Næste års Formel 1-kalender er længere end nogensinde før

2021-sæonens rekordmange løb i Formel 1-kalenderen bliver allerede slået næste år. 

2021-sæonens rekordmange løb i Formel 1-kalenderen bliver allerede slået næste år. 

Fans af motorsportens kongeklasse, Formel 1, kan godt begynde at glæde sig til 2022-sæsonen. For aldrig før har der været så mange løb i kalenderen.

Sæsonåbneren finder sted i Bahrain. Det efterfølges af løb i Saudi-Arabien, Australien og Italien. Derefter skal Formel-feltet til USA. Hvor Miamis Grand Prix bliver det første af to løb i USA det år.

LÆS OGSÅ: Sådan ‘stjal’ Holland et Formel 1-løb fra Danmark



Herefter går turen til Spanien, Monaco, Aserbajdsjan, Canada, Storbritannien, Østrig, Frankrig og Ungarn inden sommerferien.

Efter sommerpausen tager Hamilton og Co. hul  på en etape, der hedder Belgien, Holland og Italien for anden gang.

Så venter Rusland, Singapore, Japan og det andet løb i USA. Den sidste strækning hedder Mexico, Brasilien og Abu Dhabi.

Comeback og udeblivelser
Nogle grandprixer som  Australiens, Canadas, Singapores og Japans løb gør comeback for første gang, siden de alle forsvandt under coronapandemien. Mens andre løb – som Kinas Grand Prix – er udeladt netop på grund af smitterisiko.

Løbet i Qatar kommer heller ikke til at ske. Det skyldes, at det Mellemøstlige land skal lægge græsarealer til VM i fodbold.

Den meget lange løbskalender bliver noget af en styrkeprøve for Formel 1-holdene. McLarens teamchef, Andreas Seidl, har da også udtalt sig i bekymrende vendinger om det faktum, at feltet skal ud i hele to gange tre weekender med ræs. Altså hvis kalenderen skal hænge sammen.

– Et meget vigtigt emne er antallet af løbsweekender i streg. I mine øjne bør Formel 1 helt undgå den slags. Det vil begrænsen byrden for vores folk, hvis tredobbelte løbsweekender ikke var på kalenderen. For at være helt ærlig bør vi prøve at komme igennem sæsonen uden tredobbelte løbsweekender, siger han i et interview med RacingNews365.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk