Audi-ejeren Monika Barta har haft udgifter for 83.000 kroner siden hendes Audi e-tron på mystisk vis brændte. En brand ingen kan forklare.
Monika Barta kom sidste år ud til en Audi e-tron der brændte. Vel at mærke hendes egen bil. Sagen har foreløbig kostet hendes 83.000 svenske kroner.
Det er penge som Monika Barta har været tvunget til at betale for en leasingaftale, selvom ingen kan forklare, hvorfor hendes bil brændte.
– Jeg skreg bare, alt derinde var smeltet, siger Monika Barta til Aftonbladet.
Desværre er hun bare én blandt mange Audi-ejere, der har oplevet at deres elbiler er futtet af.
Boosted har tidligere fortalt, hvordan en ellers helt ny Audi Q4 e-tron brændte et hus i Hirtshals ned til grunden.
Og kigger man til udlandet er der flere eksempler på Audier med problematiske batteripakker, der er gået op i røg.
Audi har valg, at udstyre problematiske biler med en styreenhed, der begrænser batteriets opladning til 80 procent for at mindske brandrisikoen.
Ifølge Aftonbladets oplysninger begyndte . Monika Bartas bil at brænde under føresædet, kort efter at hun sammen med sit barn havde forladt bilen.
Kort efter bemærkede hendes kæreste, at der stød røg ud af bilen. Men der er først for alvor sket noget i sagen efter otte måneder.
Her er avisen nemlig gået ind i sagen. Efter avisen omtale af sagen siger Monika Bartas forsikringsselskab nu, at sagen vil blive lukket.
Det sker, fordi Audi vil tage ansvaret på sig i form af en garantisag.
– Det er helt vildt, at der pludselig skete noget, efter næsten otte måneders ventetid, siger Monika Barta.
Forsikringsselskabet WaterCircles vil ikke at kommentere sagen i pressen. Det samme vil Audi heller ikke. Bilmærket har dog siden udsendt en skriftlig kommentar.
Heri skriver Audi, at de ikke har flugt deres egne retningslinjer godt nok, og at Monika Barta vil få det beløb, hun har betalt i leasingydelse, tilbage. Men sagen er dog ikke slut for hende endnu.
– Jeg har en finansiel leasingkontrakt og har indbetalt 180.000 kroner kontant. Så jeg mister de penge.
– Det vidste Audi ikke om, og nu må jeg vente på svar igen. Det ser ud til, at forsikringsselskabet bliver involveret igen.
Elbilerne og især brandende i deres batteripakker har vakt stor opsigt de senere år. Efter en uhyggelig brand i Sydkorea sidste år har flere i landet foreslået, at forbyde elbiler i parkeringshuse.
Grækenland har allerede forbudt elbiler med mere end 40 procents strøm på batterierne at køre ombord på alle færger i landet.
Læs flere artikler efter annoncerne: