. Den ene er at sætte benzin- og dieselprisen ned.

Den anden er, at gøre det billigere at køre elbil. Og det første vil partilederen ikke være med til. Omvendt har Enhedslistens leder ikke noget bud på, hvor meget EU skal give danskere med små indkomster for at elbil.

Men ifølge Dragsted skal det bliver lige så billigt at køre elbil som at køre rundt i en ældre diesel- eller benzinbil. Partilederen forholder sig dog ikke til, at det er dyrt at køre bil i Danmark.

Et politisk flertal besluttede i december 2020 at mangedoble den periodiske ejerafgift i årene frem mod 2026. Lige ledes er den brændstofafgift, som Danmark holder fast i, blandt de højeste i hele EU.

Boosted har tidligere kunnet fortælle, at Sverige bruger EU-penge på, at gøre det muligt for bilister med små indkomster at købe en elbil for bare 200 danske kroner.

Pengene, som bilisterne i første omgang selv skal lægge ud, kommer tilbage som tilskud henover de efterfølgende år. Mange ender på den måde med at betale få hundrede kroner for deres elbiler.

Til sammenligning er det planen, at der skal være fuld afgift – altså op mod 150 procent – på alle biltyper i Danmark senest i 2036. Politiske aftaler har dog skubbet en gradvis indfasning de seneste år.

EU kan dog komme Enhedslisten i forkøbet. For som Boosted også har kunnet fortælle, har styret i Brussels allerede planer om at tvinge samtlige medlemslande – herunder Danmark – til at bruge flere penge på støtte til elbiler.

Manden bag bilverdenens tekniske tegninger er død – blev kun 65 år

0

Manden bag nogle af verdens smukkeste og mest teknisk komplette tegninger døde i 2025. Det er dog ikke mere end et par dage siden, at hans død blev bekræftet.

Hvis du har kigget på en teknisk tegn af en bil fra de sidste 50 år, er sandsynligheden for, at det er Jiro Yamadas værk, ret stor.

Den japanske tegner døde desværre i august 2025. Det er dog først nu, at nyheden om hans død, når verdenspressen.

Ifølge et opslag på Facebook begyndte Yamada at leve af sine illustrationer i 1979. Lige siden har han tegnet alt fra store motorsports-øjeblikke til mere ydmyg personbiler, helikoptere og jetmotorer.

I forbindelse med udgivelse af det første Gran Turismo til PlayStation, der kom gaden i 1998, står Jiro Yamada også krediteret for illustrationerne til og i spillets manual.

På japanerens hjemmeside kan man også se nogle af de mange biler, han nåede at tegne i løbet af karrieren. Vi nævner i flæng Lancia Delta Integrale HF, BMW Alpina B3 3.0, Nissan 180SX og den originale Fiat 500.

I den samme Facebook-gruppe, hvor Yamadas død er offentlig gjort med næsten et års forsinkelse, skriver man, at japaneren døde efter en kamp mod bugspytkirtelkræft.

Ganske kort før sin død i august 2025 skrev Jiro Yamada på sin officielle X-konto, at han havde overdraget salget af sine værker til det japanske museum for Fiat 500, museo500.

Jiro Yamada er ikke den eneste personlighed, bilmiljøet har mistet inden for de senste år. I marts 2024 døde manden bag Lamborghini Miura. Samme år forlod stifteren af Pininfarina denne verden.

Året forinden måtte bilmiljøet også sige farvel til Alpinas grundlægger, Burkard Bovensiepen. Alpina blev tre år efter opslugt og gjort til en del af BMW, mens Bovensiepen-navnet lever videre som et nyt bilmærke. Også baseret på BMW’er.



Formel 1-biler er de værste nogensinde, siger Alonso

0

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso slagter de nuværende biler og det hybride system, mens Max Verstappen også kritiserer sporten.

Fernando kalder de nuværende Formel 1-biler de værste nogensinde efter en række dybe frustrationer over motorsportens tekniske reglement. Den erfarne spanske racerkører Fernando Alonso lægger overhovedet ikke fingrene imellem efter de seneste testkørsler i Monaco.

Den dobbelte verdensmester raser især over den måde, som bilerne opsamler energi på til batteriet. Det komplicerede hybridsystem tvinger nemlig stjernerne til at lette foden fra speederen i de hurtige sving.

I stedet for at presse kulfiberbilerne til det absolut yderste må de i stedet fokusere på at høste strøm under kørslen. Ifølge den store motorsportsportal Motorsport.com skaber det en yderst uforudsigelig opførsel på banen.

“Det er sandsynligvis den værste generation af biler, jeg nogensinde har kørt i Monaco, siger en modløs Fernando Alonso til mediet.

Unikken og charmen ved det klassiske løb ser ud til at forsvinde med de tunge batterier. Det kom for alvor til udtryk under det japanske grandprix på den legendariske Suzuka-bane tidligere på året.

Batterier ødelægger bilernes balance.

Mange eksperter troede oprindeligt, at problemet ville være mindre mærkbart på den snævre og langsomme gadebane i Monaco. Det afviser den rutinerede Aston Martin-kører dog fuldstændigt, da motoren opfører sig alt for ustabilt.

– Måden, du oplader batteriet på, med bremsning og opblødning og den slags ting, skaber naturligvis en masse inkonsistens i bilens motorbremsning, uddyber spanieren.

Hvis batteriet er fyldt helt op, stopper genopladningen automatisk, hvilket pludselig fjerner den naturlige motorbremsning fuldstændigt. Det føles ifølge stjernen som et decideret skub bagfra midt i de farlige sving.

– Det er bare reglerne. Hybridbiler burde ikke køre racerløb.

– Det es så simpelt som det, slår Fernando Alonso fast i sin krasse kritik.

Frustrationerne forstærkes af, at Aston Martin i øjeblikket mangler mærkbar fart i forhold til de hurtigste konkurrenter. Spanieren sluttede således den første træning i fyrstendømmet på en skuffende tyvendeplads.

Max Verstappen bakker op om Alonsos kritik

Han formåede derved kun at holde Cadillac-raceren med Valtteri Bottas og sin egen teamkammerat Lance Stroll bag sig.

Den spanske veteran er dog langtfra den eneste stjerne, som kritiserer den nyeste udformning af Formel 1-bilerne.

Boosted har tidligere kunnet fortælle, at Red Bull-stjernen Max Verstappen heller ikke ligefrem kører glad rundt på banerne i 2026-kalenderen.

Den hollandske verdensmester forstår simpelthen ikke de fans, der finder sporten underholdende i den nuværende sæson.

10 danskere jagter Le Mans-drømmen: Her er de danske kørere

Den 94. udgave af 24-timersløbet på Le Mans køres 13. og 14. juni med ti danske kørere fordelt på fire klasser.

Le Mans 2026 bliver endnu en stor motorsportsweekend – også set med danske øjne. Når den 94. udgave af 24-timersløbet sættes i gang lørdag den 13. juni klokken 16.00, holder hele 10 danske kørere klar på Circuit de la Sarthe.

Det legendariske løb er stadig motorsportens hårdeste døgnprøve. Her skal kørerne håndtere mørke, trafik, træthed, strategi, pitstop og biler, der presses til grænsen i 24 timer.

For Danmark er årets felt særligt interessant, fordi de danske navne er spredt over både topklassen Hypercar, prototypeklassen LMP2, LMP2 Pro/Am og GT-klassen LMGT3.

Dermed er der danskere at følge i næsten alle centrale opgør gennem hele løbet.

10 danskere jagter Le Mans-drømmen: Her er de danske kørere
Foto: BMW

Danskere i kamp om den samlede sejr

Kevin Magnussen, 33 år, stiller op i Hypercar for BMW M Team WRT i bil nummer 15. Den tidligere Formel 1-kører skal forsøge at omsætte sin erfaring fra topmotorsport til et løb, hvor tålmodighed er lige så vigtig som rå fart.

Nicklas Nielsen, 29 år, kører også i Hypercar. Han stiller op for Ferrari AF Corse i bil nummer 50. Nielsen kender allerede følelsen af at vinde Le Mans og bliver igen en af de danskere, der kan blande sig i kampen helt fremme.

Marco Sørensen, 35 år, repræsenterer Aston Martin THOR Team i Hypercar-klassen i bil nummer 009. Han kommer med stor erfaring fra langdistanceløb og skal være med til at bære Aston Martins topklasseprojekt gennem et brutalt døgn.

Malthe Jakobsen, 22 år, er fjerde dansker i Hypercar. Han kører for Peugeot TotalEnergies i bil nummer 94. Jakobsen er blandt de unge danske navne i toppen af international sportsvognsracing og får endnu en stor chance på den største scene.

I Hypercar-klassen køres der om den samlede sejr. Derfor er de fire danskere også de danske bud på en generel Le Mans-triumf.

10 danskere jagter Le Mans-drømmen: Her er de danske kørere
Foto: United Autosports

Stærk dansk bredde i LMP2

Mikkel Jensen, 31 år, stiller op i LMP2 for United Autosports i bil nummer 22. Han har mange års erfaring i prototyper og ved, hvor vigtigt det er at holde tempoet uden at slide unødigt på bilen.

David Heinemeier Hansson, 46 år, kører LMP2 for Nielsen Racing i bil nummer 24. Han er en erfaren Le Mans-kører og har prøvet nok på banen til at vide, at løbet sjældent vindes i de første timer, men ofte tabes der.

Michael Jensen, 51 år, stiller op i LMP2 Pro/Am for Algarve Pro Racing i bil nummer 25. Klassen kræver både fart og stabilitet fra hele kørerbesætningen, og netop overblik bliver afgørende, når tempoet falder og trætheden stiger.

Theodor Jensen, 19 år, kører LMP2 for CLX Motorsport i bil nummer 37. Han er yngste dansker på startlisten og får en stor opgave i et felt, hvor forskellen mellem mod og overmod kan være meget lille.

LMP2 er Le Mans’ næsthurtigste klasse. Bilerne er hurtige nok til at skabe drama, men samtidig fanget mellem Hypercars og GT-biler i tæt trafik.

10 danskere jagter Le Mans-drømmen: Her er de danske kørere
Foto: Ferrari/Kessel

GT-klassen får dansk comeback

Conrad Laursen, 20 år, stiller op i LMGT3 for Kessel Racing i bil nummer 57. Han skal køre Ferrari i en klasse, hvor tæt kamp og små fejl hurtigt kan koste dyrt.

Benjamin Goethe, 23 år, kører LMGT3 for Garage 59 McLaren i bil nummer 58. Han får også en central rolle i en klasse, hvor stabil fart gennem hele døgnet ofte betyder mere end enkelte hurtige omgange.

LMGT3-klassen er tilbage med dansk deltagelse, og det giver danske fans endnu et lag at følge. GT-bilerne er langsommere end prototyperne, men løbene i klassen er ofte blandt de mest intense.

Årets Le Mans kan følges live på TV 2 og TV 2 Play fra lørdag 13. juni. Studiet åbner klokken 15.00, mens løbet starter klokken 16.00.

Med 10 danskere i feltet er der gode chancer for dansk drama hele vejen fra starten lørdag eftermiddag til målstregen søndag.

Ny super-Audi slipper 1.001 hk løs i Monaco

0

Audi Nuvolari blev vist frem under Formel 1-weekenden i Monaco. Den nye hybrid-superbil får V8, elmotorer og 1.001 hk.

Audi har brugt Formel 1-weekenden i Monaco til at vise en af mærkets vildeste biler nogensinde frem.

Den nye Audi Nuvolari blev set på den ikoniske bane i Monte Carlo, hvor Formel 1-feltet kørte i weekenden. Det er ikke tilfældigt. Audi bruger nemlig netop Formel 1 som en del af fortællingen om sin nye supersportsvogn.

Nuvolari bliver ifølge Audi den hurtigste og mest kraftfulde serieproducerede Audi nogensinde.

1.001 hk og V8 med 10.000 omdrejninger

Audi Nuvolari får en 4,0-liters V8 biturbo-motor, der yder 800 hk. Den får hjælp af tre axial flux-elmotorer, som tilsammen løfter systemydelsen til 1.001 hk.

To af elmotorerne sidder på forakslen, mens den tredje er placeret mellem forbrændingsmotoren og transmissionen. V8-motoren kan ifølge Audi dreje helt op til 10.000 omdrejninger i minuttet.

Det er et tal, man normalt forbinder med motorsport og ikke almindelige gadebiler. Resultatet er voldsomme præstationer. 0 til 100 km/t tager 2,6 sekunder, mens 0 til 200 km/t klares på 6,8 sekunder. Topfarten er over 350 km/t.

Ny super-Audi slipper 1.001 hk løs i Monaco
Foto: Audi

Kun 499 biler bygges

Audi bygger kun 499 eksemplarer af Nuvolari. De første biler ventes leveret i første halvår af 2027.

Prisen er endnu ikke officielt meldt ud i det danske materiale, men internationale opslag peger på en pris omkring 700.000 dollar. Det svarer til cirka 4,8 millioner kroner før danske afgifter.

Med dansk registreringsafgift vil en bil i den klasse ende markant højere, hvis den nogensinde kommer på danske plader.

Formel 1-teknik i gadebil

Audi fremhæver især, at Nuvolari bruger teknologi inspireret af Formel 1. Bilen får aktiv aerodynamik, kulfiberkarrosseri og et nyt quattro-system kaldet quattro predictive ride.

Systemet analyserer data fra blandt andet styrevinkel, acceleration, vejgreb og bilens bevægelser. Derefter kan bilen regulere momentfordeling, bremser og aerodynamik proaktivt.

Nuvolari får også en aktiv bagvinge med DRS-funktion, som kendes fra Formel 1. Ved maksimal aerodynamisk belastning kan bilen ifølge Audi skabe over 400 kg downforce.

Ny super-Audi slipper 1.001 hk løs i Monaco
Foto: Audi

Audi vil tilbage i superbil-klassen

Nuvolari markerer samtidig Audis comeback i supersportsvognsegmentet. Efter R8 forsvandt, har Audi manglet en regulær halo-model med ekstrem performance.

Nu kommer den altså tilbage i form af en hybrid, ikke en ren elbil. Det gør Nuvolari til noget af en teknologisk mellemvej.

Den har stadig V8-lyd og høje omdrejninger, men elmotorerne skal levere moment, firehjulstræk og ekstra acceleration. Bilen er opkaldt efter Tazio Nuvolari, en af motorsportens store historiske skikkelser.

Med visningen i Monaco forsøger Audi tydeligt at koble den nye model direkte til racing, Formel 1 og mærkets kommende motorsportsfremtid.

Ny trend blandt teenagere er at stjæle bybusser

En 16-årig dreng i Belgien er mistænkt for at have stjålet bybusser om natten, mens en lignende sag i Norge involverer en teenager på bare 14 år.

En trend blandt teenagere, der stjæler busser, spreder sig til flere lande og skaber dyb bekymring hos ordensmagten.

De unge gerningsmænd tager de tunge køretøjer på natlige ture, hvilket bringer trafiksikkerheden i fare.

Den seneste sag er fra Belgien, hvor en 16-årig dreng is kommet i myndighedernes søgelys. Ifølge Autoblog mener politiet, at den meget unge bilist er kommet i nærheden af bybusserne via et lokalt depot/parkeringsplads.

Gerningsmanden har angiveligt sneget sig ind på området om natten for at snuppe køretøjerne. Herefter har han kørt rundt i gaderne i flere timer, inden morgentrafikken begyndte.

Efter de ulovlige ture efterlod han busserne tilfældige steder i nærområdet. Ved det seneste tyveri blev en bus fundet efterladt omkring fem kilometer væk fra depotet.

De lokale medier afslører desuden en yderst bizar detalje fra den unge mands natlige eskapader. Teenageren havde nemlig passagerer med ombord på mindst en af turene.

Offentlig transport i Tournai rystet efter gentagne tyverier

Det lokale transportselskab TEC tager de gentagne tyverier meget alvorligt. Selskabet kræver nu en markant bedre sikkerhed omkring busserne for at stoppe de natlige tyverier.

En bybus er et ekstremt tungt køretøj, som kræver særlig træning at føre sikkert. Myndighederne udtrykker derfor stor forundring over, at en ung dreng har kunnet styre de store maskiner.

Heldigvis er der endnu ikke rapporteret om ulykker eller personskader i forbindelse med de belgiske sager. Den risikable adfærd blandt de unge er dog langtfra et isoleret fænomen.

Boosted har tidligere kunnet fortælle om en næsten identisk sag fra Skandinavien. I Norge blev en kun 14-årig dreng for nylig stoppet efter en lignende biljagt på en bus.

Den norske teenager havde stjålet en rutebus og kørte over 300 kilometer på de norske motorveje helt alene. Det viste sig, at det bestemt ikke var hans første ulovlige tur.

Tysk teenager kørte kæreste i skole

Det var faktisk tredje gang på kort tid, at den norske dreng stjal en bus fra den offentlige transport. Ved en tidligere lejlighed kørte han fra Oslo og ind i nabolandet Sverige.

I Tyskland tog en bare 15-årig dreng sig en tur i en bybus. Med den ville han hente sin kæreste og køre hende i skolen. Hvilket faktisk også lykkedes.

Transportselskaberne i flere lande må nu i gang med at opruste sikkerheden i deres depoter. Det skal sikre, at uvedkommende ikke kan starte maskinerne i ly af mørket.

Efter 9 års ventetid udskydes Tesla Roadster igen, igen

0

Et amerikansk medie skriver afslører nu, at Tesla efter hele 9 års ventetid igen, igen udskyder den næste udgave af Roadster-modellen.

Tesla Roadster udskydes igen efter 9 års ventetid.

Den elektriske superbil fra Elon Musk skulle have revolutioneret markedet, men tidsplanen er nu kollapset endnu en gang.

Det amerikanske medie The Information skriver, at man har oplysningerne fra kilder ‘tæt på Tesla’.

Forventningerne til den lynhurtige model har været tårnhøje, siden den blev overraskende fremvist i 2017.

Mange kunder lagde dengang en udbetaling på godt 345.000 danske kroner for at sikre sig en plads i Roadster-køen. Bilmærket lovede oprindeligt en lancering i 2020, men løftet er blevet brudt gentagne gange.

Den seneste forsinkelse betyder, at den offentlige præsentation nu tidligst forventes at finde sted i august. Ifølge fire uafhængige kilder med dyb indsigt i projektet vil begivenheden løbe af stablen i Texas.

Topchefen Elon Musk har ellers selv fodret de store forventninger i de seneste måneder. Bilproducenten havde oprindeligt sat et mål om at fremvise det færdige resultat den 1. april i år.

Hemmeligt samarbejde med SpaceX

Da den dato passerede i dybeste stilhed, meddelte direktøren – der også er verdens rigeste mand – på det sociale medie X, at begivenheden var flyttet. Men ugerne gik, og der har efterfølgende lydt en larmende tavshed fra ledelsen omkring projektets status.

Det bliver fabrikkens første store afsløring siden den meget omtalte Cybercab-begivenhed for næsten to år siden. På trods af de gentagne forsinkelser arbejder ingeniørerne dog på noget helt unikt i kulissen.

Den kommende demonstration skal vise resultatet av et tæt samarbejde med rumfartsselskabet SpaceX. Køretøjet udvikles med et avanceret koldgassystem, som i de interne rækker går under navnet Projekt A71.

Det specielle system benytter raketdyser til at give den elektriske sportsvogn en fuldstændig ekstrem acceleration. Ifølge kilderne er målet med teknologien ligefrem at give bilen mulighed for at lette kortvarigt.

Fabrikken planlægger at sende modellen på gaden i to vidt forskellige udgaver til kunderne. Forbrugerne kan vælge mellem en standardversion og en begrænset SpaceX-udgave med det vilde raketsystem.

Hvad med Tesla Roadster i Danmark?

Om Tesla Roadster udstyrets med raketter, og hvornår den i det hele taget flyver (måske, red.) ud på vejene, er der ikke rigtig nogen, der kan svare på.

Men hvordan ser det egentlig ud med bestanddelen af de originale Tesla Roadster i Danmark? Boosteds kig i Motorregisteret viser, at der er indregisteret 30 eksemplarer af den Lotus Elise-baserede elbil i øjeblikket.

Spændende online spil du kan nyde på bilferien til sommer

Står årets sommerferie på bilferie, så venter der både hyggelige men til tider også lidt langtrukne stunder med ventetid for passagererne, når bilen kører ned gennem Europas motorveje. 

Langt de fleste har enten mobiltelefonen, tabletten eller den bærbare computer med, så der er rig mulighed for at udforske en lang række spændende online spil på enheden undervejs. 

Her er 5 af slagsen som helt sikkert vil tiltale de fleste rejsende på den ene eller den anden måde – især hvis ventetiden bliver lidt for lang i ny og næ.

Oplev en autentisk casino-stemning på bagsædet af bilen

Kan man proppe et helt kasino ind på bagsædet af en bil i fuld fart på vej ned gennem Europa? Nej, og så alligevel. Ja. Det kan man, hvis man kan acceptere at spiloplevelsen foregår på en skærm online i form af enten din computer, tablet eller sågar din mobiltelefon.

Ethvert online casino med dansk licens kan i dag præsentere et større eller mindre udvalg af særlige live casino spil, hvor der rent faktisk er en ægte dealer med i spillet. Man skal hverken downloade særlige programmer eller ekstra software – spillet kører direkte på din skærm via en live streaming. 

Her blændes der op for ægte casino-stemning, som man kender det fra de landbaserede spillesteder rundt om i landet. Det er muligt at spille alle de klassiske bordspil som poker, blackjack, baccarat og roulette i live variant så vel som en lang række særlige live game shows. 

Udforsk det spændende skak univers

Du behøver ikke hive hele skakbrættet og alle skakbrikkerne med på rejsen, når I tager afsted. I dag kan skak spilles online via mobile enheder eller bærbare computere fra hjemmesider eller særlige skak-apps. 

Nogle skak-apps er for begyndere, mens andre går op i tingene og kan levere både solid modstand, turneringer og professionelle settings. Du behøver ikke være Magnus Carlsen for at kunne spille med. Det er ofte muligt at vælge en online modstander indenfor sin kategori, hvis man da ikke ligefrem udfordrer en ven eller et familiemedlem. 

Quiz din vej gennem Europa

Nettet er fuld af sjove quizzer der kan tilgås via forskellige gratis hjemmesider eller via mobilen i form af quiz-apps. Her kan du spille online og udfordre vennerne enten derhjemme eller dem, du rejser med. 

Quizernes tema kan være alt lige fra sport, musik, kultur eller historie, og der er rigeligt at vælge imellem i de forskellige kategorier. 

Spil scrabble online med resten af feriedeltagerne eller folk derhjemme

Er du skarp på ord og elsker du forskellige ordlege, så vil online scrabble-appen Wordfeud utvivlsomt være et hit for dig og måske dine venner på turen. Appen blev skabt af en ung norsk iværksætter som mente at der manglede en online udgave af det gamle ordbrætspil, Scrabble. 

Iværksætteren skulle ende med at blive stenrig af opfindelsen, for Wordfeud viste sig at være lige præcist det online ordspil som hele verden savnede. Du kan derfor genoplive det gamle brætspil fra sommerhusdagene som lille, når bilen cruiser ned gennem de europæiske motorveje. 

Genfind den enkle glæde ved Tetris

Er du gammel nok, så kan du helt sikkert huske Tetris. Spillet er et af de første enkle computerspil, der ramte markedet, og det har en simpelhed som på en eller anden måde aldrig går af mode. 

Den tidløse underholdning fra de farverige brikker der falder ned over skærmen kan nu nydes i forskellige varianter under andre navne. Du finder dem i apps til din iPhone eller Android-enhed via App Store eller Google Play Store.

Milliarder af kroner i statsstøtte gør elbiler dyrere

0

Milliarder af kroner i statsstøtte gør faktisk kun elbiler dyrere, fordi det fjerner rabatter fra fabrikkerne, advarer tysk professor.

Statsstøtte gør elbiler dyrere for almindelige bilister og efterlader en giftig brugtmarked.

Det siger den tyske professor Ferdinand Dudenhöffer, der nu advarer om, at milliardstore tilskud til elbiler faktisk har den stik modsatte effekt

Efter at Sverige og Holland droppede deres støtteordninger, har Tyskland netop lanceret en hjælpepakke på 22 milliarder kroner. Formålet var at give lavindkomstfamilier op mod 45.000 kroner i tilskud til en elbil.

En undersøgelse fra Center Automotive Research afslører dog en kynisk reaktion på støttekronerne fra bilindustriens side.

I stedet for lavere priser har bilmærkerne lynhurtigt trukket deres egne fabriksrabatter tilbage.

Ifølge instituttets data er prisforskellen mellem elektriske modeller og benzin/dieselbiler på den måde kun vokset. Og det markant. Prisudviklingen er da heller ikke til at tage fejl af.

  • Maj 2026: En elbil var i gennemsnit 14.700 kroner dyrere end en sammenlignelig benzin- eller dieselbil.
  • Siden december 2025: Prisforskellen er vokset med 4.800 kroner, hvilket gør elbiler over 19.400 kroner dyrere.

Tysk milliardstøtte gør elbiller dyrere

– Den statslige støtte til nye elbiler virker, men i den helt forkerte retning.

– Bilmærkerne trækker deres egne rabatter tilbage i samme tempo, som regeringen indskyder penge.

– Den bilkøber, der formår at sætte kryds i alle felterne for at få støtten, får en god aftale. Men resten af ​​markedet må betale en formue, siger professor Ferdinand Dudenhöffer til Auto Bild.

Et eksempel på den nye taktik ses hos Tesla. I slutningen af april sløjfede bilmærket helt sin fabriksrabat på godt 22.000 kroner på den populære Model Y.

Noget der i praksis gjorde Teslaen dyrere for den gennnemsnitlige bilist. Den tyske professor retter derfor en hård kritik mod politikernes forsøg på at regulere markedet kunstigt.

Han påpeger, at tyske som Audi, BMW og Mercedes holdes fuldstændig udenfor. Det skyldes, at deres kunder har en for høj indkomst til at modtage pengene.

Herhjemme har den nye regering endnu ikke meldt noget konkret ud om bilafgifter.

Kun ét regeringsparti vil fjerne registreringsafgiften

Radikale Venstre sagde allerede under valgkampen op til Folketingsvalget, at den mere end 100 år gamle registreringsafgift skal væk. Men det skal ifølge partileder Martin Lidegaard kun skal gælde for elbiler.

Mange af de biler slipper allerede i dag helt fra at betale den forhadte afgift, fordi en række politiske aftaler holder afgiftsgrænsen kunstigt høj.

Sidst, afgiften blev ændret, var i 2015, hvor den faldt fra 180 til 150 procent. Udviklingen i udlandet understreger dog, at kunstige tilskud sjældent gavner markedet.

Lotus-chef sviner egne biler: Sportsvogne vejer ikke 1.800 kilo

0

Hvis den vejer 1.800 kilo eller mere, kan man ikke kan en bil for en sportsvogn, siger Lotus’ direktør, der selv sælger biler i netop den vægt.

Simplify, then add lightness.

Det var Lotus’ grundlægger Colin Chapmans moto. Måske endda evige mantra.

Når vi nu skriver var, er det fordi Chapman for længst er død, og Lotus for ‘næsten’ lige så længe siden er blevet til et kinesisk bilmærke. Men nu slår kineserne faktisk igen.

For mærkets egen direktør Feng Qingfeng siger ironisk nok, at størstedelen af bilmærkets modelprogram er meget langt fra at have noget med sportsvogne at gøre.

Noget som ellers ligger dybt i mærkets DNA. Men Feng Qingfeng har ret. Elbilerne Eletre og Emeya vejer meget mere end 1.800 kilo.

Og selv med en vægt på 1.500 kilomer Lotus’ lettelse bil i øjeblikket, Emira, meget længere end tidligere modeller fra mærket.

– Hvis en bil vejer mere end 1.800 kg, er det ikke en sportsvogn. Heller ikke selvom den måtte have 2.000 hestekræfter, siger Qingfeng.

Og på den måde ser direktøren faktisk ud til at tage hul på mærkets nye retning. For som Boosted også kunne fortælle mener Lotus ikke længere, at elbiler er fremtiden.

I hvert fald ikke for dem og deres kunder.

I stedet tyder meget på, at kineserne smider samarbejder med både den 4-cylindrede, 2-liters benzinmotor fra AMG og Toyotas 3-liters V6’er ud for at satse på en ny V8-konstruktion.

– Visse kunder nyder den oplevelse det er at have en kraftfuld motor, også selvom der måtte være noget forsinkelse i leveringen af hestekræfterne.

– En glidende oplevelse (som den elbilen kan levere, red.) er god i hverdagen. Men dem, der køber performance-biler, gør sig ikke de overvejelser, siger Qingfeng i et nyt interview.

Det ændrer bare ikke på, at Lotus’ modelprogram lige nu består af virkeligt tunge biler.

Ford tilbagekalder 420.000 biler med farlige seler

0

I to modeller har Ford fundet ud af, at sikkerhedsselen kan være farlig. Derfor skal næsten 420.000 biler nu en tur på værksted, oplyser mærket.

Tilbagekaldelser af nye biler er ikke ualmindelige, faktisk har Ford rekorden i den slags.

Og nu kan det amerikanske mærke så lægge endnu en oven i den kedelige statistik. For i 420.000 eksemplarer af Ford Expedition og Lincoln Navigator er der problemer med sikkerhedsselerne.

Helt konkret har Ford fundet ud af, at selerne riskerer at låse sig fast. For bilisterne betyder det, at der bliver umuligt at trække i og spænde selerne.

Det kan, siger det amerikanske svar på sikkerhedsstyrelsen, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), føre til personsskade. Ford er bekendt med at én person er kommet til skade på grund af fejlen.

Ligesom man indtil videre har konstateret, at fejlen kan være til stede i biler bygget mellem 2018 og 2023.

Danske bilister behøver dog ikke frygte noget. I hvert fald ikke umiddelbart. For hverken Ford Expedition eller Lincoln Navigator er blevet solgt fra ny af den danske importør.

Det udelukker dog ikke, at bilerne kan være kommet hertil via parallelimport eller som brugte. Danske ejere bør derfor kontakte importøren hurtigst muligt.

Når det så er sagt, har Ford faktisk tilbagekaldt biler, der er solgt i Danmark fra ny, i øjeblikket. I en kommentar til Boosted bekræfter Fords danske presseafdeling, at der er tilbagekaldelser på mere end 20.000 hybridbiler.

Ford siger også, at ejerne vil få besked i e-Boks via Motorregisteret. Men det forlyder samtidig, at importøren afventer en løsning på problemet. Den skal komme fra Fords europæiske hovedkontor i Køln, Tyskland.

Det er ikke første gang, Ford bøvler med hybridbilerne. Flere gange de seneste par år har importøren tilbagekaldt bilerne på grund af brandfare. Og nu sker det altså igen.

Bilmærker taber milliarder på nye biler ingen vil have

0

Europæiske bilmærker som BMW og Mercedes lider gigantiske milliardtab i Kina efter styret har indført regler, der minder om de danske forhold for plugin-hybrider.

Nye regler gør plugin-hybrider usælgelige og udløser et historisk milliardtab for de europæiske producenter.

Især i Kina har en brutal omlægning af afgifterne fuldstændig trukket tæppet væk under flere store bilmærker.

Siden den 1. januar 2026 har det kinesiske styre i Beijing hævet kravet til bilernes rækkevidde markant. For at opnå afgiftsrabat skal en plugin-hybrid nu køre mindst 100 kilometer på ren strøm.

Og især de europæiske plugin-hybrider har alt for små batteripakker, hvilket gør bilerne alt for dyre.

De seneste salgstal for 2026 er da også blevet forvandlet til ren rædselslæsning i bilmærkernes økonomiafdelinger.

Auto News har talt med topchefen hos Lotus, Feng Qingfeng. Han har for nylig testet de tyske konkurrenters teknologi, og resultatet imponerede ham overhovedet ikke.

– Jeg kørte en plug-in-hybrid fra BMW bare for at forstå konkurrenternes funktioner, og det gjorde mig virkelig ked af det.

– Hver dag skal jeg minde mig selv om at oplade bilen, siger Feng Qingfeng.

Mercedes og BMW styrtdykker i Asien

De kolde tal underbygger den krise mange af det vestlige mærker befinder sig på det kinesiske marked. Mercedes står midt i et historisk lavpunkt i Kina med et salg på blot 699 hybrider i maj måned.

Året forinden formåede stjernemærket til sammenligning at rulle over 4.000 hybrider ud til kunderne. Hos rivalerne fra BMW ser den økonomiske situation endnu mere katastrofal ud.

Mærket fra Müchen solgte blot 116 eksemplarer af deres plugin-hybrider. Mindre end 0,1 procent af mærkets samlede salg i Kina

Omvendt har Kinas eget BYD fart på og sendte over 250.000 plugin-hybrider ud på vejene i samme periode. Det skifte har nu tvunget flere europæiske bilgiganter til at give op.

Både Audi og den indisk-ejede Jaguar Land Rover-koncern har stoppet salget af deres hybrider i landet, mens Mercedes har indledt en total udfasning.

FDM: Regningen lyder på 100.000 kroner eller mere

Tyskerne har gjort det modsat ved at klemme elmotorer ind på forældede benzinplatforme, lyder det fra Lotus-chefen.

– Plug-in-hybrid fra BMW og Mercedes blev simpelthen udviklet for at opfylde bestemte regler. De tænkte ikke på brugsoplevelsen, uddyber Feng Qingfeng.

De stramme kinesiske afgiftsregler minder på mange områder om de danske stramninger, som trådte i kraft ved årsskiftet. Ifølge FDM straffer de nye regler, som egentlig kommer fra EU, hybridbilerne med ledning hårdt herhjemme.

Selv de billigste plugin-hybrider blev ved årsskiftet omkring 100.000 kroner dyrere på grund af de nye registreringsafgifter. For de dyreste af slagsen løber den ekstra afgiftsregning op i 200.000 kroner eller mere.

Dansk bilforhandler får overskud trods svindel for 3 millioner

0

Den danske bilforhandler Autohuset Hørsholm kom ud af 2025 med et overskud, selvom forretningen blev svindlet af en nu konkursramt samarbejdspartner.

Autohuset Hørsholm, der bl.a. forhandler Cupra og Seat, kom ud af 2025, selvom forretningen blev svindlet for 3 millioner kroner.

Det fortæller indehaver Bo Sejr Johansen ifølge Motormagasinet.

Overskuddet lyder på mere end fem millioner kroner, mens det har altså ikke været uden ridser i lakken. For 2025 var også året, hvor det nu konkursramte CarXchange ApS snød forhandleren for 3 millioner kroner.

Samtidig gav en afdeling i Frederikssund underskud, lyder det.

Ifølge virksomhedsregisteret var der helt konkret 5,2 millioner kroner at hente i overskud efter et noget blandt 2025. Og det er faktisk markant bedre end i 2024, hvor bilforhandleren satte 1,78 millioner kroner til i røde tal på bundlinjen.

Og sådan er det ellers gået op og ned i Hørsholm, hvor det bl.a. i 2022 blev til et overskud på 10,2 millioner kroner. Desværre er svindel i den danske autobranche hverken nyt eller forbeholdt de få.

I 2022 fortalte en dansk iværksætter i en kommentar sendt til Boosted, at han blev snydt af en nu også konkursramt bilhandler. Midlerne fra et lån på 2,2 millioner blev omsat til biler, men pludselig var det hele væk.

Og så sent som i oktober 2025 kom det frem, at et på det tidspunkt 46-årig bilforhandler fra Greve skal to år i fængsel efter svindel for mere end 35 millioner kroner.

Også bilforhandlernes kunder kan dog komme i klemme. Det skete eksempelvis, da et større hackerangreb sidste år ramte næsten samtlige, danske bilforhandlere og blotlagde data som cpr-numre.

Udover det forlød det, at en række kunder havde fået stjålet kørekort- og kontonumre.

Tilbage i februar samme år skete noget lignende for BMW-forhandleren Jan Nygaard A/S, der måtte erkende, at man havde fået stjålet en række CPR-numre på kunder og ansatte.

Uber afslører: Folk glemmer modermælk og katte i vores biler

0

Nyt år, nye glemte sager. Kørselstjenesten Uber løfter igen sløret for, hvad deres kunder har glemt i biler. Det er bl.a. modermælk og gigantiske akvarier.

Hvert eneste år frigiver kørselstjenesten Uber en liste over de meste bizare ting, deres kunder har efterladt chaufførerne med. Og 2025 var ingen undtagelse.

Af glemte ting og sager var der nemlig nok at tage. Selvom der sidste år bl.a. blev efterladt 175 burgere og 10 levende hummer, er i år ikke nogen skuffelse.

2026 er i øvrigt 10 år-jubilæet for den bizare liste. Men lad os begynde i det små. For udover AirPods efterlader folk også sommerfugle, malerier og 900 gram hindbær.

Men det kan godt blive vildere endnu. For Ubers chauffører har også fundet et barns protese-øje, SodaStream-maskine, en ukulele og guldtænder i bilerne.

Og det bliver videre endnu. For i New York har passagere efterladt alt fra modermælk over et 245-liters akvarie til bækkenimplantater og delvist opløste tænder.

– Hittegodsindekset er blevet en uventet tidskapsel i det seneste år, lyder det fra Ubers presseafdeling.

Men kørselstjeneste gør mere end bare at offentliggøre listen over glemte ting og sager. Der tegner sig nemlig også et mønster over, hvornår på året folk er mest glemsomme.

Ifølge Uber er det den 20. oktober hvert år, at folk glemmer flest ting. I år falder den dag på en tirsdag. Så kan man tænke om den oplysning, hvad man vil.

Akvariet var i 2025 i øvrigt det, Ubers egne folk synes var mest underligt at efterlade. I 2017 var det en hummer, året efter skilsmissepapirer og i 2019 hovedet fra en laks.

I 2020 fandt en Uber-chauffør i øvrigt en snor med en seddel for enden. På sedlen stod der; “det er sejt at være jomfru”. Glemsomme folk er der altså nok af.

Og det stopper næppe. Alligevel er rådet til folk, der kører med Uber, simpelt; kig ind i bilen, i bagagerummet og ned på jorden, når/inden du forlader bilen.

På den måde er risikoen for at glemme noget langt mindre. I Danmark har Uber, der samarbejder med Dantaxi, ikke offentliggjort en tilsvarende liste.

Men der er nationale lister over glemte ting for bl.a. Holland og USA.

Sverige foreslår at hæve diesel- og benzinpriserne markant

0

En undersøgelse, som regeringen i Sverige selv har bestilt, foreslår at have diesel- og benzinpriserne markant, hvis landet skal leve op til sine egne 2030-mål.

Hvis Sverige skal leve op til sine egne 2030-mål, skal bilisterne betale mere for både benzin og diesel.

Og det i land hvor regeringen ellers netop har fået grønt lys til at sænke brændstofafgifterne til mindre end EU’s absolutte minimumsniveau.

Ifølge Mattias Goldmann, der er administrerende direktør for det såkaldte 2030-sekretariat bag undersøgelsen, skal komme regeringer se rapporten som et værktøj.

I hvert fald hvis Sverige vil nå landet egne klimamål og samtidig undgå bøder for CO2-udledning fra EU’s side. Goldmann indrømmer dog, at øgede brændstofafgifter politisk kan være meget svært at få igennem.

Helt konkret regner folkene bag rapporten med, at øgede brændstofafgifter vil hæve prisen ved benzin- og dieselpumperne med 3,3 svenske kroner pr. liter svarende til lige knap 2,2 danske kroner.

Samtidig foreslår 2030-sekretariat også at sænke energiafgiften strøm, så en kilowatt-time bliver cirka 20 øre billigere. Folkene bag rapporten regner med, at det især vil gavne bilister med elbil og ‘folk der kører langt’.

Spørgsmålet er så, om foreslagene rent faktisk bliver til lovgivning. Og deraf øgede afgifter. For som Boosted også har kunnet fortælle, har det svenske miljøparti “De Grønne” droppet deres krav til netop højere benzin- og dieselafgifter.

Partiet mener ikke længere, at man kan forsvarer de højere priser.

– Vi aner ikke, hvordan det vil ende, og derfor er det ikke muligt at give nogen løfter på lang sigt om, hvordan det vil se ud, siger Miljøpartiets økonomi-politiske ordfører Janine Alm Ericson om den nuværende energikrise til Dagens Industri.

Herhjemme er der også udsigt til markant højere diesel- og benzinpriser. Det skyldes dog ikke udelukkende de nuværende konflikter og krige i Mellemøsten.

EU har nemlig planer om at indføre et nyt kvote-system kaldet ETS2, der rammer alle danske benzin- og dieselbil-ejere. Men som Boosted også har fortalt, frygter unionen benzin til 24 kroner literen. Derfor er kvoteafgiften udskudt.

Den næste BMW M2 får firehjulstræk og én verdensnyhed

0

For første gang nogensinde leveres BMW M2 med et firehjulstræk, der med et tryk på én knap dog kan koble forhjulene fra. En særlig teknik redder rækkesekseren.

BMW M2 har baghjulstræk. I hvert fald lige indtil nu.

For den faceliftede udgave leveres for første gang i modellens historie med firhjulstræk. Eller xDrive som BMW kalder det. Systemet lægger dog primært hestekræfterne på baghjulene.

Det vil sige, at bilen under normale forhold sender al effekt til bagakslen. Det elektroniske system kobler kun forhjulene til, når bagdækkene for alvor mister vejgrebet.

En M2-ejer kan dog også slå firehjulstrækket fra selv. Via M Setup-menuen kan den næste M2 i rækken forvandles til en permanent baghjulstrækker.

I den forbindelse frakobles det elektroniske antispinsystem fuldstændigt, så rækkesekseren kan slippes helt fri. Det forbedrede vejgreb fra det nye firehjulstræk skærer desuden mærkbare tiendedele af accelerationstiden.

Modellen klarer med firehjulstrækket slået til disciplinen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder. Det gør den nye M2’er præcis 0,3 sekunder hurtigere end den rent baghjulstrukne udgave.

Udover træk på alle fire leveres den nye M2 med noget af en verdensnyhed.

M2 er udstyret med en ny motorteknologi med navnet BMW M Ignite. Systemet benytter forbrænding i et lukket forkammer, hvilket er hentet direkte fra motorsportens verden.

Den avancerede løsning rulles ud i alle BMW’s rækkeseks-motorer fra midten af 2026. Teknologien mindsker ifølge tyskerne brændstofforbruget markant ved høj belastning og sikre at benzinbilerne overholder de Euro 7-krav, der træder i kraft senere i år.

De første kunde-eksemplarer af den opdaterede BMW M2 forlader fabrikken i slutningen af august. Den danske importør har dog endnu ikke sagt noget en lancering herhjemme eller for den sags skyld en pris.

I Sverige begynder priserne ifølge Boosteds oplysninger ved 900.000 svenske kroner for bilen med firehjulstræk. Det svarer i vores valuta til lige knap 620.000 danske kroner.

Danske bilister må dog indstille sig på et helt andet prisniveau grundet de tårnhøje registreringsafgifter herhjemme. Til sammenligning koster den nuværende udgave med baghjulstræk fra 1,6 millioner danske kroner.

Til den pris er M2’eren, selvom firehjulstrækket er nyt, svær at forsvare. Kan man ‘nøjes’ med ældre udgaver, er det faktisk muligt at køre M2 til menneskepenge i form af leasing.

Det lykkedes Boosted-redaktionen at finde et eksemplar fra 2016 i Alpine White med 65.000 kilometer på tælleren. Bilen, der står i Danmark, er uden afgift og skal koste 339.000 kroner.

Kun kineserne må få elbil der kører 1.300 kilometer på en opladning

0

Li Auto er en af de elbil, der på papiret kører 1.300 kilometer på én opladning. Teknikken bag boomer i Kina men forbliver stort set ukendt herhjemme.

Li Auto L9 er en elbil, der på papiret kører 1.300 kilometer på én opladning. Men samtidig er det kun kineserne, som kan komme i nærheden af den.

Forklaringen skal findes i bilens tekniske opbygning. L9 har nemlig en ganske lille benzinmotor, hvis eneste formål er at forsyne batteripakken med strøm.

Teknisk set betegnes sådan en bil som en EREV (Extended Range Electric Vehicle) eller på dansk; elbil med indbygget rækkeviddeforlænger.

Men der er lige det med danske – og i det hele taget europæiske – markedsforhold. Bilmærkerne på vores bredegrader mener nemlig ikke, at den form for elbil er interessant her.

Boosted har bl.a. fortalt, hvordan og hvorfor Volkswagen skyder idéen på europæisk jord. Og det selvom det ét af den tyske koncerns egne bilmærker har succes med rækkeviddeforlængeren i USA.

Og hvis bilmærkerne ville, kunne de da også godt sælge elbiler med en lille hjælpe motor. Det gjorde BMW i årene mellem 2013 og 2022, hvor den første i3 var til salg.

Tyskerne byggede mere end 250.000 eksemplarer af bilen, før der blev lukket ned for produktionen. Bilen, der med rækkeviddeforlængeren blev kaldt i3 REX, blev endda solgt i Danmark.

Det er lykkedes Boosted at finde en håndfuld til salg på brugtmarkedet. Men alternativer til BMW’en er det småt med. I hvert fald på det europæiske marked.

Kritikere mener dog, at den lille benzinmotor gør elbilen mere kompleks, end den behøver at være. Den samme kritik får den almindelige hybrid- og plugin-hybrid-bil i øvrigt også.

– Ligesom andre hybridbiler har en rækkeviddeforlænger (REX) den ulempe, at den er mere kompleks end rene elbiler, da den kombinerer både en forbrændingsmotor og en elektrisk drivlinje, skriver blandt andre Autocar.

Det ændrer dog ikke på, at kineserne nyder godt af, at de ikke skal tænke på rækkeviddeangst. Noget som gentagne undersøgelser understreger, at mange elbil-ejere stadig lider af.

Formel 1-køres “stjålne” Koenigsegg fundet uventet sted

Den Koenigsegg, som den tidligere Formel 1-kører Adrian Sutil hævder, at han blev afpresset til at aflevere, kan være dukket op på en verdensberømt auktionsside.

Den tidligere Formel 1-kører Adrian Sutil hævder, at han blev afpresset til at aflevere sin Koenigsegg One:1.

Nu kan bilen, der har en værdi over 160 milioner kroner, dog være dukket op igen. Og det et meget uventet og ganske offentligt sted. Nemlig hos auktionshuset RM Sotheby’s.

I hvert fald ligner den Koenigsegg One:1, der er dukket op hus RM Sotheby’s meget den, Sutil hævder at have fået stjålet på så brutal vis. Forklaringen skal der også være ganske simpel.

Ifølge The Supercar Blog har bilen nemlig aldrig været stjålet. I stedet er forklaringen, at bilen blev beslaglagt og fragtet til München i Tyskland, hvor den til sidst endte i hænderne på et leasingsselskab.

Spørgsmålet er nu, om Adrian Sutil er til at stole på. Den tidligere Force India-kører er før blevet idømt halvandet års betinget fængsel for vold.

Ligesom han i december 2025, blev anholdt og sigtet for groft bedrageri i en anden sag. Hvis der i virkeligheden er tale om Sutils bil, er den da også noget nær umulig at tage fejl af.

Ikke bare har bilen 1.360 hestekræfter til 1.360 kilo – der af navnet One:1 – den er også én af bare seks gadebiler, som Koenigsegg overhovedet har bygget på lige den platform.

Teknikken er en 5-liters V8-motor med dobbelte turboladere. Nok til at bilen kan gå fra 0 til 400 km/t på omkring 20 sekunder, og den stopper ikke før 440 km/t.

I beskrivelsen af bilen nævner RM Sotheby’s ikke noget om et tyveri, beslaglæggelsen eller den påståede dramatisk baggrundhistorien. Men bilens pink stafferinger er omvendt ikke til at tage fejl af.

I stedet vurderer auktionshuset, at bilen, der er bygget i 2015, i dag er et sted mellem 8- og 10 millioner euro værd. Det svarer til 74 millioner danske kroner, hvis bølgerne går højt.

Formel 1-køres "stjålne" Koenigsegg fundet uventet sted
Foto: RM Sotheby’s

Retssag afslører ekstremt plejekrævende Michael Schumacher

0

En sygeplejerske, der tidligere har arbejdet for Schumacher-familien, fortæller gennem sin advokat af den tidligere Formel 1-kører er ‘ekstremt plejekrævende’.

Det er nu næsten 12 år siden, Michael Schumacher kom slemt til skade i en skiulykke i Frankrig i december 2013.

I dag er den syvdobbelte Formel 1-verdensmester ‘ekstremt’ plejekrævende. Det afslører en sygeplejerske gennem sin advokat i forbindelse med en retssag.

Ifølge Daily Mail er det kun meget få, der har adgang til – og i det hele taget må besøge – den nu 57-årige Schumacher som angiveligt primært passes af et hold plejere i sit hjem i Schweiz.

I denne uge er der via en tidligere sygeplejerske kommet lidt mere frem. Hun har via sin advokat vidnet i en sag, hvor racerkøreren Joey Mawson er tiltalt for at have voldtaget en anden sygeplejerske på en ejendom tilhørende Schumacher-familien.

Den 30-årige Joey Mawson, der blandt andet har kørt Formel 3 og Porsche Supercup, nægter sig skyldig i alle anklager rettet mod ham. I stedet beskriver han, at han og sygeplejersken var enige om, hvad der skulle ske.

Joey Mawson er på nuværende tidspunkt udelukket fra motorsport i tre år, efter at han blev testet postiv for et ulovligt ‘fitness-middel’.

I forbindelse med retssagen forklarede den første sygeplejerskes advokat at; “Jobbet hos Schumacher er ekstremt krævende både fysisk og mentalt, og at man dertil skal lægge den tavshedskultur, der omgiver familien. ‘

Advokaten supplerer med, at sygeplejersken synes det er ekstremt svært ikke at kunne dele sine oplevelser med nære venner eller familie, og at det har lagt et enormt pres på hans klient’.

Der falder ifølge flere medier dom i sagen mod Joey Mawson fredag 5. juni.

Kinamærke indrømmer: “Vi er interesseret i Maserati”

0

Stellantis-koncernen består af 14 bilmærker – inklusiv Maserati. Men de dage kan meget vel være talte. Kinesiske BYD melder sig nemlig som ‘intresseret’.

Ifølge BYD-koncernens vicedirektør Stella Li er Maserati ‘et interessant bilmærke’.

Udtalelsen, der faldt under et interview med Automotive News, har pustet nyt liv i de rygter, der hævder at vide, at Stellantis-koncernen vil af med netop Maserati.

At det italienske mærke, der både har hørt under Fiat, Ferrari og nu Stellantis, har det svært, er ingen hemmelighed. I 2025 solgte mærket bare 8.000 biler på verdensplan.

Af dem blev 23 leveret til danske købere. Det er dog mange flere end i eksempelvis Holland, hvor kun 8 nye Maserati-modeller blev indregisteret i løbet af sidste år.

Men BYD har det også svært. Det er ingen hemmelighed, at den kinesiske koncerns overskud er mere end halveret. Omvendt går bilmærket mere stille ved dørene, når det kommer til fyringer.

Alligevel har Boosted så sent som for et par måneder siden kunnet fortælle, at BYD har fyret 100.000 ansatte på bare ét eneste år. Men hvad vil BYD så med Maserati.

Det simple svar er fodfæste uden for Kina. For selvom BYD udvikler sine egne superbiler, og snupper rekorder på bl.a. Nürburgring, er navnet bare ikke noget der klinger særlig godt.

Eksporten kører langsommere end forventet, og hjemme i Kina er indtjeningen pr. bil under markant pres i øjeblikket. Samtidig vil kontrollen med Maserati give BYD en hidtil uventet adgang til Europa og dermed en vej uden om den ekstra straftold på kinesiske elbiler.

Desuden forlyder det, at BYD gerne vil ind i Formel 1. Det sker dog ikke nødvendigvis under kinesernes eget navn. Så her kunne Maserati, der sidst var en del af sporten i 1957, være det oplagte valg.

Men spørger man hos Maserati selv er der absolut ingen interesse i at sælge noget som helst. I hvert fald ikke ifølge direktøren Santo Ficili. Mærket har også flere gange og meget hårdnakket benægtet, at man er på vej ud af Stellantis-koncernen.

Koncernens nu tidligere direktør Carlos Tavares, der blev fyret i december 2024, talte ellers åbent om, at det var en mulighed at skære flere bilmærker fra. Også her har interesserede kinesere meldt sig.

Bilgigant knuser håb om batteri med 1.500 kilometer rækkevidde

0

BYD’s vicedirektør Stella Li slår nu fast, at solid state-batteriet, der er udråbt som elbilens egentlig revolution, har lange udsigter. 1.500 kilometer rækkevidde er for dyrt.

BYD knuser håbet om solid state-batterier i billige elbiler inden for den nærmeste fremtid.

Den kinesiske elbilgigant har valgt at sætte en brat stopper for udrulningen af den ellers ekstremt hypede batteriteknologi.

Det opsigtsvækkende udmelding trækker tæppet væk under alle de bilister, som ellers har sat næsten op efter en bil med ‘superbatteriet’.

Superbatteriet er ellers længe blevet beskrevet som den absolut hellige gral i elbilernes del af verden. Teknologien skal efter sigende gøre morgendagens elbiler både sikrere og i stand til at køre meget længere på den samme opladning.

Adskillige bilmærker i tidens løb lovet en betydeligt længere rækkevidde sammenlignet med nutidens udbredte lithium-ion-batterier. På trods af de vilde løfter har kinesern ingen planer om at smide sig ind i kapløbet.

– BYD har en førende position inden for solid-state-teknologi, men i øjeblikket er vores anden generation af Blade-batteriet meget bedre med hensyn til effektivitet og omkostninger, siger vicedirektør Stella Li til Auto Express.

Prisen bremser ‘fremtidens’ elbil-batteri

BYD’s Blade-teknologi leverer i dag en langt bedre balance mellem bilens endelige købspris og produktionsomkostningerne, siger koncernen.

Fremstillingen af de avancerede faststoffer er i øjeblikket en ekstremt dyr historie for fabrikkerne. Ifølge erfarne brancheanalytikere koster de nye superbatterier cirka dobbelt så meget at producere som de almindelige LFP-batterier.

Mens den kinesiske gigant trækker i nødbremsen, vælger flere af de store konkurrenter dog at træde speederen helt i bund. Det helt store spørgsmål er, hvem der får ret.

Nissan satser hårdt på at blive den første producent i verden til at mestre den svære masseproduktion. Det japanske mærke hævder således at have solid state-batterier i elbiler på vejene allerede i 2028.

Det kinesiske bilmærke Changan, der netop har slået sig ned i Danmark, er også i gang med at de første pilottest i rigtige elbiler. Det tidligere engelske bilmærke MG kører allerede med en såkaldt semi-solid-state-løsning i elbilen MG4.